دوشنبه، 30 دی 1398 | 2020 Monday 20 ,January  
جای خالی پاسداشت نادر گلچین، پیشکسوت عرصه موسیقی در زادگاه مادری‌اش
نگاه ایرانهشتم اردیبهشت ماه تالار وحدت تهران شاهد بزرگداشت مردی از اهالی موسیقی گیلان و کشور است. آیین آیین تجلیل و نکوداشت «نادر گلچین»، خواننده گیلانی و پیشکسوت موسیقی ایران در این تالار برگزار می شود. این آیین که با عنوان بوی بهار و رأس ساعت 21:30 در تالار وحدت برپا می شود، پیشکسوتان موسیقی حضور خواهند داشت و در نماهنگی ضمن پرداختن به زندگی این هنرمند، تعدادی از هنرمندان موسیقی در مورد نادر گلچین صحبت خواهند کرد. نادر گلچین که پس از ۳۵ سال سکوت، آلبومی به نام «گریز» را منتشر کرده است،  قبلا هم در نشست نقد و بررسی آلبوم گریز در تهران حضور یافت. اما این تنها آیینی نبود که به آثار و زندگی این خواننده می پرداخت، بلکه به جز آیین بزرگداشت در فرهنگسرای ارسباران تهران، در سال 93 هم بزرگداشت وی در شهر اصفهان برپا شد. این خواننده سال ۱۳۱۵ در رشت به دنیا آمد. گلچین از کودکی به موسیقی علاقه فراوانی داشت و از ۱۲ سالگی همکاری با رادیو رشت را آغاز کرد که در اختیار تیپ رشت بود و زیر نظر مدیران ارتش اداره می شد و خواننده محلی گیلان شد. او در سال ۱۳۵۰ همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد که تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت. گلچین در برنامه های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گل ها فعالیت چشمگیری داشت. از کارهای او که بسیار مورد استقبال شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالدی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد. او از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف معروف مرغ سحر را  اجرا کرد. نادر گلچین در طول فعالیت های هنری خود، متجاوز از ۳۰۰ آواز و آهنگ اجرا کرد و در کنار کار خوانندگی، مدیر مسئول یک شرکت تکثیر نوار مجاز موسیقی نیز هست. به بهانه برپایی آیین نکوداشت این خواننده پیشکسوت در روز چهارشنبه (8 اردیبهشت) با وی گفت و گویی انجام داده ایم. «نادر گلچین» بیان کرد: این بزرگداشت به همت موسسه مؤسسه فرهنگی هنری راد نواندیش برپا می شود که به خاطر احترام به زحمات نسل های پیشین موسیقی انجام گرفته است و هدف آن فروش بلیت نیست. بلکه از فعالان فرهنگی و هنری برای حضور در این مراسم دعوت خواهد شد. وی در خصوص ادامه فعالیت خود بعد از 35 سال بیان کرد: البته این اقدام به دعوت آقای «فریدون شهبازیان» بود که از شعر خوب هوشنگ ابتهاج شاعر پرآوازه کشور استفاده کردند. حال و هوای مناسب شعر و فضای ایرانی آن من را مجاب به خواندن دوباره کرد. ضمن اینکه حس کردم فضای اجتماعی برای فعالیت دوباره من در حوزه موسیقی وجود دارد. گلچین در ادامه در مورد آهنگ نوبهار توضیح داد: آهنگ نوبهار را در سال 56 به پیشنهاد مهدی خالدی اجرا کردم. البته این شعر قبلاً (توسط دلکش) خوانده شده بود که با کسب اجازه از خواننده، مجددا من اجرا کردم. شعر آن هم از «اسماعیل نواب صفا» در دستگاه همایون بود و این آهنگ در ریتم دو ضربی به اصطلاح عوامانه (شکسته) ساخته شده و انگیزه ام از خواندن آن لطف خاصی بود که این شعر برایم داشت. این خواننده پیشکسوت در مورد وضعیت خوانندگی در ساله ای اخیر بیان کرد: در چند سال اخیر وضعیت بهتر از حدود 10 -15 سال قبل شده است. تمرکز بیشتری در این عرصه شده است و از طرف دیگر مجوزها راحت تر داده می شود. وضعیت به سمت و سوی خوبی پیش می رود. اما مشکلی که وجود دارد موسیقی ملی ما را به غلط به عنوان موسیقی اصیل ایرانی معرفی می کنند. بنابراین در این زمینه باید دولت ورود کند و با حمایت از موسیقی اصیل ایرانی، کمک کند تا آهنگ هایی مثل پاپ جایگزین موسیقی اصیل ایرانی نشود. گلچین در خصوص حمایت از نسل جوان موسیقی ادامه داد: برای حمایت از جوانان خوش آتیه نیز دولت باید ورود کند تا با تا سیس هنرستان ها و سالن های مخصوص کنسرت و موسیقی، زمینه را برای پویایی آنها فراهم کند تا موسیقی هرز و بد جانشین موسیقی ملی و اصیل ایرانی نشود. البته موسیقی فاخر در کنار شعر فاخر ایجاد می شود. انتخاب اشعار شاعران ملی ما چون سعدی و حافظ که شعرشان در هر زمانی زنده است، می تواند خیلی مؤثر باشد. در نهایت سیاست گذاری دولت بسیار مؤثر است. این خواننده پیشکسوت در خصوص غنای موسیقی فولکلور گیلان هم گفت: البته نمی شود به موسیقی که امروز و به زبان گیلکی ساخته می شود و فردا اجرا می شود، نام فولکلور گذاشت. موسیقی فولکلور به موسیقی اصیل گیلکی گفته می شود که در ساله ای گذشته سینه به سینه نقل و خوانده شده است. اما چیزی که امروز ساخته و گفته می شود و تحت عنوان فولکلور به خورد مخاطب داده می شود، موسیقی محلی و بومی گیلان نیست. گلچین افزود: موسیقی فولکلور و محلی گیلان از گام های دشتی و شور ساخته می شود و نمی شود موسیقی که در چهارگاه یا ماهور ساخته می شود را محلی اطلاق کرد. البته غنای موسیقی فولکلور گیلان بسیار زیاد است. شعرهای بومی گیلان اغلب با محیط سرسبز شمال و فضای طبیعی آن ارتباط برقرار می کند و بسیار دل نشین است. بنابراین نمی توان گام های بیگانه و غربی را به این موسیقی وارد کرد و باید حال و هوای آن را حفظ کرد. وی گفت: لازم است گروه های موسیقی سنتی از ظرفیت و غنای موسیقی گیلان نهایت استفاده را ببرند و از گام های مخصوص آن که محلی است استفاده و با تبحر آن را اجرا کنند. زیرا غیر آن به کار ببرند به گوش خوشایند نیست. همچنان که امثال مرحوم پور رضا و یا آقای ناصر مسعودی و... موسیقی فولکلور را به خوبی اجرا کرده و کارشان مورد استقبال همه گیلانی ها قرار می گرفته است. گفتنی است، از شناخته شده ترین تصانیفی که گلچین اجرا کرد می توان به آثار یوسف گم گشته باز آید، مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دی گه بچه نمی شم و آلبوم های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه و... اشاره کرد. با این حال با وجودی که استان های تهران و اصفهان برای این پیشکسوت عرصه موسیقی مراسم بزرگداشت برپا می کنند، هنوز مشخص نیست که چرا نهادهای فرهنگی مانند اداره ارشاد گیلان برای این هنرمند مراسم بزرگداشتی را در سرزمین مادری اش برپا نمی کنند.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code