| جمعه، 31 فروردین 1403
روایتی خواندنی از خلاقیت یک جوان در رشت برای پاکیزگی محیط زیست
       کد خبر: 49248

نگاه ایران:مردم شهر رشت یک سالی است که  9 کانکس دریافت پسماند خشک را در سطح شهر می بینند. این کانکس ها شرایطی فراهم کرده که هر یک از شهروندان در صبح و عصر زباله خشک را تحویل دهند و به ازای آن وسایل شوینده تحویل بگیرند.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت، اما داستان یک کانکس با بقیه متفاوت است. کانکس توحید که در ورودی پارک توحید گلسار جانمایی شده این روزها با استقبال بیشتری از سوی شهروندان روبرو می شود. دلیل آن هم حضور پویا نایینی است. پویانایینی مسئول دریافت زباله خشک این کانکس است اما وی به این شرح وظیفه اکتفا نکرده و مانند یک شهروند مسئول سعی در آشتی دادن شهروندان شهرش با تفکیک زباله را دارد.

وقتی نزدیک کانکس می شوید صدای موسیقی دلنشین و گلدان های گل،  قرار گرفتن سبد بازیافتی در جلوی کانکس و دو کیسه پر از زباله که یکی با روبان قرمزی گره زده شده توجه را جلب می کند.

داخل کانکس هم نمای متفاوت تری با دیگر کانکس ها دارد. اگر در کانکس های دیگر فقط دستمال کاغذی، پودر لباسشویی، صابون و دیگر پاک کننده ها دیده می شود اینجا کفش اسکیت، آلبوم موسیقی، خودکار، مداد، پکیج کامل رژیم لاغری، ترازوی آشپزخانه، کتاب های مذهبی و جاکلیدی های عروسکی هم می بینید.

پویا نایینی درباره کانکس متفاوتش می گوید: به خاطر آینده شهر وحفظ محیط زیست تصمیم گرفته تا رفتاری متفاوت داشته باشد.

حتی داخل کانکس و فضای اطراف آن نیز تمیز به نظر می رسد و این به خاطر آن است که اوبه کمک شوینده های باقیمانده در  قوطی های بازیافتی شهروندان کف کانکس را تمیز می کند.

به روزهای اول حضور خودش اشاره می کند و می گوید: فروشگاه و مغازه های نزدیک این کانکس مانند اکثر نقاط شهر زباله ها را غروب بیرون از مغازه قرار می دادند که با زباله تر قاطی می شد.

من برای همه کیسه زباله بردم و به آنها گفتم خودم برای تحویل زباله غروب به مغازه شما می آیم. بعد از یک هفته حالا بسیاری خودشان غروب کیسه زباله خشک مغازه را تحویل کانکس می دهند.

وی حتی اطراف کانکس کنار رودخانه زرجوب را تمیز کرده و زباله های آن را جمع کرده است.

نایینی از استقبال مردم راضی است و تصمیم گرفته تا کارهای بیشتری انجام دهد.

می گوید بچه ها به خاطر هدایای کانکس مشتری ثابت من هستند. جالب تر از همه داستان دو خانمی است که برای گرفتن پکیج لاغری که شامل کتاب و سی دی است  با یکدیگر رقابت دارند.

اما چرا کانکس توحید روز به روز شرایط بهتری پیدا می کند؟ آنطور که از صحبت های نایینی مشخص است ارتباط همراه با احترام او با شهروندان باعث شده تا همگان او را دوست داشته باشند.

می گوید: اگر ببینم یکی از شهروندان سالخورده در حال آوردن کیسه زباله خود است اجازه نمی دهم از ماشین پیاده شود و خودم زباله را از وی تحویل می گیرم.

نایینی داستان روبان قرمز کیسه زباله خشک را هم توضیح می دهد: من همه پلاستیک ها را در کانکس نگاه می کنم و متوجه شدم برخی از شهروندان در تفکیک اشتباه می کنند. پلاستیکی که نشان دهنده تفکیک درست است را با روبان قرمز مشخص کرده ام و دیگری که نشان دهنده تفکیک نادرست است را جلوی کانکس قرار داده ام.  با این کار شهروندان در همان نگاه اول می توانند متوجه اشتباه خود شوند.

من چند  روزنامه هم اول صبح می خرم و به برخی از شهروندانی که می دانم اهل مطالعه و خواندن روزنامه هستند می دهم. از حمایت پزشکانی مانند مجلسی و پور بهادر نیز راضی است که به کمک آنها برخی از هدایای کانکس را تهیه کرده است.

بسیاری از شهروندان پس از دریافت کیسه زباله برای نگهداری آن در خانه دچار مشکل هستند و حتی برخی آن را نشانه بی نظمی در خانه می دانند و جایی از خانه این کیسه های آبی در خانه دیده نشود. وی در این باره می گوید: سبدهای بازیافتی که در این کانکس با قیمت ده هزارتومان ارائه می شود می تواند به خانم های باسلیقه برای نظم خانه کمک کند.

نایینی اعتقاد زیادی به رفتار درست با شهروندان دارد و می گوید مردم، شهر و کشور خودشان را دوست دارند و اگر رفتار احترام آمیز ببینند بیشترین همکاری را خواهند داشت.

نایینی حالا از فخب و پیربازار تا گلسار مشتری دارد و بیشتر اوقات تا دو ساعت بیشتر از ساعت کاری خود تا ده شب در کانکس می ماند تا شهروندان برای تحویل زباله خشک به مشکل بر نخورند. نایینی می گوید اگر برای کار خود ارزش قائل شوی کار نیز برایت ارزش قائل شویم کار نیز برایمان دلچسب می شود.  این جمله می تواند برگ برنده همه ما در زندگی باشد اگر واقعاً به آن عمل کنیم و نایینی مصداقی برای این جمله است. شهر رشت٬سازمان مدیریت پسماند و دوستداران محیط زیست می توانند از وجود پویا نایینی خوشحال باشند و کمک کنند تا افراد «مسئول» بیشتری در مسئولیت باشند.

کانکس توحید رشت

بازدید عاطفی از کانکس

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code