| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد:
       کد خبر: 212926

تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال‌احمر از  ایجاد مرکز پاسخگویی خدمات داوطلبانه این جمعیت در شرایط عادی و اضطراری به منظور تقویت، آمادگی بیشتر و توانمندسازی جوامع محلی برای مقابله و کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه خبر داد. 

کریم همتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی در پاسخ به این سوال که چه برنامه های برای مشارکت‌های مردمی در حوادث و سوانح دارید، افزود: استقرار و بهره برداری از سامانه eoc سازمان داوطلبان و فعال سازی خانه های هلال در سطح جوامع محلی از جمله اقداماتی است که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برای مشارکت های مردمی در حوادث و سوانح در دستور کار دارد.

وی توضیح داد: خانه‌ های هلال، خود نوعی هلال‌ احمر کوچک به شمار می ‌روند که در سطح شهرها از سوی مردم، خیرین و نیکوکاران و با همکاری شهرداری ها، مساجد و اصناف و در سطح روستاها از سوی دهیاران، بخشداران و با مشارکت فرمانداری ها، شعب جمعیت هلال احمر تجهیز و مدیریت می‌شوند که با تشکیل این خانه ها تمام ظرفیت های خدمت رسانی جمعیت هلال احمر مبتنی بر نیاز هر منطقه احصا و به کار گرفته می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: خانه های هلال در شهرها و روستاهای کشور با مشارکت امدادگران و داوطلبان در زمینه هایی همچون تشکیل تیم های «کنش گر» و «فعالیت های بشردوستانه» فعال هستند و با توجه به توسعه آنها در سال های پیش رو، تمامی جمعیت هلال احمر استان ها و سازمان های ستادی، در حد بضاعت برای تامین نیروهای داوطلب، همکاری می کنند. 

همتی همچنین از عزم راسخ این جمعیت برای مرتفع کردن مشکلات جمعیت‌ هلال‌احمر استان‌های سراسر کشور ، توسعه خانه‌های هلال و گسترش آموزش‌های همگانی برای داشتن جامعه ای آماده برای رویارویی با حوادث و بلایای احتمالی در کشور خبر داد.

عالی ترین مقام جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که نقش‌آفرینی جوانان و داوطلبان را در امور بشردوستانه چه مقدار ارزیابی می کنید، اظهار داشت: همه کارهای بشردوستانه جمعیت هلال احمر توسط داوطلبان و جوانان این جمعیت انجام می شود و این پروژه‌های بشردوستانه حمایتی، معیشتی شامل اجرای طرح فرشتگان رحمت، همای رحمت، دست یار، اجرای فراخوان های جمع آوری کمک های مردمی، اعزام کاروان های سلامت به مناطق محروم، ارائه کمک های بلاعوض به بیماران نیازمند، است که همه این پروژه ها به صورت 100 درصد توسط داوطلبان و منابع داوطلبی تبیین، تامین اعتبار و اجرا می شود.

ارتقاء شأن اجتماعی، کسب رضایت مندی شخصی، حضور در شبکه های اجتماعی، کسب تجربه کاری، استفاده از مهارت و توان خاص خود، آموختن مهارت های جدید، کسب اعتماد به نفس، حفظ مهارت و دانش و ارتقاء آن و افزایش حس مسئولیت برخی از مزایای داوطلبی در جمعیت هلال احمر است.
خدمات داوطلبانه افتخاری است و برای خدمت داوطلبانه وجهی دریافت نمی شود، جنبه بشردوستانه، خیرخواهانه و عام المنفعه دارد و در ارائه خدمت داوطلبانه بین افراد تبعیض قائل نمی شود، این خدمات داوطلبانه فاقد هرگونه تمایلات منفعت طلبانه است و در آن اهداف خاص سیاسی، اقتصادی و نظایر آن دنبال نمی شود، شرایط و زمان انجام خدمات داوطلبانه، طبق موقعیت و شرایط مختلف مانند زمان جنگ، صلح، بلایای طبیعی و نظایر آن تفاوت می کند، این فعالیت ها در اوقات فراغت داوطلب و به صورت غیررسمی انجام می شود.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code