| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

سعید راد علاوه بر انتقاد از محتوای سریال، کارگردان «دل» را هم مورد انتقاد قرار داده تا این جنجال ادامه دار شود. راد گفته که "من همیشه یک چیزی را گفتم آدم‌هایی که فکر می‌کنند کار‌های بزرگ می‌کنند خودشان باید بزرگ شوند و بزرگ فکر کنند؛ اگر نمی‌توانند بزرگ فکر کنند حتماً نمی‌توانند کار‌های بزرگ انجام دهند. سینمای ما و نمایش خانگی همین است! بلبشویی است که همه از هم دفاع میکنند. کارگردان چیز‌هایی می‌گوید که من تا به حال نشنیدم و دفاع‌هایی می‌کنند که قابل تأمل است. "


فرادید نوشت: «سعید راد» که در ۳۹ قسمت «سریال دل» به کارگردانی منوچهر هادی حضور داشته، حالا از بازی در این سریال ابراز پیشمانی کرده و انتقاد‌های صریح و بی پرد‌ه‌ای را برعلیه محتوا و عوامل این سریال مطرح کرده است. این انتقاد و پشیمانی سعید راد حالا با واکنش عجیب منوچهر هادی و موضع گیری تند یکتا ناصر روبرو شده است.

 سعید راد روز‌های گذشته در گفتگویی رادیویی با برنامه «صحنه» لب به انتقاد از سریال دل گشوده و گفته است که "من می‌خواستم بازی در سریال‌های خانگی را تجربه کنم؛ نمی‌خواهم بگویم کاش نمی‌کردم، چون دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. این کار راضی کننده نبود. چون سناریو را کامل نخوانده بودم و پنج صفحه، ۱۰ صفحه در اختیار من قرار می‌دادند. حتی زمانی موردی پیش آمد به من گفتند سناریو را می‌خواندی! من راضی نیستم، چون برای این نقش‌ها ساخته نشدم. "

او در پاسخ به این سوال که چرا به برخی سکانس‌ها که منطق داستانی ندارد، اعتراض نکرده، گفته "اصلاً مسئله اعتراض نیست. این اشتباهی بود که من کرده ام و پای آن ایستاده ام. تا آخر کارم را تمام کردم، چون عادت ندارم کاری را قبول کنم و آن را به حال خودش رها کنم. تجربه‌ای بود که برای من جالب نبود و امیدوارم هیچ وقتِ دیگر تکرار نشود. "

سعید راد در ادامه انتقادهایش، انتخاب حامد بهداد و ساره بیات را برای نقش‌های «آرش» و «رستا» اشتباه خوانده و گفته است که "چهره حامد بهداد و ساره بیات برای این طور نقش‌ها ساخته نشده اند. چون افسرده، غم باز و سن بالا هستند. صورت شان شاد نیست برای عشق و عاشقی که مردم همذات پنداری کنند! حامد بهداد بازیگر فوق العاد‌ه‌ای است که ضد قهرمان است. "

او از روند تولید و طولانی شدن این سریال هم انتقاد کرده و گفته "اوایل قدری خواستم با طرح و اصولِ خودم پیش بروم، اما دیدم فضا این طوری نیست. می‌خواهند زود بگیرند و تمام کنند؛ ۲۰ قسمت را ۳۰ قسمت و ۳۰ قسمت را ۴۰ قسمت کنند و حتی یک مقدار جا داشت حتی ۵۰ قسمت هم سریال را درمی آورند. چون مردم مهم نیستند و می‌خواهند تجارت کنند. "

سعید راد در پایان هم گفته "اشتباه کردم و سعی می‌کنم این کار‌ها را نکنم. چون به گونه‌ای به شعور مخاطب توهین می‌کند. به نظرمن بازیگران نسل جدید زود خودشان را نبازند و صبر کنند نقش‌های خوب به آن‌ها پیشنهاد شود و در هر کاری حضور پیدا نکنند. "


واکنش‌ها به انتقاد و پشیمانی «سعید راد»

سعید راد علاوه بر انتقاد از محتوای سریال، کارگردان «دل» را هم مورد انتقاد قرار داده تا این جنجال ادامه دار شود. راد گفته که "من همیشه یک چیزی را گفتم آدم‌هایی که فکر می‌کنند کار‌های بزرگ می‌کنند خودشان باید بزرگ شوند و بزرگ فکر کنند؛ اگر نمی‌توانند بزرگ فکر کنند حتماً نمی‌توانند کار‌های بزرگ انجام دهند. سینمای ما و نمایش خانگی همین است! بلبشویی است که همه از هم دفاع می کنند. کارگردان چیز‌هایی می‌گوید که من تا به حال نشنیدم و دفاع‌هایی می‌کنند که قابل تأمل است. "

پس از این انتقاد‌های سعید راد، منوچهر هادی، کارگردان سریال دل هم وارد بلوا شد و در صفحه اینستاگرامش به شکل عجیبی واکنش نشان داد.

او نوشت: "سعید راد عزیز: خودت دوست داری بچه‌ها سعید جون صدات کنن. اگر به هر دلیلی این همکاری به سلیقه شما خوش نیامده و خاطر زیبای شما را آزرده، من تمام قد به احترام شما، مهربانی هایت و سابقه درخشانت در حوزه بازیگری می‌ایستم و فقط، به خاطرات خوبی که در پشت صحنه با شما داشتم فکر می‌کنم. "

هادی در ادامه نوشت: "هر نقدی به سریال دل و بازی شما هست اشکال من است و این را می‌پذیرم. با تمام وجودم و همه تلاشم سریال دل را ساخته ام و پای کارم چه خوب چه بد ایستاده ام. از همه کسانی که به هر دلیلی با سریال دل ارتباط برقرار نکردند هم عذر خواهی می‌کنم. "

پس از او، یکتا ناصر، همسر منوچهر هادی و یکی از بازیگران سریال «دل»، هم به انتقاد‌های سعید راد واکنش نشان داد. البته این بار برخلاف هادی، موضع گیری یکتا ناصر تند بود.

او در کامنتی زیر پست منوچهر هادی، کارگردان سریال دل نوشت: "منوچهر عزیزم در این دوران خیلی از آدم‌ها یاد گرفتن که تعریف‌ها رو مال خودشون کنن و انتقادات رو به دیگران حواله بدهند، حقا که جایگاه بلند تو تحسین برانگیز و است و وسوسه رسیدن به آن برای بعضی حسادت را جایز می‌کند. می‌دانم که حرف‌های نابه جا را به دل نمی‌گیری و می‌دانم که نادرند کسانی که اینقدر خالصانه برای کارشان زحمت می‌کشند و جواب دشمنان و کینه توزانشان را هم با مهربانی می‌دهند. "

برخی از کاربران هم انتقاد سعید راد را غیر منطقی دانسته و گفته اند که سعید راد فیلمنامه دل را ندیده، اما آیا به سوابق کاری منوچهر هادی هم آشنایی نداشته است؟

اما در طرف مقابل، برخی هم از انتقاد‌های سعید راد استقبال کرده و معتقدند که کار او درست و حرفه‌ای بوده است.

مهدی احمدی، سردبیر روزنامه هنرمند در این باره در توئیترش نوشت: "سعید راد چقدر حرفه‌ای عذرخواهی کرد. واقعا سلبریتی‌ها و مسئولین ما به جای هزارجور صغری و کبری و دلیل و برهان آوردن اگر یاد می‌گرفتن برای کار اشتباهی که کردن معذرت‌خواهی کنن و سعی در جبران آن کار داشته باشند همه چیز گل و بلبل می‌شد. "

کاربر دیگری هم گفته که این سریال تنها برای شش قسمت ۴۰ دقیقه‌ای کشش داشته، اما برای کسب درآمد به ۴۰ قسمت رسیده است.

در «سریال دل» چه می‌گذرد؟

کسانی که با کار‌های سینمایی و سریال‌های منوچهر هادی آشنا هستند به خوبی می‌دانند که تنها عنصر مهم در کار‌های او گیشه‌ای بودن است و فروش فیلم برای او اولویت دارد. با توجه به پشتوانه مالی قوی، کارهایش همواره در این امر موفق بوده است. اما در کارنامه منوچهر هادی نکته پررنگ‌تری هم وجود دارد؛ ضعف فیلمنامه و داستان در واقع نقاط مبهم کار‌های اوست.

سریال «دل» داستان دو خانواده و دختر و پسری است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، اما در شب عروسی‌شان که تدارک‌های بسیاری دیده‌اند، عروس ناگهان از آرایشگاه ناپدید می‌شود و مراسم عروسی به هم می‌خورد.

به گفته منتقدان این سریال با ضعف فیلمنامه روبه‌رو است و مانند سایر آثار هادی تلاش شده تا این ضعف با حضور بازیگران شناخته شده و عامه‌پسند جبران شود تا موفقیت تجاری کسب کند.

فیلمنامه سریال به تایید منتقدان ضعیف است و درگیر کلیشه‌هاست. در این سریال تنها سوالی‌هایی مطرح می‌شود که به شکلی عجیب و بی‌معنا به آن‌ها پاسخ داده نمی‌شود تا با این کلیشه زننده سریال را بتوان کش داد.

شخصیت‌پردازی‌ها در این سریال ضعیف هستند، تیپ‌های شخصیتی کلیشه‌ای و در سطحی نزدیک به سریال‌های ترکی است. مادر همسری کینه‌توز در برابر مردی آرام قرار دارد که حتی انتخاب بازیگر نقش این زن با کلیشه روبرو شده است و «نسرین مقانلو» آن را بازی کرده است.

موسیقی متن سریال را با اینکه نامی شناخته‌شده‌ای، چون «بابک زرین» ساخته است، اما کمتر می‌تواند ارتباطی با فیلمنامه و روند سریال برقرار کند.

منوچهر هادی در کارهایش با تکیه بر بازیگران و نام‌ها گیشه‌ها را فتح می‌کند و گا‌ها شاید بتواند نصفه نیمه شخصیت‌ها را از آب در بیاورد.

سریال دل گرچه از این قاعده مستثنی نیست، اما علی‌رغم استفاده از نام‌های مطرحی، چون سعید راد، بیژن امکانیان، حامد بهداد، یکتا ناصر، افسانه بایگان، ساره بیات، مهران کوشکی، مهرآوه شریفی‌نیا و ... حتی از پردازش شخصیت‌ها به طور کامل در قصه عاجز است. حضور «سعید راد» و «بیژن امکانیان» با کارنامه‌ای موجه در سینما و تلویزیون در این سریال هم مورد نقد مخاطبان آن است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code