یکشنبه، 10 فروردین 1399 | 2020 Sunday 29 ,March  
همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به پاریس عملی شد:
نگاه ایران: قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس شب گذشته بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ایرباس فرانسه امضا شد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: در سال جاری میلادی 8 فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می شود. آخوندی افزود: با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال 2024 یعنی 8 سال آینده 110 فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.   وزیر راه و شهرسازی در تشریح انواع هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس گفت: با بررسی های کارشناسی صورت گرفته، 4 مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند.   آخوندی گفت: در مجموع 118 فروند هواپیما شامل 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس از سری 330 و 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس 380 خریداری کردیم.   گفته می شود خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است که کشورمان متعهد می شود در مدت ده سال پول هواپیماها را پرداخت کند. جدول جزئیات انواع هواپیماهای خریداری شده ایران به شرح زیر است:

در واقع ساچه قراردادی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امضا می کند تا تأمین مالی برخی پروژه های ایرانی را انجام دهد که از جمله آن خرید هواپیماهای ایرباس است؛ ساچه پول ایرباس های ایرانی را پرداخت خواهد کرد و به صورت اقساط هزینه خرید این هواپیماها توسط شرکت ایرانی پرداخت می شود؛ ضمانت این فاینانس را بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

فارس با اشاره به این موضوع نوشت:در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که شرکت هواپیمایی برای خرید هواپیما پول نقد پرداخت کند زیرا از سویی یک فروند هواپیمای نو، بسیار گران قیمت است و از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی دنیا به دلیل سود اندک این صنعت ، قادر به پرداخت نقدی برای دریافت تعداد زیادی هواپیما نیستند در این راستا کمپانی های سازنده به همراه محصولات خود فاینانس می آوردند و یا شرکتی با ضمانت بانک مرکزی، فاینانس پروژه ها را بر عهده می گیرد.

در پروژه خرید 114 فروند ایرباس برای ایران ایر نیز، «ساچه» فاینانس ایرباس های ایرانی را می پذیرد و به صورت اقساط بازپرداخت انجام می شود، در این میان ضمانت بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

در این پروسه، دولت به عنوان حاکمیت فقط هموار کننده مسیر است زیرا به هر حال دولت خود اجازه ورود به پروسه خرید هواپیما را ندارد و این کار بر عهده شرکت های هواپیمایی به عنوان اپراتور، است.

البته به هر حال در صورت ورود هواپیماهای نو به کشور، این صنعت باید سود ده باشد؛ به هر حال خرید هواپیمای نو پرهزینه است و به محض ورود این هواپیماها به ناوگان باید بهره وری آن آغاز و در گام بعد ارتقاء یابد تا شرکت ها امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات را داشته باشند، در این حوزه، بهره وری و بهره برداری دقیق و مؤثر از هواپیماهای نو، بسیار مهم است.

مذاکره غیرمستقیم ایران با بوئینگ برای خرید هواپیماهای میان برد و بلند برد

ایران با شرکت هواپیمایی بوئینگ نیز برای هواپیماهای برد متوسط و بردکوتاه مذاکراتی داشته است و با این کمپانی سازنده هواپیما به صورت غیرمستقیم در حال مذاکره برای خرید هواپیما است.

این را وزیر راه و شهرسازی می گوید، بنا به گفته عباس آخوندی مقرر شده است هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و بلندبرد وارد ناوگان هوایی کشور شود، ضمن آنکه شرایط برای شرکت های سرمایه گذاری و اجاره دهنده هواپیما در ایران فراهم شده است.

وی گفته است که بوئینگ را وارد دور می کنیم تا رقابت سالم در این باره ایجاد شود.

آخوندی درباره خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس نیز گفت: این 114 فروند هواپیما همه نو خواهند بود .

آخوندی درباره خرید هواپیماهای روسی و سوخو نیز گفت که بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، هیچ هواپیمای به ناوگان وارد نمی شود و هنوز قراردادی برای این هواپیماهای شرقی نیز نداشته ایم.

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور به 100 فروند هواپیما کوتاه برد و 400 فروند هواپیمای میان برد و بلند برد نیازمندیم که در این رابطه مذاکراتی را با بوئینگ داشته ایم.

آخوندی نوسازی ناوگان هوایی کشور را منوط به ورود 500 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور می داند.

بنا به گفته وزیر راه، 250 میلیون دلار سرمایه گذاری جدید برای سیستم ناوبری در فضای ایران انجام می شود؛ در توسعه ناوگان هوایی ایران فرصت های مناسب سرمایه گذاری برای کشورهای خارجی فراهم است و از نظر ناوگان کوتاه برد، متوسط برد و بلند برد شرایط مناسبی فراهم خواهد شد.

* 500 فروند هواپیما باید تا 10 سال آینده تأمین شود

برای نوسازی ناوگان هوایی کشور طبق گفته مسئولان 500 فروند هواپیما نیاز داریم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره می گوید: کشور ایران تا 10 سال آینده 500 فروند هواپیما نیاز دارد که باید در این باره به تسهیلات مالی لازم برای خرید این هواپیماها توجه داشت.

بنا به گفته علی عابدزاده، ایران آماده عقد قرارداد با کمپانی های لیزینگی برای توسعه ناوگان هوایی کشور است.

عابدزاده با بیان اینکه 16 شرکت هواپیمایی در ایران فعالیت می کنند بیان کرد: 250 فروند هواپیما با سن متوسط 20 سال در ناوگان ایران فعال است که این متوسط سن باید به 12 سال کاهش یابد.

بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیازمند ورود 150 فروند هواپیمای دارای بیش از 250 صندلی، در ناوگان هستیم همچنین نیازمند 300 فروند هواپیمای میان برد و طولانی برد هستیم که در حال حاضر فقط 9 فروند هواپیمای بلند برد در کشور وجود دارد.

بنابراین گزارش، برای تأمین این 500 فروند هواپیما، روش های خرید، اجاره و اجاره به شرط تملیک در نظر گرفته شده است.

* متولیان صنعت هوایی کشور اولویت ایران در چند سال اول پساتحریم را اجاره هواپیما می دانند

به دلیل شرایط مالی نامناسب ایرلاین های داخلی و قیمت بالای هواپیمای نو، اجاره هواپیما در این شرایط برای ما مزیت بیشتری دارد .

معاون دفتر برنامه ریزی راهبردی و همکاری های بین المللی شرکت فرودگاه ها در این باره می گوید: اجاره هواپیما در این شرایط برای ما مزیت بیشتری دارد ، حتی یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی دنیا موضوع اجاره هواپیما را در دستور کار خود قرار داده و 50 درصد ناوگان این ایرلاین اجاره ای است، هر گاه مدت زمان اجاره هواپیما تمام شده و هواپیما به چک A برسد آن هواپیما را تحویل داده و هواپیمای جدیدی اجاره می کنند زیرا در برخی شرایط چک A هواپیما تا یک سوم قیمت هواپیما هزینه دارد اما با این روش هزینه ایرلاین کاهش می یابد.

احمدرضا بیاتی با تأکید بر اینکه در یکی، دو سال اول پس از رفع تحریم ها خرید هواپیما در شرایط مالی ایرلاین امکانپذیر نیست، گفت: اجاره هواپیما، استراتژی شرکت های هواپیمایی ایرانی برای دوران پساتحریم در مهندسی و تعمیر و نگهداری هواپیماها از محورهای قابل بررسی است.

وی که دبیر اجلاس هوانوردی ایران 2016 نیز بود در عین حال این را هم گفت که برای توسعه ناوگان در کنار اجاره هواپیما، نیازمند خرید هواپیما نیز هستیم .

بنا به گفته بیاتی از نظر اینکه مرکز اجاره و لیزینگ هواپیما در اروپا قرار دارد شرکت هایی در همایش هوانوردی ایران 2016 حضور داشتند که 70 درصد کل هواپیماهای دنیا را اجاره می دهند و از مهمترین آنها می توان به شرکت آورون، ایرکپ و DAE امارات اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code