یکشنبه، 04 آبان 1399 | 2020 Sunday 25 ,October  
عبور رودخانه‌ موجب آسیب دیدگی تنها باند فرودگاه سردار جنگل شده است؛
اختصاصی،به گزارش نگاه ایران:  در راستای اجرای یکی از بندهای مصوب کمیته حمل ونقل هوایی گیلان، فرماندار شهرستان رشت به همراه بخشدار مرکزی و نمایندگانی از آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان از رودخانه های G5 ، تشت رود و دیگر آبراه های ورودی که از زیر باند پرواز فرودگاه سردار جنگل رشت عبور می کنند بازدید کردند. مدیر کل فرودگاه گیلان در این بازدید اظهار کرد: بخشی از مزارع برنج واقع در قسمت شمالی فرودگاه رشت از دو رودخانه G5 و تشت رود آبیاری می شوند و به جهت نداشتن سد و یا مخزن آبگیری، در مواقعی کشاورزان اقدام به بستن مسیر این دو رودخانه می کنند.   Kr0sN0dCddsOفتاح رضوانی ادامه داد: با بسته شدن مسیر این رودخانه ها آب به سمت باند پرواز فرودگاه حرکت کرده و بدون تردید، ایستایی بیش از حد باعث خواهد شد تنها باند پرواز فرودگاه سردار جنگل رشت به مرور زمان دچار آسیب دیدگی شدید شود و باعث توقف پروازهای این استان شود. وی گفت: راکد بودن رودخانه های فوق در فرودگاه رشت باعث شده است آلودگی زیست محیطی این رودخانه با ورود پساب ها، موجب آلودگی و انتقال این آلودگی ها به مزارع شمالی فرودگاه رشت و ایجاد چهره ناخوشایند شود. رضوانی خاطر نشان کرد:پیشنهاد فرودگاه رشت این است که مسیر رودخانه های فوق با مطالعه و کار کارشناسی تغییر پیدا کند و نیازهای آبی مزارع کشاورزان اطراف فرودگاه رشت از مسیر خارج از محدوده فرودگاه سردار جنگل رشت تامین شود.   فرودگاه رشت که در سال ۱۳۴۷ افتتاح شده است در هفته ۳۰ پرواز خروجی و ۳۰ پرواز ورودی ثابت به تنها ۷ مقصد داخلی دارد در حالی که این فرودگاه زیرساخت و ظرفیت برای ۱۰۰ پرواز در روز و در مسیرهای داخلی و خارجی را دارد اما با این وجود رشت تنها کلانشهری است که فرودگاهش برنامه پرواز خارجی ندارد. اگرچه تنها فرودگاه استان گیلان دارای موقعیت ارتباطی ممتازی و در حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال–جنوب (کریدور نوستراک) واقع گردیده است اما فرودگاه سردار جنگل رشت از نظر تعداد پرواز در ۲ ماه اول ۱۳۹۴ با چهار پله سقوط و پس از فرودگاه های زاهدان، آبادان، ساری، کرمانشاه و ارومیه دارای رتبه ی ۱۶ام است.   بر اساس مصوبه دور سوم سفر استانی دولت دهم به گیلان قرار است ۲۲۰ هکتار از اراضی اطراف فرودگاه رشت به تملک این فرودگاه درآید که این موضوع با وجود تاکید رییس جمهوری هنوز عملی نشده است. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جریان بازدیدی که از فرودگاه رشت در اردیبهشت 1393 داشت  اظهار امیدواری کرد که جلسه ای برای تصمیم گیری وضعیت توسعه آینده و تملک اراضی این فرودگاه در محل دفتر کار خود در معاونت راهبردی رئیس جمهوری برگزار شود. الحاق فرودگاه رشت به محدوده منطقه آزاد بندرانزلی، احداث تاکسی وی موازی،ساماندهی زهکش ها و کانالهای آب اطراف باند و جلوگیری از صدمه به سازه باند، تغییر مسیر رودخانه های ابتدا و انتهای باند، انتقال محل پایگاه هوادریا مستقر در حاشیه استریپ پروازی، بهسازی ساختمان تشریفات فعلی، جانمایی برای احداث ساختمان تشریفات جدید، احداث ساختمان جهت خدمات رسانی در شرایط بحران اعم از زلزله و برف و... از دیگر طرح های توسعه ای فرودگاه رشت است که تاکنون کاملا عملی نشده است.  

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code