نگاه ایران: رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور گفت: در انتخاب نمایندگان مجلس نباید به دنبال خواسته های کوچک باشیم؛ زیرا خواسته های کوچک برای اعضای شورای شهر تعریف شده است و ما از نمایندگان مجلس باید خواسته های بزرگ داشته باشیم.
دکتر اسماعیل ملک اخلاق، رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه پیشرفت کشور ها تحت تاثیر چه مسائلی است، اظهار کرد: کشوری که می خواهد به مسیر توسعه و پیشرفت برسد نیازمند دو نهاد است؛ یکی نهاد دولت و دیگری نهاد پارلمان.
وی افزود: جایگاه این دو نهاد در کشورهایی که می خواهند شتاب توسعه داشته باشند، باید جایگاه حرفه ای باشد. در خیلی از متن ها، به خصوص در علوم سیاسی، از پارلمان حرفه ای و دولت حرفه ای صحبت شده است که منظور از دولت حرفه ای یک دولت کارآمد تخصصی و نتیجه گراست.
رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور با بیان اینکه در دولت حرفه ای برنامه های تخصصی شتاب توسعه را شکل می دهد، ادامه داد: در دولت حرفه ای در یک دهه یا دو دهه تغییرات را احساس می کنید و دارای کارنامه مشخصی است.
ملک اخلاق ادامه داد: در دنیا بحثی در خصوص پارلمان حرفه ای وجود دارد مثلا در ژاپن در بحث انتخابات کسی می تواند وارد ساختار حکومتی شود که ابتدا در پارلمان حضور داشته باشد و برای حضور در پارلمان دو شرط اساسی وجود دارد که پیشینه تحصیلی از یکی از دانشگاه مطرح ژاپن و دیگری این است که یک حزب بزرگ و فراگیر از او حمایت کند و پس از آن کسی می تواند وارد کابینه دولت شود که علاوه بر پیشینه علمی بالا و حمایت یک حزب بزرگ از او، حداقل در دو دوره در پارلمان حضور و دارای آشنایی لازم درخصوص تمام زوایای کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه در ایران افراد به تنهایی می خواهند به مجلس راه یابند و در این راستا ادعا می کنند که ما مستقل هستیم، که اگر به خوبی این موضوع را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که این امر نتیجه ای جز یک اندیشه فردی نیست و این درحالیست که ما نیاز به اندیشه جمعی داریم و اندیشه جمعی هم در دنیا تعریف شده است؛ اندیشه هایی که در غالب جریان فکری شکل گرفته باشد.
ملک اخلاق ادامه داد: جریان فکری جمعی به موضوعات اساسی کشور توجه می کند، ما بحران های مختلفی را در کشور داریم؛ مثلا بحران اجتماعی، اقتصادی و... که یک جریان فکری جمعی برای بحث خروج از رکورد قطعا با مشارکت به نتیجه مطلوب می رسد و هر چقدر جریانات فکری و جمعی بتوانند از طریق برنامه ها خود را به مردم نزدیک کنند راحت تر به نتیجه می رسند.
رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، با اشاره به ضعف احزاب در جامعه ما افزود: متاسفانه احزاب کمتر به سمت پایین حرکت می کنند و نمی توانند برنامه ها و اهداف خود را برای توده مردم مطرح کنند و لازم است در ایران جریانات جمعی ما قبل از انتخابات شروع بکار کنند و برنامه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را به متن جامعه ببرند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت مشارکت آگاهانه در انتخابات متذکر شد: ما در پارلمان هایمان چه در سطح ملی و محلی در طی دوره های گذشته خروجی هایی داشته ایم که اگر می خواهیم مردم را بیشتر آگاه کنیم لازم است در سطح محلی خواسته ها و ایده ها را شناسایی کنیم.
دانشیار دانشگاه گیلان تاکید کرد: ما در انتخاب نمایندگان مجلس نباید به دنبال خواسته های کوچک باشیم زیرا خواسته های کوچک برای اعضای شورای شهر تعریف شده است و ما از نمایندگان مجلس باید خواسته های بزرگ داشته باشیم.
ملک اخلاق انتخابات را بهترین فرصت دانست تا کاندیدا ها بر اساس برنامه ششم، برنامه های پیشنهادی خود را بیان کنند و اضافه کرد: ما بر اساس برنامه ششم باید بدانیم برای آنکه استانمان در بحث توسعه شتاب پیدا کند، به دنبال اجرایی کردن کدام پروژه های مهم استانی باشیم.
وی با اشاره به اینکه ما در استان، ۱۳ نماینده داریم، تصریح کرد: اگر بررسی کنیم که چه قدر این نمایندگان با اندیشه جمعی در کنار هم به تلاش پرداخته اند، متاسفانه به این نتیجه می رسیم که نه تنها در این دوره، بلکه در دوره های گذشته هم نمایندگان ما در استان، کمتر به اجماع رسیده اند و ۹۰ درصد اقدامات نمایندگان ما مربوط به حوزه های انتخاباتی و انجام کارهای کوچک شهرستانی بوده که این امر استان را به سمت یک رقابت کاذب برده است؛ زیرا منابعی که دولت برای پیشرفت هر استان در نظر گرفته در یک رقابت کاذب تقسیم می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: هر شهری لازم نیست یک شهرک صنعتی داشته باشد؛ تنها کافیست در سه حوزه غرب و شرق و مرکزی، سه حوزه بزرگ تولیدی داشته باشیم و ما باید استان را با توجه به پتاسیل های موجود، به صورت هدفمند به حوزه های مختلف تقسیم کنیم.
رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، اضافه کرد: ما باید جایگاه مجلس را برای ایجاد شتاب در توسعه بهتر به جامعه بشناسانیم و لازم است روی فرهنگ عمومی و انتظارات مردم کار شود.
ملک اخلاق با تاکید بر شبکه های اجتماعی افزود: در بحث مشارکت برای حضور آگاهانه مردم در انتخابات لازم است شبکه اطلاع رسانی و تبلیغات ایجاد شود و در این راستا شبکه های اطلاع رسانی نوین می تواند در امر افزایش مشارکت مردم، بسیار موثر باشد و خوشبختانه حرکت های خوبی در این زمینه تاکنون صورت گرفته است.
وی با اشاره به جمعیت جوان کشور ما گفت: شاهد ابزارهای اطلاع رسانی جمعی جدیدی در کشور هستیم و اگر بتوانیم شبکه سازی کنیم و مثلا در غالب اجتماعی در حوزه زنان، جوانان، بازنشستگان، ورزشکاران، صنعتگران و... بتوانیم قوی عمل کنیم، می توانیم گام های موثری در بحث آگاه سازی برداریم.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به نقش رسانه ها در ایجاد مشارکت هر چه بیشتر برای حضور آگاهانه مردم گفت: رسانه ها اگر بتوانند شبکه های اطلاع رسانی را گسترش دهند و مشخص کنند که گروهای مختلف جامعه همچون دانشگاهیان، ورزشکاران، زنان، جوانان و... چه خواسته هایی دارند، می توانند گامی در راستای آگاهی بخشی به جامعه بردارند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در زمان انتخابات، فقر مردم سبب بهره برداری برخی از کاندیدا ها از این امر می شود افزود: برخی از کاندیدا ها با بیان وعده های کاذب به اقشار پایین جامعه، فرصت هایی را برای پیروزی به دست می آورند.
دانشیار دانشگاه گیلان در پاسخ به این سوال که کدام یک از عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تاثیر بیشتری بر مشارکت مرم در انتخابات دارند افزود: در شرایط کنونی عامل اقتصادی بسیار مهم تر از سایر عوامل برای حضور و مشارکت مردم در انتخابات است؛ البته ما دیپلماسی فعال سیاست خارجی داشته ایم که توانسته ایم بخشی از مشکلات اقتصادیمان را با دنیا حل و فصل کنیم و افق جدیدی به روی ما نمایان شده؛ این گشایش اقتصادی با جهان در حال شکل گیری است و این دوران پس از تحریم می تواند دوران خوبی برای ما باشد و ما باید برای این دوران نیز برنامه داشته باشیم.