| دوشنبه، 06 تیر 1401
نگاه ایران: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:نگذاریم ایران در دعواهای بیخود سیاسی که هیچ حاصلی ندارد، گرفتار شود و با تقویت ارتباطات خارجی باعث از رفتن تروریسم شویم. آیت الله هاشمی رفسنجانی،رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در مراسم آغاز احداث چهار پست اسکله بندر کاسپین اظهار کرد: ما در منطقه ای هستیم که در صورت راه اندازی صحیح می تواند جوابگوی توسعه کشور باشد این در حالیست که هیچ یک از کشور ها این موقعیت را ندارند. وی با بیان اینکه مردم انزلی اصرار بر ایجاد و توسعه منطقه آزاد داشتند، افزود: توسعه مناطق آزاد ویژه در اواخر جنگ مطرح و بعنوان یکی از کارهای اساسی عنوان شد؛ طی این فاصله زمانی با جدی شدن تحریم ها بسیاری از فرصت ها از بین رفت. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در اطراف خزر کشورهای قزاقستان، روسیه، باکو، ترکمنستان با امتیازات خاص خود هستند اما ایران از امتیازات ویژه تری برخوردار است و به دلیل موقعیت طبیعی ممتاز باعث جذب گردشگر می شود. کشورهای مذکور اصرار دارند که دبیرخانه مجموعه کشورهای خزر در ایران برگزار شود تا از همین فضای خوب موجود بهره مند شوند. آیت الله رفسنجانی با بیان اینکه کریدور شمال_جنوب در اواخر دولت من مطرح شد، تصریح کرد: طی سفری که همان زمان به قزاقستان داشتم بنادری در سیاه داشتند لذا تصمیم گرفتیم موقعیت جدیدی را در کشور ایجاد کنیم. وی ادامه داد: الان زمان مناسبی برای توسعه ارتباط با روسیه است زیرا آن ها آمادگی دارند که با ایران کار کنند؛ وجود منطقه آزاد انزلی، جاده ابریشم جدید، کریدور شمال-جنوب، وجود بنادر از آستارا تا گنبد و پارک گلستان جزء مراکز مهم گردشگر پذیر محسوب می شوند که در جذب گردشگر تاثیرات فراوانی دارند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بندر انزلی با توسعه زیرساخت ها بار دیگر جایگاه موثری در پیشرفت کشور می یابد، تصریح کرد: ساختن اسکله در خزر به دلیل رسوبات موجود سخت تر از جنوب است اما با راه اندازی کریدور شمال-جنوب و همچنین راه آهن ارتباطات کشور ها از طریق منطقه آزاد انزلی برقرار می شود که تاثیر بسیاری بر رشد اقتصادی کشور می گذارد. آیت الله رفسنجانی گفت: این آقایانی که با برجام مخالفت دارند و انتطار سقوط برجام را می کشند، اشتباه می کنند زیرا محاسبه نکردند و اعداد و ارقام را قبول ندارند زیرا ایران با فرصت پیش آمده می تواند مانند خورشیدی روز زمین بدرخشد. در این مملکت تحصیلکرده های فراوانی داریم که توانایی هدایت فرصت های پیش آمده را دارند. وی با بیان اینکه الان هماهنگی بین دستگاه ها برای اجرای طرح ها، در حد مطلوب نیست، گفت: منطقه آزاد باید بگونه ای باشد که باید به راحتی تولید کنند و صادرات و واردات انجام گیرد، تردد هم به سهولت انجام شود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه چابهار واقعا محدوده طلایی است، افزود: بنادر اروندکنار، آبادان، خرمشهر در جنگ منهدم شدند اما چابهار در فارس موقعیت خوبی دارد، حتی در سالهای بعد از انقلاب انبوهی از امکانات فنی آنجا مستقر شدند؛ باید انچنان آماده شود تا هزار مجموعه پتروشیمی در آنجا شکل گیرد. آیت الله رفسنجانی اضافه کرد: همکاری محیط زیست در توسعه منطقه آزاد انزلی ضروری است؛ استاندار گیلان کمک کند تا این منطقه بزودی رونق گیرد؛ بزرگراه گیلان - قزوین و خط ریلی را هم بگونه ای آماده کنیم تا مردم با اشتیاق از این مسیر تردد کنند. وی اضافه کرد: برجام بر خلاف تصور برخی، یک طرفه نیست؛ آن ها بیش از ما احتیاج دارند زیرا آن ها می دانند که در منطقه کشوری مانند ایران وجود ندارد لذا باید ظرفیت ایران را در نظر گرفت و با این دید نگریست؛ جریان تروریسم که اکنون در منطقه ما به جریان رو به توسعه تبدیل شده مسیله آسانی نیست که به زودی عقب نشینی کند زیرا اکنون تروریسم از طریق رسانه های مجازی سعی در جذب اذهان دارد و هرچقدر هم دیوار بتنی در اطراف خود بکشیم تاثیری ندارد. وی با بیان اینکه تروریسم صادرات خطر دارد، تاکید کرد: دنیا به ایران برای مهار تروریسم احتیاج دارد لذا باید روابط خارجی خود را با دنیا تقویت کنیم که دولت یازدهم در این زمینه، خصوقا در رسمی کردن موقعیت هسته ای کشور بسیار موفق عمل کرده است. آیت الله رفسنجانی گفت: بین برجام و نابرجام خطر است، باید مراقب باشیم و نگذاریم جامعه دچار خطر شود و با حفظ وحدت خود، جامعه را نیز متحد کنیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر تقویت زیرساخت ها، گفت: با زیربنای خوب توسعه می آید، اگر تنگ نظری هایی که شعاریون تحمیل کردند، نبود اکنون تمامی خطوط انرژی از ایران عبور می کرد. نیروهای انسانی خوبی داریم نگذاریم ایران در دعواهای بیخود سیاسی که هیچ حاصلی ندارد، گرفتار شود بخصوص با انتخاباتی که برگزار شد و خانم ها هم به میدان آمدند و با بهره گیری از ظرفیت حضور خانم ها زمینه توسعه را فراهم کنیم زیرا حیف است که ایران با منابع الهی که دارد، عقب افتاده باشد. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی: جاده ابریشم جدیدی ایجاد می کنیم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با ایجاد زیرساخت های بندری و ریلی، راه اندازی کریدورهای ترانزیتی و فعال کردن کریدور اکتائو - ارومچی - انزلی، جاده ابریشم جدیدی را احیاء می کنیم. رضا مسرور روز چهارشنبه در آیین آغاز ساخت چهار پست اسکله جدید در بندر کاسپین با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اگر به منطقه آزاد انزلی توجه شود، می تواند به کانون داد و ستد منطقه کشورهای همسود (CIS) تبدیل شود. وی با تاکید بر اینکه توسعه مبادلات تجاری باعث افزایش درآمد ارزی می شود، افزود: اگر بخواهیم مبادلات تجاری را از ۱۲ صدم درصد به سه درصد برسانیم، رقمی برابر با ۲۳ میلیارد دلار افزایش مبادلات تجاری خواهیم داشت. مسرور با اشاره به تلاش کشورهای حاشیه دریای خزر برای توسعه زیرساخت های تجاری تصریح کرد: بنادر روسیه مثل آستراخان، اکتائو ماخاچ کالا در حال توسعه هستند و بندر ترکمن باشی با مشارکت ترکیه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد دلار در حال ساخت است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: موانع تعرفه ای اصلیترین موانع مبادلات تجاری ماست و مشکلات زیرساخت ریلی که هنوز وصل نشده و در کنار آن، مشکلات بنادر جای کار بسیاری دارد. وی خاطرنشان کرد: طراحی بندر کاسپین بعنوان نسل سوم و چهارم بنادر جهان برای صادرات به روسیه و قزاقستان و کشورهای حاشیه دریای خزر با ظرفیت ۱۵ میلیون تن است. به گفته مسرور، این مجتمع بندری در صورت تکمیل ۲۲ پست اسکله شامل دو پست اسکله نفتی، سه پست اسکله بخش خصوصی و بقیه نیز غله و کانتینر خواهد داشت. وی با بیان اینکه بندر کاسپین با داشتن پس کرانه وسیع، دسترسی آسان به جاده و ریل می تواند پاسخگوی کشتی های ۵۰ هزار تنی باشد، گفت: مجموع سرمایه گذاری برای بندر کاسپین تاکنون ۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی متذکر شد: بندر کاسپین در کنار بندرانزلی، ضعف منطقه را برطرف خواهد کرد. وی با بیان اینکه کار کردن در خزر بسیار سخت است، ادامه داد: تعداد روزهای توفانی دریا زیاد است و تامین منابع مالی فقط از طریق سازمان منطقه آزاد بدون کمک دولت بوده است. مسرور خاطرنشان کرد: همین بندر قابل پهلوگیری است و دو پست دیگر آن تا پایان امسال کامل می شود اما بهره برداری از آن را به سال آینده موکول کرده ایم. وی افزود: اتصال ریل به این بندر، جزو پروژه هایی است که از لحاظ زیست محیطی مشکلی ندارد و با ۱۴ کیلومتر ریل گذاری، می توان از ایستگاه پیربازار به این منطقه متصل شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: اتصال شبکه ریلی به بندر کاسپین، جزو مصوبات سفر رئیس جمهوری بوده که امیدواریم اجرایی شود. وی با اشاره به در دست ساخت بودن پنج مرکز تجاری گفت: هم اکنون پنج هزار و ۴۹۰ نفر در منطقه اشتغالزایی شده است. مسرور به ساخت طرح تفریحات دریایی در منطقه اشاره و تصریح کرد: در یک سال آینده، ساحل ما تغییر ویژه ای خواهد کرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه با اصلاح محدوده مصوب منطقه آزاد توسط هیات وزیران، این محدوده از سه هزار و ۲۰۰ هکتار به ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده، گفت: با توجه به استقبال سرمایه گذاران همچنان با مشکل تامین زمین مواجه هستیم. منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است. مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است. پس از برنامه های صبح رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به سمت بندر کیاشهر  رفت واز پارک ملی بوجاق بازدید به عمل آورد. آیت الله هاشمی: احیای تالاب انزلی باید با جدیت پیگیری شود رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر به استان گیلان و منطقه آزاد انزلی، بر لزوم پیگیری جدی برای احیای تالاب بین المللی انزلی تاکید کرد. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر چهارشنبه در بازدید از پارک ملی بوجاق حفظ منابع طبیعی را یک الزام خواند و اظهار کرد: سند جامع محیط زیست از سوی مجمع، مجلس و دولت به تصویب رسیده که مورد تایید محیط زیست هم هست. وی با ابراز تاسف از گرفتار شدن تالاب انزلی در چنگال آلودگی ها خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای احیاء این تالاب ارائه شده که باید به طور جدی پیگیری شود. تالاب انزلی با حدود ۲۰ هزار هکتار مساحت و ۳۸۰ هزار هکتار حوزه آبخیز، ۲۴ متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است. تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است. ورود انواع فاضلاب ها، رسوبات ورودی از رودخانه ها، فقدان آبخیزداری مناسب، برداشت بی رویه جنگل در بالادست و تصرفات اراضی تالابی، برداشت بی رویه آب و ورود گیاهان مهاجم غیربومی همچون آزولا و سنبل آبی حیات تالاب انزلی را به خطر انداخته است. احیاء حوزه آبخیز تالاب با احداث تله های رسوبگیر، ایجاد تالاب مصنوعی برای پایش طبیعی رسوبات و فلزات سنگین، برداشت رسوبات، نی زدایی و احیاء آبراهه های دارای شرایط اضطراری از جمله برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت تالاب انزلی عنوان شده است. *بهره برداری صحیح از پارک ملی بوجاق رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد پارک ملی بوجاق بیان داشت: این منطقه، فوق العاده اهمیت دارد و در شرایطی که محیط زیست دنیا در حال آسیب است، وظیفه بزرگی در قبال آن داریم. وی تصریح کرد: سند سیاست های محیط زیستی مجمع تشخیص مصلحت نظام با همراهی دولت و مجلس تهیه شده و این سند مورد رضایت سازمان محیط زیست و مبنایی برای حفاظت از محیط زیست کشور است. آیت الله هاشمی اظهار کرد: پارک ملی بوجاق، ثروت بزرگی است که باید از آن در عین رعایت موارد محیط زیستی بهره برد. وی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد انزلی در تلاش برای همکاری بوده و راهکارهایی نیز دارد، افزود: مسئولان منطقه آزاد انزلی و محیط زیست گیلان، جلسه ای مشترک برای استفاده هرچه بهتر از این پارک برگزار کنند و مطمئن باشید همکاری شما به اختلاف کشیده نمی شود زیرا منطقه آزاد به فکر توسعه منطقه بوده و در پی منافع نیست. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با رعایت و حفظ شرایط محیط زیست، می توان از این پارک استفاده بهینه ای شود. پارک ملی بوجاق کیاشهر به عنوان تنها پارک ملی خشکی - دریایی کشور در شمال و شمال غربی کیاشهر در ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد که از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده و پهنه آبی آن مورد حفاظت قرار گرفته است. سال ۱۳۵۴ بخشی از این تالاب به دلیل اهمیت زیستگاهی به ویژه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی، به عنوان تالاب بین المللی تحت عنوان لاگون کیاشهر در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر ثبت شد. دو مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور که به ترتیب منجر به شکار ممنوع شدن منطقه و پس از آن معرفی اولین پارک ملی خشکی - دریایی کشور شد، حاکی از توان بالای اکولوژیک آن است و هم اکنون تعداد گونه های پرندگان مهاجر این پارک ملی به ۲۴۹ گونه رسیده که ۳۱ گونه آن حمایت شده جهانی است. هاشمی کیاشهر به گزارش نگاه ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز برای بازدید یک روزه به گیلان سفر کرده است. به گیلان آمدم تا به مسئولان استان خسته نباشید بگویم هاشمی فرودگاه رشت آیت الله هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه پس از ورود به گیلان در جمع خبرنگاران در فرودگاه سردارجنگل رشت اظهار کرد: گیلان، یکی از جاهایی است که نمی شود به آنجا نیامد و بنده، چند سالی بود که نیامده بودم. وی ادامه داد: به گیلان آمدم تا خسته نباشید به مسئولان این استان بگویم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بازدید از منطقه آزاد انزلی و دانشگاه آزاد اسلامی، از جمله برنامه های سفر به گیلان است. وی خاطرنشان کرد: تا فردا (پنجشنبه) مهمان مردم گیلان هستم و سپس باز می گردم. برنامه سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آزاد انزلی هاشمی مسرورهمچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بازدید از پروژه های عمرانی زیرساخت ها و طرح های توسعه ای وارد منطقه آزاد انزلی شد. قرار است کلنگ احداث چهار پست اسکله جدید بندر کاسپین با حضور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به زمین زده شود. در خردادماه سال ۸۸ عملیات اجرایی ساخت نخستین پست اسکله مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی آغاز شد. ساخت این مجتمع با ۲۲ پست اسکله، ۱۲۰ هکتار پس کرانه و ۲۰۰ هکتار حوضچه آرامش درنظر گرفته شده است. پیشرفت فیزیکی مجتمع بندری کاسپین در موج شکن شرقی با طول دو هزار و ۶۶۲ متر ۷۵ درصد، موج شکن غربی با طول دو هزار و ۴۳۵ متر مساحت حوضچه ۲۰۰ هکتار، ۶۰ درصد است. ساخت موج شکن مجتمع بندری کاسپین از سال ۸۸ آغاز و طرف مدت پنج سال تا سال ۹۲، تنها ۳۸ درصد پیشرفت داشت و از سال ۹۱ بلاتکلیف رها شده بود که از آبان ماه ۹۲ دوباره فعال شد. منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است. مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است. بازدید از مجتمع تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی، بازدید از پارک ملی بوجاق و دانشگاه آزاد انزلی از برنامه های امروز آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفر به گیلان است. در راستای اهداف اقتصادی کشور و در پی سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیأت دولت، در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین شد. در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شد و سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن، منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری، اداره کل بنادر و کشتیرانی گیلان، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت سه هزار و ۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code