| جمعه، 31 فروردین 1403

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه کتاب در آغاز سال تحصیلی تقدیم دانش‌آموزان می‌شود، گفت: مطابق زمان‌بندی، ۲۰ مرداد ماه ثبت نام عادی دانش‌آموزان به اتمام رسید. گرچه حاصل تلاش‌ها این بود که بیش از ۱۲ میلیون نفر نسبت به ثبت نام اقدام کردند اما همچنان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر باقی مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، اسدالله مرتضایی در یک برنامه تلویزیونی ضمن بیان اینکه به درخواست اولیای دانش‌آموزان مهلت ثبت سفارش کتب درسی تا ۳۱ مرداد تمدید شد، اظهار کرد: به‌لحاظ محدودیت زمانی امکان تمدید بیش از این وجود ندارد بنابراین دانش آموزان در این فرصت اقدام به ثبت نام در سامانه ثبت سفارش کتب درسی کنند تا ما هم بتوانیم کتاب‌ها را به‌موقع به دست دانش‌آموزان برسانیم.

وی درباره نحوه ثبت سفارش کتب در درسی در سامانه گفت:‌ خود دانش‌آموزان به‌صورت انفرادی و چه از طریق مدرسه به‌صورت گروهی این امکان را دارند که با مراجعه به سامانه ثبت سفارش کتاب (irtextbook.ir) در این سامانه ثبت نام کنند.

مرتضایی ادامه داد: با توجه به ارتباطی که بین سامانه سناد و سامانه ثبت سفارش کتاب وجود دارد لازم است دانش‌آموزان حتما پیش از ثبت سفارش کتاب در سامانه سناد ثبت نام خود را انجام داده باشند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن بیان اینکه مشکل خاصی در سامانه ثبت سفارش کتب درسی وجود ندارد، گفت: گاهی برخی از دانش‌آموزان بدون اینکه در سامانه «سناد» ثبت نام کرده باشند، اقدام به ثبت نام در سامانه ثبت سفارش کتاب می‌کنند که این موضوع مکرر به مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان اطلاع داده شد و با توجه به زیرساخت‌های دقیق این سامانه اگر ترتیب ثبت نام را رعایت کنند مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

مرتضایی درباره اصلاح اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه ثبت سفارش کتب درسی اظهار کرد: چند دلیل ممکن است منجر به نیاز به اصلاح اطلاعات در سامانه ثبت سفارش کتب درسی شود که از جمله آن‌ها تکرار پایه، تغییر محل زندگی یا محل تحصیل و تغییر رشته است. درچنین شرایطی لازم است به سامانه ثبت سفارش مراجعه و اطلاعات اصلاح شود تا در نشانی منزل یا مدرسه جدید کتاب به‌ این دانش‌آموزان تحویل داده شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان اگر اطلاعات خود را اصلاح نکنند کتاب‌های آنان به نشانی قبلی آنان ارسال می‌شود در حالی که دانش‌آموز در شرایط جدیدی قرار دارد و منجر به سختی‌هایی می‌شود که موجب عسر و هرج خواهد شد. لذا خواهش می کنم که اگر یکی از این چهار علل را برای اصلاح اطلاعات در سامانه ثبت سفارش دارند حتما به این سامانه رجوع کنند. این گروه از دانش‌آموزان تا ۲ شهریور فرصت دارند که اصلاح اطلاعات را انجام دهند تا کتب درسی آنان در نشانی جدید در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان هیچ هزینه‌ای را به جز هزینه پرداخت کتاب درسی نباید بپردازند،‌گفت: معمولا کتاب‌های درسی به‌دلیل اینکه از ارز و کاغذ یارانه‌ای استفاده می‌شود به ارزان‌ترین قیمت در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت که کمترین آن در پایه اول ۲۴ هزار تومان و بیشترین آن نیز در پایه یازدهم ۷۱ هزار تومان است.

وی ادامه داد:‌میانگین این مبالغی که باید برای دریافت یک دوره کتاب پرداخت شود در همین محدوده است و هیچ نوع هزینه غیر از این برای کتاب‌ های درسی تحت هیچ شرایطی قابل پرداخت نیست.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین خاطرنشان کرد:‌ تمام دانش‌آموزانی که به هردلیلی در داخل یا خارج کشور در مدارسی که تحت نظام تعلیم و تربیت کشور است تحصیل می‌کنند و چه دانش‌آموزان اتباع خارجی همه باید برای دریافت کتب درسی به سامانه ثبت سفارش کتب درسی مراجعه کنند.

مرتضایی در پایان گفت:‌ نتیجه تمام این تلاش‌ها به آخرین مرحله توزیع کتاب‌های درسی بازمی‌گردد که از منطقه به مدرسه و از مدرسه به دست دانش‌آموزان است. ما از ۲۰ مرداد توزیع کتب درسی را از منطقه به مدارس آغاز کرده‌ایم و توزیع کتب درسی از مدرسه به دانش‌آموزان نیز از ۲۵ مرداد آغاز می شود و تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code