| جمعه، 31 فروردین 1403

نگاه ایران: محمدعلی نجفی پیش از ظهر امروز در جمع فرمانداران گیلان با اشاره به اهمیت حوزه دریای خزر به لحاظ ژئوپلیتیکی در منطقه اظهار کرد: پدافند زیستی برای ما اهمیت بسیاری دارد.

وی با انتقاد از رفتار سازمان حفاظت محیط زیست در مخالفت با اجرای پروژه های زیربنایی در کشور، بیان کرد: رفتار سازمان مذکور مخالف اندیشه اقتصاد مقاومتی است و با آن مغایرت دارد.

استاندار گیلان به برنامه ریزی دولت ها برای اجرای برنامه ها و پروژه ها اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح ها اعتبار اختصاص داده و اما یک کارشناس سازمان محیط زیست با پروژه ای که 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مخالفت کرده است.

نجفی، تدبیر و تمرکز اختیارات استانی را از برنامه های دولت خواند و تصریح کرد: عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست مغایر با تدبیر و تمرکز اختیارات استانی است.

وی در ادامه بر آموزش کشاورزان در جلوگیری از خسارت های احتمالی تأکید کرد و گفت: اینکه بگوییم در بخش کشاورزی تکلیف نداریم، غلط است.

استاندار گیلان خواستار فعالیت اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی در آموزش کشاورزان به ویژه زیتون کاران برای مقابله با آفت مگس زیتون شد و خاطرنشان کرد: اکنون حضور کارشناسان سازمان مذکور برای آموزش کشاورزان کم رنگ است.

نجفی استفاده از سازمان های مردم نهاد برای آموزش کشاورزان را مهم ذکر کرد و یادآور شد: یکی از فعالیت های زیبای سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از سازمان های مردم نهاد است.

وی با اشاره به وجود 4 هزار و 300 نفر مهندس کشاورزی در گیلان، اظهار کرد: استفاده از فارغ التحصیلان مذکور برای اجرای پروژه های کشاورزی در استان حائز اهمیت است.

استاندار گیلان استفاده از توانمندی دیگر دستگاه ها در آموزش کشاورزان را مهم ذکر کرد و افزود: سال های گذشته برای مقابله با آفت زیتون با استان های مجاور هماهنگ بودیم، اما امسال تحرکی در این زمینه دیده نمی شود.

نجفی با بیان اینکه ممکن است با بحران آفت زیتون مواجه شویم، تصریح کرد: موضوع مذکور را فرماندار رودبار به بنده اعلام کرد اما سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه ای ارائه نکرده است.

بازی جدید مافیای برنج برای واردات / عقب ماندگی گیلان در سرمایه گذاری خارجی

همچنین محمدعلی نجفی ظهر امروز در جمع مدیران دستگاه های اجرایی گیلان با اشاره به نامگذاری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری در سال 95 اظهار کرد: دولت برنامه گسترده ای برای عملیاتی کردن نامگذاری مذکور دارد.

وی به دو رویکرد دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رویکرد نخست به صورت عمومی است و رویکرد دوم طبق اهداف و برنامه های ششم توسعه کشور اجرایی می شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی به طور دائمی است، تصریح کرد: نظر مقام معظم رهبری تنها برای اصلاحات روزمره و یک دولت نبوده بلکه مقاوم سازی در بخش های مختلف است.

نجفی خواستار بررسی اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی توسط تمام دستگاه های اجرایی گیلان شد و بیان کرد: راهکارهای عملیاتی کردن برنامه مذکور باید توسط دستگاه احصا شود.

استاندار گیلان به عقب ماندگی استان در جذب سرمایه گذاری خارجی نسبت به دیگر استان ها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوع های اقتصاد مقاومتی استفاده از سرمایه گذاری خارجی و فناوری دانش بنیان است.

وی با اشاره به اینکه انتظار از دانشگاه گیلان در ارائه طرح ها بیشتر است، خاطرنشان کرد: دانشگاه های دیگر در استان از توانمندی بسیاری برخوردار هستند و می توانند در اجرای طرح ها به دستگاه های مختلف کمک کنند.

نجفی به ارائه موضوع استفاده از آب بالادستی سد سفیدرود در 1.5 سال گذشته در کشور اشاره کرد و یادآور شد: سالانه یک هزار میلی متر از آب باران در گیلان رها می شود و به دریا می ریزد.

استاندار گیلان با تأکید بر برنامه ریزی برای هدایت و استفاده بهینه از آب باران در استان های شمالی، اظهار کرد: دولت ها یادشان می رود برنامه ای برای آب رها شده در استان های شمالی داشته باشند.

وی به غفلت وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از آب باران در گیلان اشاره کرد و افزود: موضوع مذکور باید جزو برنامه های پدافند غیرعامل باشد.

ورود خریداران برنج به گیلان

نجفی در ادامه با اشاره به ممنوعیت واردات برنج در کشور، بیان کرد: شاهد ورود دستگاه های مختلف برای خرید برنج به گیلان هستیم.

استاندار گیلان به تلاش به منظور جلوگیری از کاهش نرخ برنج برای خرید از کشاورزان اشاره کرد و گفت: سال گذشته تلاش کردیم قیمت برنج از کیلویی 7 هزار و 500 تومان کاهش پیدا نکند تا برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه اکنون کشاورزان برنج خود را به بازار عرضه کردند، تصریح کرد: برخی بازی جدیدی را آغاز کردند و می خواهند هزینه کشاورز را افزایش دهند اما دولت در برابر آنها مقاومت می کند.

نجفی به وجود برنج در انبارها اشاره کرد و گفت: نباید بازی واردات توسط برخی از افراد انجام شود ضمن اینکه در بازارچه های مرزی برنج را به روش های مختلف وارد می کنند و این روند انصاف نیست.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه علاقه مند به افزایش نرخ برنج در بازار نیستیم، خاطرنشان کرد: اگر برنج به بالاتر از کیلویی 10 هزار تومان برسد سیل واردات این محصول به کشور سرازیر می شود و به ضرر کشاورز است.

 گیلان و مازندران استان های معین کشت برنج

وی به تعیین استان های گیلان و مازندران برای کشت برنج اشاره کرد و یادآور شد: استان گلستان از برنامه کشت برنج خارج شده است.

نجفی استفاده از دانش و فناوری جدید در توسعه کشت برنج را مهم خواند و اظهار کرد: تسطیح و نوسازی شالیزارها و احداث سدها در توسعه کشت برنج تأثیرگذار است.

استاندار گیلان به ذخیره سازی یک میلیارد و 550 میلیون متر مکعبی آب در سد سفیدرود اشاره کرد و افزود: سرریز کردن سد مذکور به معنای کفایت آب برای کشاورزی نیست بلکه باید نوبت بندی آب در مزارع رعایت شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code