| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مریم صابری: جلسه شورای شهر رشت امروز گویا در بین کوهی از مشکلات تشکیل شده بود. وقتی ساعت دیواری شورای شهر ۴ زمان تعیین شده برای تشکیل جلسه را نشان می داد اعضای شورایی که در صحن حضور داشتند برای تشکیل جلسه رسمی کافی نبودند و هرکدام هم بهانه ای برای دیر آمدن خود داشتند.(گزارش تصویری) یکی به عنوان کاندیدا درگیر انتخابات مجلس بود، و دیگری احتمالا در تهران مشغول تحصیل و یکی دیگر در جلسه دانشجویان مهندسی و عضو دیگری هم به فکر کمک به همفکرش برای پیروزی در دور دوم انتخابات مجلس و.. شروع با تاخیر جلسه شورای شهر آنقدر تکرار شده است که حتی ارزش خبری خودش را نیز از دست داده است. این مسئله صدای اعضایی که در اکثر جلسات زود تر از بقیه در صحن حضور پیدا می کنند را نیز درآورده است. تا جایی وقتی رفیعی در پی هماهنگی با اعضای شورا برای تشکیل جلسه تلفیق روز دوشنبه بود شوقی از وی خواست که ساعت جلسه را ۷ صبح اعلام کند تا اعضا ساعت ۹ در صحن حاضر باشند.   شروع جلسه با یک ساعت و ۳۵ دقیقه تاخیر جلسه به مانند دفعات گذشته قبل از آنکه ۱۰ عضو در صحن حاضر باشند شروع شد منوچهر جمالی، مجید رجبی، عباس صابر، رضا رسولی، فرانک پیشگر و مسعود کاظمی غایبان ابتدای جلسه بودند بعد از قرائت قرآن و پخش سرود و دعا رجبی و رسولی وارد جلسه شدند تا جلسه به طور رسمی با یک ساعت و ۳۵ دقیقه تاخیر آغاز شود. در این بین البته تاخیر عباس صابر گویا موجه بود که به دلیل شرکت در جلسه در ساعت ۱۷: ۵۵ دقیقه در شورا حاضر شد.   رفیعی رئیس شورا با اشاره به حضور گسترده مردم در دو انتخابات 7 اسفندماه ابراز امیدواری کرد که مجلس دهم بتواند گره های اقتصادی را بازکند و نرخ بیکاری را کاهش دهد. وی افزود: ما نمایندگان پارلمان شهری انتظار داریم که نمایندگان با کسب اعتبارات دولتی به فکر رفع معضلات شهرستان رشت باشند. محمود باقری منشی جلسه نیز با اشاره باانتخابات مجلس در تهران ورود الیاس حضرتی نماینده اسبق رشت به مجلس را به عنوان منتتخب مردم تهران تبریک گفت. او همچین از انتخاب جعفرزاده به عنوان نماینده رشت در مجلس هم ابراز خشنودی کرد. باقری که به عنوان ناطق اول صحبت می کرد صحنه شهرداری را بعد از عزل و نصب های شهردار مانند صحنه منا و زندان های گوانتانامو توصیف کرد. وی گفت: من بار دیگر از شهردار می خوام که ۴۸ ساعت بنشیند و تمام حکم های دلخواهش را بزند تا دیگر آرامش شهرداری از بین نرود! باقری در ادامه به بحث استفاده از کار شناسان دادگستری در شهرداری صحبت کرد. وی با بیان اینکه کار شناسان رسمی دادگستری یکی از مراجع تصمیم گیر در سطوح مدیریت شهری، شهرداری ها و شوراهای اسلامی و روستا هستند گفت: اما شهرداری رشت فقط با تعداد محدودی از کار شناسان قرارداد منعقد کرده است. وی افزود: با این کار حق انتخاب را از مردم سلب کرده اند. باقری با بیان اینکه انحصار در هرکجا که باشد سبب فساد می شود گفت: چرا حق قانونی انتخاب کار شناس بی طرف دادگستری از عموم شهروندان سلب شده است. مطالبات ۶۰میلیاردی اسماعیل حاجی پور نیز با اشاره به انتخابات از حضور مردم در صحنه تشکل کرد. وی همچنین با اشاره به دیر آمدن اعضای شورا در جلسه گفت: باید برای این وضعیت تدبیری اندیشیده شود. وی همچنین لزوم احترام متقابل اعضای شورا را به همکاران خود توصیه کرد و گفت: وقتی کسی صحبت می کند باید به حرف های او گوش کنیم. وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به سال جدید گفت: شهرداری باید به فکر ترمیم و روکش آسفالت باشد. وی همچنین با بیان اینکه ۲۰ روز تا پایان سال فرصت باقی است گفت: مطلبات کارمندان و پیمانکاران شهرداری باید در اولویت قرار بگیرد و شهرداری تا پایان سال ۶۰ میلیارد تومان پرداخت کند. شهردار خود ثبات مدیرتی را رعایت نمی کند فرهاد شوقی نیز صحبت های خودش را با انتخابات شروع کرد. وی با اشاره به درخواست مدیران ارشد استان در مورد لزوم وجود ثبات مدیریتی در شهرداری گفت: از خود شهردار نیز انتظار می رود تا ثبات مدیریتی را رعایت کند. وی افزود: در چند روز گذشته که همه درگیر بحث های انتخاباتی بودند چند تن از مدیران شهرداری تغییر کردند. شوقی افزود: تغییر مدیر شهرداری در یک ماه مانده به پایان سال چه توجیهی دارد؟ وی گفت: وقتی خودش هیچ اعتقادی به ثبات مدیریتی نداردآیا ما باید توجه داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به پایان سال گفت: برای پرداخت پاداش مدیران باید برنامه مدونی وجود داشته باشد. باقری نیز در ادامه انتقادات شوقی گفت: انحلال و ادغام سازمان باید با مجوز وزارت کشور باشد. وی افزود: ایجاد پست های سازمانی نیاز به مجوزهای استخدامی دارد و بار مالی برای شهرداری به وجود می آورد. در ادامه جلسه به مناسبت ۵ اسفند از مهندسان شورا رسولی، علوی، کاظمی، رجبی و شوقی تقدیر شد. همچنین به بهانه ۷ اسفند روز وکیل از رفیعی نوده نیز تقدیر شد. وی هدیه خود را به خانم محمودی سرپرستی روزنامه کارون فارغ التحصیل حقوق اهدا کرد. در این حین مشخص شد که پروا ملک زاده و امین مهرآور خبرنگاران گیل خبر نیز فارغ التحصیل رشته حقوق هستند که رفیعی با هدایایی از آن ها تقدیر کرد. در ادامه جلسه دوفوریت لایحه خرید اتوبوس جهت راه اندازی خط ویژه BRT و تبدیل اتوبوس های گاز سوز به دیزلی مورد بررسی قرار نگرفت اما مورد موافقت اعضای شورا قرار نگرفت. فرامرز جمشیدپورمعاونت حمل و نقل شهرداری با حضور در این جلسه به توضیح درباره این لایحه پرداخت. بر طبق این لایحه شهرداری از شورا خواسته است تا تامین بودجه خرید اتوبوس ها از کد بودجه های چپ گرد حمیدیان، سازماندهی رودخانه ها، احداث ساختمان منطقه ۳ و طرح و اجرای تقاطع میدان مصلی موافقت کند. کارگرنیا گفت: این لایحه به بررسی بیشتر نیاز دارد.   علوی با بیان اینکه در هیچ کدام از پروژه های گفته شده تا پایان سال اتفاقی نخواهد افتاد اما خرید اتوبوس ها در حال حاضر یکی از نیازهای شهر رشت است. رفیعی نوده در مخالفت با اینکه شهرداری فقط به هر طرحی که خود بخواهد وارد می شود گفت: چرا ساماندهی رودخانه ها، لندفیل سراوان و چپ گرد حمیدیان مورد توجه قرار نمی گیرد؟ سازمان دهی رودخانه ها کاری بین بحشی رضا رسولی نیز ساماندهی رودخانه را بین سازمانی را دانست و گفت: می دانیم که به جز شهرداری سازمان های دیگری نیر در این پروژه درگیر هستند. وی همچنین با اشاره به بحث چپ گرد حمیدیان گفت: احداث چپ گرد و ساختن پل هنر نیست. این ساز ها کارایی ندارد و مشکل حمیدیان می تواند در سطح حل شود. صابر نیز با بیان اینکه خود شورا خرید اتوبوس را به عنوان یکی از اولویت های خودش تعیین کرده بود بنابراین باید مورد موافقت شورا قرار گیرد. فرامرز جمشید پور معاونت حمل و نقل شهردار نیزاظهار کرد: مشاور ترافیکی نیز با بررسی ورودی حمیدیان و با توجه به نزدیکی به زیرگذر یخسازی چپ گرد را سبب افزایش ترافیک عنوان کرده است. در ادامه جلسه کارگرنیا با بیان اینکه مخالفت راهنمایی و رانندگی با ورود اتوبوس های منطقه آزاد در رشت توجیهی ندارد گفت: این مسئله باید با حضور نمایندگان راهنمایی و رانندگی و شهرداری بررسی شود. وی همچنین افزود: علاوه بر این گرفتن پلاک تعهد شرکت وارد کننده اتوبوس بود. این در حالی بود که جمشیدپور گفت: چنین چیزی به صراحت در قرار داد منعقد نشده بود. در پایان این لایحه با نظر اعضای شورا به صورت یک فوریت برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده شد. لایحه های بررسی شده در کمیسیون فرهنگی در ادامه جلسه و بعد از اقامه نماز لایحه های بررسی شده در کمیسیون فرهنگی از سوی مظفر نیکومنش به اعضای شورا ارائه شد. در این هنگام مجید رجبی هم جلسه شورا را ترک کرد. لایحه اول مخالفت کمیسیون فرهنگی با نظر شهرداری در مورد ایجاد دالقران با همکاری سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی بود. نیکومنش گفت: کمیسیون فرهنگی بر این نظر است تا شهرداری خود به ایجاد دالقران اقدام کند و مدیریت آن برعهده سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری باشد. این نظر کمیسیون مورد موافقت قرار گرفت. اما لایحه بعدی کمیسیون فرهنگی سبب ایجاد بی نظمی و از رسمیت افتادن شورا شد. کمیسیون فرهنگی مخالفت خودش را با لایحه کمک مالی به رتبه های بر تر کنکور که ساکن یا اهل رشت هستند اعلام کرد. اما اسماعیل حاجی پور در مخالفت با این موضوع گفت: من به عنوان نماینده شورا در آموزش و پرورش قول کمک و همکاری در این ارتباط را دادم و اگر اعتمادی وجود دارد باید این موافقت صورت بگیرد. نیکومنش اما نظر دیگری داشت و وی گفت: درست نیست تا شهرداری کارهای فرهنگی را بدون همراهی و موافقت کمیسیون فرهنگی شورا انجام دهد. نیکومنش با بیان اینکه شهرداری چندی پیش نیز هنگام برگزاری بزرگداشت یک نویسنده بعد از انجام تمام کار ها به من اطلاع داد که من با برگزاری این برنامه در شهرداری مخالفت کردم. اما همه می دانند که این برنامه در کمال بی ادبی به اعضای شورا در موسسه سروش برگزار شد. بعد از این صحبت ها اسماعیل حاجی پور جلسه را برای لحظاتی ترک کرد و رسولی نیز به دنبال وی از جلسه خارج شد. با ترک دو نفر از اعضای شورا جلسه از رسمیت خارج شد. بعد از سرگردانی برخی از اعضای شورا و خبرنگاران درباره شرایط ادامه جلسه، رفیعی از عدم توان جسمی خود به دلیل بیماری برای جمع کردن اعضا گفت. در این لحظه که ساعت شورا ۸ شب را نشان می داد نیکومنش و علوی صحن را ترک کرده و حاجی پور و رسولی به صحن برگشته بودند. رفیعی در برابر تذکر جدی کارگرنیا و صابر درباره در مشحص کردن وضعیت ادامه جلسه از شرایط بد جسمی خود خبر داد و گفت: من با وجود انکه فشارم امروز ۶. ۵ بود به سختی در جلسه حضور پیدا کردم و نمی توانم تک تک افراد را در صحن حاضر کنم. همه این اتفاقات در حالی افتاد که مشاور پروژه سیستم حمل و نقل انبوه به همراه عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت در اتاق دیگری منتظر ورود به صحن بودند تا درباره پروژه مورد نظر شهرداری در حوزه ترافیک توضیح دهند. ارایه گزارش در جلسه ای که رسمیت نداشت: با درخواست ۸ نفر باقیمانده شورا در حالی که جلسه از رسمیت برخوردار نبود «حامد سه لا تهنه» نماینده مشاور پروژه سیستم حمل و نقل انبوه به ارائه توضیحات خود پرداخت. وی رشد سهم حمل و نقل عمومی رشت را الزامی دانست. وی همچنین در توصیف شرایط فعلی گفت: شبکه معابر دچار تراکم است. ۸۴ درصد ایستگاه ها نیازمند ترمیم است. تعداد واحدهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار کم است. وی افزود: باید به فکر ایجاد قطار سبک، BRT، قطار هوایی یا تراموا باشیم. وی همچنین به توضیح درباره مسیر پیشنهادی برای ایجاد تراموا از فرودگاه تا مسکن پرداخت و گفت: در طول ۱۴ سال باید در حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه انجام شود. سه لا تهنه گفت: این هزینه ها باید از محل فایناس خارجی، تها تر، اوراق مشارکت، دولت، بودجه داخلی شهرداری تامین شود. بعد از توضیحات او جلسه هفتگی پرحاشیه شورای شهر رشت به پایان رسید.  
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code