شنبه، 05 بهمن 1398 | 2020 Saturday 25 ,January  
حاشیه‌های افزایش کرایه تاکسی در رشت ادامه دارد:
نگاه ایران/ مریم صابری: افزایش نرخ تاکسی های شهر رشت با حرف و حدیث های زیادی همراه شد و تا جایی ادامه پیدا کرد که پای فرماندار هم به موضوع کشیده شد. 19 اسفند 94 و در صد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت اصلاح وضع نرخ تاکسی ها، ون ها و مینی بوس ها با میانگین رشد ۲۷ درصد نسبت به سال جاری مورد موافقت اعضا قرار گرفت. اما این میزان از افزایش ها که در سال 95 اعمال شد چندان مورد رضایت شهروندان قرار نگرفت . نگاه ایران  نیز در گزارشی با عنوان نارضایتی شهروندان رشتی از افزایش کرایه تاکسی ها به مشکلات و اعتراضات شهروندان پرداخته بود. اعتراض های شهروندان باعث شد تا عیسی مهدوی فرماندار رشت بخواهد به نوعی در حمایت از آنها عمل کند. فرماندار در مصاحبه ای که 4 اردیبهشت منتشر شد گفت: «مصوبه شورای شهر رشت در خصوص افزایش کرایه های تاکسی باطل شده است و هرگونه دریافت کرایه با نرخ جدید غیرقانونی و خلاف است.» وی با بیان اینکه همان گونه که قبلا اعلام کرده بودم تائید مصوبه افزایش کرایه های تاکسی «مشروط و موقت» بوده است ادامه داده بود: نرخ کرایه ها باید به قیمت اولیه برگردد و هرگونه افزایش قیمت کرایه ها طبق دستورالعمل معاون رئیس جمهور در کارگروه تخصصی  ستاد تنظیم بازار بررسی شود که نرخ حمل و نقل شهری نمی تواند بیش از ۶ درصد افزایش پیدا کند.» اما محمدعلی رفیعی رئیس شورا در آخرین جلسه شورای شهر در 5 اردیبهشت گفت: قانون می گوید اظهار نظر باید به صورت تأیید یا رد باشد و  چیزی تحت عنوان مشروط نداریم. بنابراین اظهار نظر فرماندار جایگاه قانونی ندارد. افزایش 100 درصدی کرایه در همین ارتباط مرتضی شریفی سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نظر دیگری دارد و به نگاه ایران می گوید افزایش نرخ تاکسی ها طی مراحل قانونی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه  افزایش نرخ تاکسی ها بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر رشت است می گوید:  بر اساس این مطالعات نرخ کرایه تاکسی باید تا بالای 100 درصد افزایش پیدا کند اما برای اینکه فشار به طور یک دفعه به مردم وارد نشود تصمیم گرفتیم تا این افزایش نرخ را در طول دو تا سه سال داشته باشیم. وی در جواب سؤال این گه مگر نباید این افزایش نرخ  با نرخ تورم محاسبه شود گفت:بایدی برای این کار وجود ندارد و نرخ افزایش ما بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل و کار کارشناسی اتفاق افتاده است. شریفی با بیان اینکه محاسبه نرخ تاکسی در سال های گذشته همیشه سنتی بوده است اما محاسبه نرخ امسال بر اساس کار کارشناسی و به صورت علمی انجام شده است می گوید: این افزایش بالاخره  باید اعمال می شد حالا به هر دلیلی در سنوات گذشته انجام نشده است. وی ادامه می دهد: اگر به کار کارشناسی اعتقاد نداریم که بحث دیگری است. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در باره نتایج این افزایش نرخ توضیح می دهد:با این کار ما در راستای ترغیب مردم به استفاده از اتوبوس و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی  حرکت می کنیم و باید بپذیریم که  استفاده از تاکسی به سمت تک سرنشینی و لوکس سوار مورد استفاده قرار گیرد. کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی شریفی البته قبول می کند که دو اشکال در سازمان مربوط به او وجود دارد. وی می گوید: ناوگان حمل و نقل ما با کمبود مواجه است و باید تعداد اتوبوس ها افزایش پیدا کند. ما سعی می کنیم تا 6 ماه اول سال این اتفاق رخ دهد. وی در مورد اشکال دوم هم می گوید:با نو شدن تاکسی ها خدمات ارائه شده توسط تاکسیرانی نیز باید با کیفیت بهتری ارائه شود. شریفی همچنین درباره بحث برچسب های ارائه شده توسط سازمان که هنوز خبری از آن در تاکسی ها نیست گفت: برچسب ها در حال توزیع است و همه مسیرها به تناوب این برچسب ها را دریافت می کنند. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت همچنین در مورد اظهار نظر فرماندار رشت می گوید: من از نگاه و توجه فرماندار به مسائل مربوط به حمل و نقل تشکر می کنم. آقای فرماندار همیشه استدلال ها و بحث های کارشناسی سازمان ما را شنیده و پذیرفته اند. وی با بیان اینکه افزایش نرخ پس از طی فرایند قانونی و بر اساس ماده 80 قانون شوراها کار انجام گرفته است می گوید: این قانون در 14 فروردین از سوی شورا شهر به ما ابلاغ و این مصوبه از 15 فروردین برای سازمان لازم اجرا بود. شریفی همچنین ادامه می دهد: اگر هم موضوع بخواهد در جای دیگری مطرح شود ما نیز مستندات قانونی خودمان را اعلام می کنیم. اعتراض رانندگان به کمبود درآمد در همین ارتباط فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل شهرداری رشت نیز به نگاه ایران می گوید: این افزایش قیمت بعد از آنکه توسط  مشاور پیشنهاد داده شد در صحن مطرح و مصوب شده است در واقع تصمیم گرفته شد که در طی سه سال  این افزایش قیمت اتفاق بیافتد. جمشید پور با اشاره به مشکلات رانندگان تاکسی می گوید: در سنوات گذشته قیمت های کرایه های تاکسی با توجه به تورم افزایش پیدا نکرده بود و کاهش درآمد سبب اعتراض رانندگان تاکسی شده بود. وی ادامه می دهد: اکنون نیز با افزایش 15 تا 45 درصد در مسیرهای مختلف هستیم. و در توضیح این موضوع که چرا در برخی از مسیرها شاهد افزایش بیش از 40 درصدی هستیم می گوید: کرایه برخی از مسیرها هیچ تناسبی با ترافیک، معطلی و میزان مصرف سوخت و ساز نداشته است.  بنابراین با لحاظ کردن همه این مسائل این تصمیم گرفته شده است. معاون حمل و نقل و ترافیم شهرداری رشت همچنین ابراز امیدواری کرد تا با افزایش تعداد اتوبوس ها مشکلات مردم برای عبور و مرور کاهش یابد و فشار کمتری برای پرداخت کرایه تاکسی داشته باشند. حال روشن نیست با گذشت بیش از یک ماه از سال 95 داستان افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در رشت به کجا ختم می شود.