| یکشنبه، 17 اسفند 1399
نقدی بر اظهارات کاندیدای جبهه پایداری در آستانه:
       کد خبر: 28090

گلشاهی-مرتضی-374x498مرتضی گلشاهی

در هفته های گذشته انتشار مصاحبه یکی از کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر با یک سایت خبری محلی، واکنش های بسیاری را در بین مردم و رسانه های مجازی این منطقه در بر داشته است. این نظامی سابق که صراحتا خود را عضو جبهه پایداری معرفی کرده ، در دوران احمدی نژاد از نهاد نظامی به وزارت کشور منتقل شد و سپس چند سالی به عنوان فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه هم به کار مشغول بود. با این وصف وی درباره احمدی نژاد می گوید:" آهنگر زاده ای که نتوانست شعارهای خود را عملی کند و در چهار سال دوم دولتش از عدالت خواهی به انحراف بقایی و مشایی رسید ..." فرماندار اسبق شهرستان آستانه اشرفیه همچنین در این مصاحبه درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: " زحمت کشیده انقلاب و از رهبران اصلی انقلاب که توصیه می کنم آخرین توصیه حضرت امام درباره همراهی با رهبری را فراموش نکند. " اگر چه این کاندیدا در ادامه این مصاحبه با توجه به آراء و نظرات خود که برگرفته از نظرات و اندیشه های سیاسی رهبر معنوی جبهه پایداری آیت الله مصباح یزدی است به دیگر مسئولین کشوری اعم از حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام ساجدی امام جمعه آستانه و نیز نمایندگان فعلی و ادوار شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، نیز انتقاد دارد و توصیه هایی به ایشان می نماید؛ اما بدون شک یکی از مهم ترین نکات مصاحبه ایشان به زعم بنده اشاره به عضویت در جبهه پایداری و ریاست ستاد آقای باقری لنکرانی در انتخابات ریاست جمهوری و نقل جمله ای از آیت الله مصباح یزدی در باره اصلحیت آقای باقری لنکرانی (" در زیر این آسمان کسی جز آقای باقری لنکرانی را اصلح نمی دانم." ) است. ( البته آقای باقری لنکرانی در ادامه از حضور در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری سال 92 کنارگیری و جبهه پایداری از جلیلی در این انتخابات حمایت کرد. )   اهمیت اشاره این کاندیدای مجلس در آستانه ، به عضویت در جبهه پایداری را می توان در اندیشه ها و نظرات رهبر معنوی جبهه پایداری ( آیت الله مصباح یزدی ) تجزیه و تحلیل کرد. آیت الله مصباح در مورد انتخابات و نقش مردم در تعیین نمایندگان و مشروعیت و مقبولیت مسئولین می گوید: 1- «مردمی که اختیار خود را ندارند، چگونه می توانند اختیار خلق خدا را به دست کسی بدهند؟» 2-   «در حکومت اسلامی رأی مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد، نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری. 3- «انتخاب و مراجعه به آرای مردم از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیت آور نیست..» 4- « مردم اصلاً حق حاکمیتی از خودشان ندارند تا به کسی اعطا کنند» 5- «تشکیل مجلس خبرگان مبتنی بر نظریه انتصاب است... و خبرگان برای اینکه اختلافی پیش نیاید انتخاب می شوند.» 6-« ارزش مراجعه به آرای عمومی، کمتر از رای خبرگان است.» 7- «شاید یک شرایطی پیش بیاید که ما باید اصلاً نظام پارلمانی را عوض کنیم.» موارد فوق صرفاً چند نمونه از نظرات رهبر معنوی جبهه پایداری در خصوص انتخابات و حق مردم در تعیین سرنوشت خویش است. آیت الله صراحتاً می گوید مردم هیچ گونه حقی در تعیین سرنوشت خویش ندارند. و این در حالی است که معمار و بیانگذار کبیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در اولین سالهای پس از پیروزی انقلاب صراحتاً در مخالفت با گروهی که حق مردم را در تعیین سرنوشت خود هیچ می پنداشتند ، می گوید:8- " خود ملت میزان است. مجلس مؤسسان اگر اعتبار دارد برای این است که مجلس مبعوث از ملت است. خود ملت حق ندارد رأی بدهد، لکن وکیل ملت حق دارد؟! این چه غلطی است! خود من حق ندارم تصرف بکنم در مالم، وکیل من حق دارد؟! ... وکلا برای این حق دارند که وکیل شما هستند، و الّا چه حقی دارند؟ یک نفر چه حقی دارد برای 35 میلیون جمعیت رأی بدهد؟ پنجاه نفر ـ ششصد نفر چه حقی دارد برای یک ملت 35 میلیونی رأی بدهد؟ این حق برای این است که شما می خواهید رأی بدهید. رأی شماست. میزان؛ رأی ملت است. ملت یکوقت خودش رأی می دهد. یکوقت یک عده ای را تعیین می کند که آنها رأی بدهند: آن در مرتبه دوم صحیح است. و الّا مرتبه اول، حق مال خود ملت است. شما خون دادید، حقوقدانان برای شما تکلیف معین کنند؟! خودتان باید تکلیف معین کنید. شمایید، همین ملت، همین مردم محروم...اینها باید رأی بدهند. بهانه ها را کنار بگذارید؛ از خدا بترسید؛ با ملت شوخی نکنید؛ رأی مردم را هیچ حساب نکنید؛ مردم را به حساب بیاورید. » از سوی دیگر خداوند در قرآن کریم می فرماید: 9- «انّ الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. » (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی ) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. ) این آیه و ده ها آیه دیگر از قرآن کریم صراحتاً بر حق مردم بر تعیین سرنوشت خویش اشاره می کند. و بیانگر این نکته مهم است که اسلامیت هیچ گونه تعارضی با جمهوریت ندارد. و بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای رای مردم را حق الناس بر شمرده و بر صیانت و پاسداری از آن تاکید می نمایند. بررسی آرا و اندیشه های رهبر معنوی جبهه پایداری بیانگر آن است که رهبر معنوی و به تبع اعضای جهه پایداری هیچ گونه اعتقادی به جمهوریت نظام و رای و حضور مردم در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و حق تعیین سرنوشت خویش ندارند. و این اندیشه ای است بسیار خطرناک که هم جمهوریت و هم اسلامیت نظام را نشانه گرفته است . و قطعاً اگر اعضای جبهه پایداری در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری موفق شوند به مجلسین راه یابند و اکثریت مجلسین را در دست بگیرند، دیگر نه از «تاک » نشان خواهد ماند و نه از «تاک نشان».   منابع: نادری، محمدمهدی، در پرتو ولایت، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ۱۳۸۲، ص ۲۵۴   (1) مصباح خطبه نماز جمعه   (2) مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش ها و پاسخ ها، ج ۱، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۳۲.(3) مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش ها و پاسخ ها، ج ۲، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۰. (4) مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش ها و پاسخ ها، ج ۲، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۶. (5 ) مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش ها و پاسخ ها، ج ۲، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۹. (6) مصباح یزدی، گفتمان مصباح، ص ۶۶۳. (7) صحیفه امام؛ ج 8، ص 173   (8) سوره مبارکه الرعد آیه 11. ( 9)   نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code