| پنجشنبه، 07 اسفند 1399
نگاه ایران: سومین شب از سلسه برنامه های هیئت فرهنگی مذهبی بانوی آب مقارن با نهم محرم ماه و شام غریبان حسینی با سخنرانی دکتر سروش اکبرزاده استاد دانشگاه، مسئول بنیاد امید ایرانیان و رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان استان گیلان در مهمانسرای المپیک رشت برگزار شد. به گزارش گیل خبر، در ابتدا نازنین اسماعیل پور   به روال هر شب برنامه این هیئت عزاداری، کتابی با موضوع عاشورای حسینی معرفی کرد. کتاب تاریخ طبری نوشته محمد بن جریر طبری ترجمه ابوالقاسم پاینده یکی از مهم ترین منابع درباره ی واقعه عاشورا در طول تاریخ است. اسماعیل پور در این باره گفت: این کتاب از این نظر حائز اهمیت است که سعی کرده به دور از تعلقات مذهبی به تاریخ نگاری بپردازد. لازم به ذکر است که محمد بن جریر طبری سنی مذهب بوده است و خواندن وقایع از نگاه بی طرف لطفی دوچندان دارد. در ادامه دکتر سروش اکبر زاده در رابطه با تسلیت گفتن واقعه عاشورا گفت: به نظر بنده واژه تسلیت ظرفیت کافی برای طرح اتفاقات واقعه عاشورا را ندارد. در واقع این واژه برای بیان رشادت ها و ایثارهای امام حسین (ع) مناسب نیست. ما در دوران جنگ تحمیلی برای حادثه جوانمردانه شهادت را توصیف کنیم از دو واژه ی تبریک و شهادت استفاده می کردیم. دو واژه ی متضاد تبریک و تسلیت به طور توامان بهتر از وسعت ایثار و رشادت ها پرده برمی دارد. برای واقعه ی عاشورا نیز باید همین عبارت، یعنی تبریک و تسلیت استفاده کنیم. سپس اکبر زاده به طرح وقایع کربلا پرداخت و گفت: من می خواهم از دری جدید به واقعه عاشورا وارد شویم و برای توصیف عاشورا از واژه یونانی درام تراژدیک استفاده کنیم. همانطور که در قرآن آمده است خداوند متعال بزرگترین درام نویس تاریخ است. به واقع شهادت های صورت گرفته در صحرای کربلا بزرگترین تراژدی تاریخ بوده است. وقتی می خواهیم مفهوم تراژدی را بیان کنیم، می گوییم سوگنامه ای ست که گر چه قهرمان در آن از بین می رود ولی این اتفاق باعث انعکاس و تزکیه نفس در جامعه می شود. چه انعکاسی بزرگ تر از تاثیر هزار ساله ی واقعه عاشورا؟ وی با اشاره به عزاداری محرم نیز بیان داشت:  اگر عزاداری ما باعث تزکیه نفس نشود و رابطه فرم و محتوا برقرار نکنیم، ما عزاداری را به درستی انجام نداده ایم و به نفس نیت امام حسین (ع) بی اعتنایی کرده ایم. این فعال سیاسی و فرهنگی افزود: اگر برای گفتن حق از واقعه عاشورا استفاده نکنیم، به جسم عاشورا خیانت کرده ایم. این مراسمات بایستی در مساجد انجام شود و با طرح سوال های عمیق به ظرفیت شهادت های صورت گرفته در کربلا پرداخته شود اما این اتفاق نمی افتد . حدود ۴۰ سال است که بسیاری از  مساجد به دکان های عده ای محدود تبدیل شده اند که با گفتن حرف های تکراری فقط به موضوعات سطحی می پردازند. امروزه هیچ رابطه بین مساجد ما و معارف دینی برقرار نشده است و خروجی مساجد ما معرفت دینی نیست بلکه تعزیه و مرثیه های تکراری ست. البته لازم به ذکر است که تعداد انگشت شماری از مساجد راه درست را پیش گرفته اند و به عمق واقعه کربلا می پردازند . اکبرزاده در انتقاد به وضع عزاداری های این روزهای جامعه ایران گفت: لازم به ذکر است که پرگویی نیاز نیست. با گفتن های زیادی حقیقت گم می شود. چرا باید با حرف های مکرر و طولانی از حقیقت عاشورای حسینی دور شویم؟ به قول حافظ سیاست بلبلانه بسیار حقیقت را گم می کند. بلبل در مقابل گل آنقدر غزل می خواند تا اینکه ذهن ما از حقیقت وجودی گل پرت شود و به بلبل توجه کنیم . این اتفاقی ست که امروز رخ داده است. عده ای با پرگویی باعث پوشیده شدن عمق ایثار شهیدان کربلا می شوند و نظرها را به خود جلب می کنند. دکتر سروش اکبر زاده در انتها به اصل موضوع عاشورا پرداخت و گفت: نسبت عاشورا و دین اسلام محوری ترین موضوع برای بررسی در این روز هاست. آیا امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نیت دنیایی داشته و یا نیت اخرایی؟ با زدن به ژرف این واقعه می توان دریافت که امام حسین هر دوی این نیات را دنبال می کرده است. از سویی به مسیری پا گذاشت که بیعت نکردن با ظالم بود و از طرف دیگر قدم به مسیر معشوق الهی خود گذاشت.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code