| جمعه، 31 فروردین 1403
با حضور رئیس‌جمهور
       کد خبر: 23897
نگاه ایران: ایرانی ترین فاز پارس جنوبی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، مصطفی سالاری استاندار بوشهر و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و کارکنان فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، به طور رسمی در عسلویه به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این آیین اظهار داشت: دولت یازدهم عزمی جزم برای تکمیل فازهای در دست اجرای پارس جنوبی دارد و هر روز شاهد رشد قابل توجهی در این منطقه هستیم.

علی اکبر شعبان پور افزود: افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در شرایط تحریم صورت گرفت و شخص وزیر نفت با تدابیر خود موجبات موفقیت بیشتر در تکمیل فازها شده است.

وی یادآور شد: به فضل خدا روند تکمیل فازهای در دست اجرا تداوم خواهد داشت و امیدوار هستیم با توکل بر خداوند شاهد افتتاح سایر فازها نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی و کارگران زحمتکش در این فازها موجب به ثمر نشستن تلاش های وزارت نفت شده و باید این روند تا تکمیل تمام فازها و بهره برداری از آنها ادامه یابد.

 
فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به منظور تامین سوخت مورد نیاز کشور به ویژه در حوزه مصارف خانگی، تجاری، صنعتی ساخته شده است. تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی برای عرضه به صنایع پالایشگاهی با کاربری تولید سوخت و فراورده های باارزش و ۴۰۰ تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی از دیگر اهداف ساخت این دو فاز است. تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان از دیگر محصولات فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی است. تاسیسات دریایی و ساحلی این فازها شامل دو سکوی حفاری (هرکدام شامل ١١ حلقه چاه )، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی ١١٥ کیلومتر، دو خط لوله ٤,٥ اینچی انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی ١١٥ کیلومتر، واحدهای شیرین سازی گاز و خدمات وابسته است. کنسرسیومی از شرکت های ایرانی متشکل از شرکت های آریا نفت شهاب، تاسیسات دریایی، ایزوایکو، صف و حفاری دانا به راهبری شرکت آریا نفت شهاب مجری توسعه بخش های خشکی و دریایی این پروژه هستند. همه مراحل عملیات اجرایی بخش های ساخت، نصب و راه اندازی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با مدیریت ایرانی انجام شده است. فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین پروژه پارس جنوبی، دومین فازهایی هستند که در دولت یازدهم افتتاح می شوند؛ فاز ١٢ پارس جنوبی اواخر سال گذشته افتتاح شد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code