| چهارشنبه، 10 آذر 1400
نگاه ایران: صبح امروز نشست خبری مرتضی شریفی سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با حضور خبرنگاران رسانه های استان برگزار شد. شریفی ضمن تبریک پیشاپیش عید نوروز به تمامی مردم ایران اظهار کرد: سال که پشت سر گذاشتیم سال پرکار بود و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با وجود تمامی محدودیت های موجود سعی کرد تا قدمی هرچند کوچک را جهت رفع مشکلات شهروندان بردارد. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به اینکه ادغام سازمان های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه های مسافربری شهرداری رشت و تبدیل آن ها به سازمان حمل و نقل بار و مسافر حرکت مثبتی بود تصریح کرد: این کار موجب کم شدن موازی کاری و کاهش هزینه های شهرداری می شود. به گزارش دیار میرزا  وی با بیان اینکه رشت جزو اولین کلانشهرهای کشور است که این ادغام را صورت داده است گفت: با وجود نکات مثبت زیادی که این کار دارد اما به علت ادغام سه سازمان و تجمیع آن در یک سازمان با دشواری هایی نیز همراه خواهد بود. شریفی با اشاره به اینکه مدیریت در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با مدیریت با سایر سازمان های شهرداری متفاوت است، گفت: در حوزه تاکسرانی این سازمان ۶ هزار تاکسی وجود دارد و اگر خودروهای باری و تاکسی تلفنی ها را نیز اضافه نماییم جامعه آماری ما بالغ بر ۱۵ هزار خوردو می شود که باید بتوانیم آن ها را پوشش دهیم. فعالیت 140 مینی بوس در رشت سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت همچنین ادامه داد: در حوزه مینی بوس رانی بالغ بر ۱۴۰ دستگاه مینی بوس در سطح شهر فعالیت می کنند که باید با کمک بخش خصوصی و به نتیجه رسیدن طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت این تعداد افزایش یابد. وی در خصوص طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت نیز اظهار کرد: مطالعات این طرح تا خرداد ماه سال آتی به اتمام می رسد و به وسیله آن یک بروزرسانی در تعداد، نحوه ارتباط محور ها، جانمایی ها و در مجموعه تریتب و چینش وسایل حمل و نقل صورت می گیرد. افزایش سه پایانه مسافربری دیگر در رشت شریفی با بیان اینکه در سال ۹۵ سه پایانه مسافربری دیگر به شهر رشت اضافه خواهد شد، افزود: به این ترتیب در چهارگوشه شهر پایانه مسافربری خواهیم داشت. این مدیر شهری افزود:برد اجتماعی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت بسیار بالا است و افرادی که طرف حساب ما هستند به علت هزینه های بالا و عدم توجه به آن ها بسیار آسیب پذیر است. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به اینکه تسهیلات مناسبی به رانندگان داده نمی شود گفت:سرمایه آن ها روز به روز در حال نابود شدن است. وی یکی دیگر از مشکلات رانندگان در شهر رشت را هجوم مسافربرهای شخصی دانست و افزود: وضع شهر رشت در این زمینه نسبت به سایر کلانشهر ها نامساعد تر است و طبق آمار ها ۱۶ هزار خودرو مسافربر شخصی در رشت وجود دارد که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها رشتی نیستند. شریفی اظهار داشت: با وجود این همه مشکلاتی که رانندگان تاکسی در رشت دارند گفته می شود چرا رانندگان تاکسی برخورد مناسبی با مردم ندارند؟ بخدا قسم اگر ما هم در چنین شرایطی باشیم بد تر عمل می کنیم.   از سال آتی هیچ راننده ای برای حل مشکلات خود احتیاج به حضور در سازمان ندارد سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه نگاه ما ریشه کن کردن مسافربرهای شخصی نیست گفت:تلاش ما این است حداقل ایستگاه های تاکسی را از مسافربرهای شخصی خالی نماییم و با نصب دوربین های ثبت تخلف و راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در سال آینده این مشکل را برطرف کنیم. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت این است که پرسنل حقوق بگیر ما نیستند و اموالشان نیز برای خودشان است. شریفی افزود: به کارگیری این افراد شیوه مدیریت مشارکتی را می طلبد. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت یادآور شد: در زمینه ایجاد مشارکت اقداماتی از جمله انتخاب یکی از رانندگان به وسیله خودشان جهت شرکت در کمیته انضباطی سازمان، انتخاب یک فرد به عنوان عضو هیات مدیره سازمان و انتخاب تعدادی از رانندگان به عنوان معتمد هر محور به انتخاب خود رانندگان آن محور صورت گرفته است. شریفی با اشاره به تجلیل از خانواده های تاکسی داران و مینی بوس داران به مناسبت سالگرد ازدواج آن ها افزود: اجرای برنامه های منظم فرهنگی از جمله مسابقات فوتسال و کشیدن نقاشی دیواری از دیگر اقدامات این سازمان در این زمینه است. این مدیر شهری افزود: نوسازی و بهسازی فضای اداری سازمان و احیاء پست معاونت برنامه ریزی در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت از دیگر فعالیت هایی بود که در ۹۴ صورت گرفت. شریفی از برون سپاری تمامی فعالیت ها و خدمات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در قالب فضای وب در سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: از سال آتی هیچ راننده ای برای حل مشکلات خود احتیاج به حضور در سازمان ندارد. وی ادامه داد: کلانشهر رشت اولین شهر کشور است که سامانه ای با این هوشمندی در آن وجود خواهد داشت و تا پایان فروردین سال ۹۵ به بهره برداری می رسد. تامین ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه این سازمان ستون اصلی اجرای پیاده راه فرهنگی بود گفت: بزودی ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT تأمین می شود. شریفی استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی را در زمینه اتوبوسرانی مهم دانست و افزود: شیوه مدیریت کنونی در اتوبوسرانی شیوه سنتی است و کسانی که مدیریت شهری را درک کنند این شیوه مدیریت را نمی پذیرند و باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت افزود: هزینه استهلاک یک اتوبوس در روز ۲۳۰ الی ۲۷۰ هزار تومان است بنابراین یا باید یارانه را در اختیار بخش خصوص قرار دهیم یا باید نرخ کرایه ها حقیقی شود و یا هردو آن ها صورت گیرد. وی با بیان اینکه شهر رشت در گذشته ۱۵۰ تا ۱۶۰ اتوبوس فعال داشته است که به دلیل سیستم نامناسب تعمیر و نگهداری به سی عدد کاهش یافته است متذکر شد: هزینه استهلاک خودرو یک راننده تاکسی سی و هفت تا چهل هزار تومان و هزینه استهلاک یک مینی بوس پنجاه هزارتومان است و با وجود اینکه هزینه یک راننده تاکسی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۴ پنجاه درصد و یک راننده مینی بوس بود شصت درصد افزایش داشته اما نرخ افزایش کرایه آن ها از سال ۹۳ به ۹۴ تقریبا نصف هزینه های آن ها بود که این موضوع ضربه سنگینی را به آن ها زد.  نود درصد مینی بوس های شهر رشت فرسوده هستند شریفی با اشاره به اینکه نود درصد مینی بوس های شهر رشت فرسوده هستند گفت: برای نوسازی سیستم حمل نقل حاکمیت باید هشتاد درصد قیمت خودرو را تسهیلات تک رقمی با بازپرداخت حداقل پنج ساله به رانندگان بدهد تصریح کرد: با پیش بینی های صورت گرفته در خوشبینانه ترین حالت شهرداری رشت برای نوسازی سیستم تاکسیرانی خود باید حداقل سی میلیارد تومان هزینه کند.  مشکلات استفاده از پتانسیل منطقه آزاد سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در پاسخ به سوال دیارمیرزا مبنی بر چگونگی استفاده از پتانسیل منطقه آزاد انزلی در نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر رشت هم گفت: برای انجام این کار سه مشکل تعیین خودروهای تاکسی توسط شورای ترافیک کشور، مناسب نبودن سوق دادن منابع داخلی به خودروهای خارجی و کم شدن نظارت قانونی شهرداری به خودروهایی با پلاک منطقه آزاد وجود دارد. وی در خصوص اینکه گفته می شود تاکسی های سطح شهر در شرایط جوی نامساعد و پرترافیک حضور ندارند اظهار کرد: این کمبود به دلیل حضور مسافربرهای شخصی است و برای اثبات این موضوع می بینیم در مکان هایی طرح ترافیک اجرا شده مسافربرهای شخصی حضور ندارند به هیچ وجه مشکل کمبود تاکسی نداریم. شریفی در پایان با تشکر از نیروی انتظامی شهر رشت خواستار افزایش مشارکت ها با این ارگان شد و اظهار کرد: در حال طراحی صندوق حمایتی برای رانندگان تاکسی هستیم و در صورت حصول نتیجه جزییات آن را بیان می کنیم.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code