| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: همایش کمپین گرامیداشت هفته ملی محیط زیست با شعار «برای نجات تالاب عینک کمک کنیم» امروز در مجموعه کمپینگ تالاب عینک برگزار شد.

موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما٬موسسه سبزکاران و سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت از برگزارکنندگان برنامه بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماندهای شهردرای رشت، شهردار رشت،کارشناسان محیط زیست و مردم محله صف سر عینک و دانش آموزان از مهمانان برنامه امروز بودند.

photo_2016-06-09_23-05-34

 پیمان بازدیدی مدیرعامل موسسه سرزمین ایده آل ما به عنوان سخنران اول این برنامه با بیان اینکه امروز برای نجات تالاب عینک دور هم جمع شده ایم گفت: می توانیم با فعالیت مناسب تالاب عینک را به عنوان بزرگترین تالاب شهری کشور معرفی کنیم.

وی از تلاش برای ثبت این تالاب درکنوانسیون رامسر  خبر داد و گفت: در صورت تحقق این هدف  می توانیم اعتبار لازم برای نجات این تالاب را بگیریم.

بازدیدی با بیان اینکه تنها نهاد پای کار شهرداری بود اظهار داشت: بقیه نهادها ما را تنها گذاشتند ومتاسفانه تنها هستیم.وی همچنین با ابراز امیدواری برای تشکیل کارگروه احیای تالاب گفت: در این صورت می توانیم با سرعت بیشتری برای احیای تالاب حرکت کنیم و بعد از آن به سمت احیای رودخانه خواهیم رفت.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه بسیاری فکر می کنند تنها شهرداری مسئول احیای رودخانه و تالاب است گفت: تنها قسمتی از کار به شهرداری مرتبط است.

نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران دیگر سخنران این برنامه بود. وی در صحبت های کوتاهی گفت: تالاب عینک مانند جوجه اردک زشت قصه معروف کودکان است که می تواند مانتد قو زیبا باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری و هیچ ارگان دیگری نمی تواند به تنهایی کاری برای احیای تالاب انجام دهد افزوداین کار نیازمند کمک و همراهی همه دستگاهها و شهروندان است.

دکتر دهدار عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد لاهیجان سخنران بعدی همایش بود که با نگاه علمی به تالاب عینک پرداخت

دهدار دو گروه  مردم محلی و مسئولین را دو گروه تاثیرگذار  بر تالاب عنوان کرد و گفت: با همکاری این دو می توانیم انتظار بهبود شرایط را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تالاب در مراحل انتهایی عمر خودش قرار دارد گفت: عینک دوران پیری خودش را می گذارد. اما تالاب انزلی وضعیتش از عینک هم بدتر است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری خودشان را کنار کشیدند اما مابه مشارکت همه نیازمند هستیم. دهدار گفت: اهمیت تالاب عینک  از آب بندی در کوهستان بیشتر است.

وی با اشاره به کنوانسیون رامسرآن را تنها کنوانسیون به نام ایران دانست و گفت: اما تالاب های ایران بدترین وضعیت را در بین کشورها دارند.

وی در مورد خشک شدن تالاب عینک گفت: اگر این تالاب خشک شود بوی گازها فرصت زندگی به ساکنین را نخواهد داد و باید شاهد آتش سوزی به دلیل گاز متان باشیم.

این استاد دانشگاه افزود:این تالاب کارکردهای مختلف دارد و ارزش آن قابل محاسبه نیست.وی جذب آب به دلیل نقش اسفنجی و تامین  آب چاهای زیر زمینی اطراف را دو کارکرد مهم تالاب عنوان کرد.

وی افزود: اگر هزینه های نبود تالاب را حساب کنیم می توانیم ارزش آن را درک کنیم.  دهدار با تشکر از دو موسسه محیط زیستی که در مبارزه با سنبل آبی فعال هستند گفت: باید بدانیم سنبل علت مشکلات تالاب نیست و معلول آلودگی است. دهدار روش مبارزه با سنبل آبی را نیازمند مطالعه و داشتن اطلاعات ریشه ای برای تصمیم گیری دانست.

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت٬محیط زیست و خدمات شهری دیگر مهمان برنامه بود. وی با بیان اینکه اقدامات خوبی را در ماههای اخیر در مورد تالاب شاهد بودیم گفت:  امیدواریم که در سال اقدام و عمل کارهای ما عملیاتی باشد.

وی همچنین با اشاره به افتتاح تصفیه خانه یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی گفت: بعد از ۴دهه امیدوایم بتوانیم تصفیه خانه شهرک صنعتی را به نتیجه برسانیم.

شیرزاد همچنین با اشاره به بودجه ساماندهی رودخانه ها گفت:  امیدواریم که بودجه تعیین شده به دستگاهها اختصاص پیدا کند و تصفیه خانه بیمارستانها نیز همزمان به شهرک صنعتی آغاز به کار کند.

وی در پایان افزود: برای بهبود وضعیت باید تعامل بین دستگاهی وجود داشته باشد.بعد از عضو شورای شهر دکتر یعقوبی نماینده موسسه تحقیقات برنج در مورد خطرات سنبل آبی برای حاضران توضیح داد.

و ی با اشاره به مشاهده سنبل آبی در سال ۹۰گفت: سعی کردیم که کار پیشگیری را انجام بدهیم اما اکنون به سال ۹۵رسیده است و مردم و سمن ها فعال شده اند.

وی ادامه داد: روند مرگی که سنبل ایجاد می کند تدریجی است و این باعث شده تا به آن توجه نکنند.یعقوبی افزود: از نظر فائو عمده ترین منبع تهدید کننده منبع آبی سنبل است.

وی با بیان اینکه گیلان یکی از فرهنگی ترین استان های کشور است گفت: اما شاهد فروش این گیاه در سطح شهر هستیم که این بیانگر فقر فرهنگی و اقتصادی است.

یعقوبی با بیان اینکه شیطان سبز  پر هزینه ترین علف هرز دنیا است گفت: این گیاه کمتر از ۷روز تکثیر می شود ادامه داد: قدرت رشد این گیاه تا حدی است که در یک فصل  تا ۴هزار گیاهچه تکثیر می شود.وی اظهار داشت: اگر به سد منجیل وارد شود با مشکلات بیشتری روبرو می شویم.

وی با اشاره به میزان تخریب این گیاه در محیط زیست گفت: گفته شده که اگر در جامعه ای سنبل آبی مشاهده کردید به بالاترین مقام سیاسی مراجعه کنید که در غیر این صورت موفق نخواهید شد.

مرادی مدیر پدافند غیر عامل استان گیلان نیر در این همایش گفت: در تالاب عینک با تهدید پدافندی روبرو  هستیم.

وی با اشاره به کارها و اقدامات شهردار رشت از وی تشکر کرد. مرادی با بیان اینکه شهردار مدیر کارگروه پدافند غیرعامل شهر رشت هستند گفت:  موضوع حیاتی است و بزرگترین موضوع پدافند غیر عامل رشت است.

وی افزود: اگر این مشکل را به کمک دانشگاهیان حل کنیم دست شهردار را می بوسم. زندگی داد و ستاد است و هرچه کشت کنیم آن را درو می کنیم.

وی همچنین با اشاره به قرارگاه زیستی استان گفت: سردار عبدالله پور  فرمانده سپاه پاسداران گیلان جانشین استاندار در قرارگاه زیستی استان است.

وی یکی از برنامه های جاری قرارگاه زیستی را مبارزه با تهدید مگس زیتون عنوان کرد. مرادی خطاب به شهردار گفت: جاهایی که سخت بود دست گذاشتید و خوب عمل کردید در این موضوع نیز من، قرارگاه زیستی و استاندار پشت شما هستیم.

وی در پایان افزود: تالاب عینک در دنیا شناخته شده است و نگذاریم آیندگان بگویند که ما بی عرضه بودیم.

محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت  نیز در این همایش گفت: امیدواریم با همکاری، تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

وی بهترین پاسدار  تالاب عینک را مردم حاشیه آن دانست و گفت: شهرداری در محدوده های همجوار  تالاب اقداماتی انجام نداده است و من از این بابت خجالت می کشم.

وی افزود: در محدوده آبی، شهرداری منطقه ۴  اقداماتی در دست اجرا دارد. شهردار همچنین با اشاره به برنامه های در دست بررسی عینک گفت: این برنامه ها با هدف  قرار دادنرونق اقتصاد محدوده و اشتغال خواهد بود. وی افزود: مردم می توانند از این طریق احساس زنده بودند داشته باشند.

شهردار با اشاره به برداشتن دیوار حائل بین محدوده و مجموعه کمپین عینک توسط شهرداری گفت: معتقدم حفظ اموالی که به درد مردم نخورد  فایده ای نداردوی ابراز امیدواری کرد: در سال بعد مردم می توانند نتایج بهتری را در منطقه ببینند.

شهردار همچنین با اشاره به فعالیت و همکاری سمن ها گفت: توانمند سازی نمی تواندصرفا با حرف اتفاق بیافتد بلکه باید همراه با اقناع باشد. نمی توانیم دستورالعمل های لوکس را تعیین کنیم که خروجی مشخص برای مردم داشته باشد. وی افزود:   باید تعادل منافع عمومی و خصوصی مشخص باشد. وی در پایان خطاب به شهروندان حاضر گفت: قطعا تفاوت را حس خواهید کرد و ما را در این محلات بیشتر خواهید دید.

در پایان همایش از فعالین محیط زیست و برگزیدگان مسابقه نقاشی کودک تقدیر شد .

photo_2016-06-09_23-04-44

photo_2016-06-09_23-04-59

photo_2016-06-09_23-04-54