| دوشنبه، 03 آبان 1400
نگاه ایران:درحالی سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرده خلبان مقصر سقوط هواپیمای ATR آسمان نیست و کمیسیون اصل ۹۰ هم سازمان هواپیمایی را یکی از مقصران سقوط معرفی کرده که مقام مسئول سازمان هواپیمایی گفت: فرانسه با ما در موضوع دلایل سقوط ATR آسمان هم نظر است.
به گزارش تسنیم، حسن رضایی فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جلسه مشترک کارشناسان بررسی سانحه پرواز تهران-یاسوج با اعضای کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در مورد بسیاری از موارد با هم موافقت دارند، اما در مورد لحظه آخر سانحه این کمیسیون معتقد است که بال هواپیما دچار یخ زدگی شده، و راندمان خود  را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز باعث شده تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد.
رضایی فر با اشاره به استقلال کمیته بررسی سانحه از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در گزارش نهایی بخش مقررات و قانون گذاری، و خلاهایی که در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها وجود داشته، دیده و پیشنهاد اصلاحی  لازم هم داده شده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سهم خطای خلبان از سانحه پرواز تهران-یاسوج گفت: یکی از انتقادات مطرح شده این است که تمام خطاها متوجه خلبان نبوده است. سازمان هواپیمایی معتقد است علت اصلی سانحه خطای خلبان بوده لیکن زنجیره ای از عوامل دیگر هم به وقوع حادثه  کمک کرده است.با این حال خطای خلبان علت اصلی ، مؤثر نبودن آموزش شرکت هواپیمایی آسمان، نقص نظارت عملیات و نقص سیستم های شناسایی مخاطرات داخلی شرکت  عوامل دیگر این زنجیره بر شمرده شده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اختلاف نظر جزی این سازمان با کمیسیون اصل 90 بر سر علت سانحه گفت: اختلاف سازمان با کمیسیون اصل نود مربوط به لحظه آخر سانحه است. این کمیسیون معتقد است که یخ زدگی روی بال اتفاق افتاده، اما ما آن پدیده را با دلائل کارشناسی رد می کنیم.سازمان هواپیمایی کشوری می گوید یخ زدگی به تنهایی نمی تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است. در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می شده است.
رضایی فر استناد هر دو مرجع را به کار کارشناسی، مستندات و دلایل و اطلاعات جعبه سیاه دانست و گفت: اطلاعات جعبه سیاه تحلیل شده و اختلاف بر سر نوع تحلیل این اطلاعات است زیرا باید محاسبات جوی را نیز در تحلیل اطلاعات بکار برد. با این حال فرانسه و نهاد مستقل بررسی سوانح هوایی این کشور گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را تایید کرده اند. گزارش این نهادها نیز یخ زدگی را رد می کند. البته کارخانه سازنده و شرکت آسمان نیز نظر ما را پذیرفته اند.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری  در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل 90 گفت: ما با این کمیسیون موافقیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چراکه خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است. اما خود خلبان بعد از آنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده است، سیستم یخ زدگی هواپیما را خاموش کرده است. کمیسیون اصل 90 معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته  به همین دلیل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده  و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار می شدند، فراخوانده شده اند.
به گزارش تسنیم، سه روز پیش سخنگوی کمیسیون اصل 90 با بیان این که کارشناسان کمیسیون، یخ زدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای ATR می دانند در حالی که تیم بررسی سانحه موضوعات مختلفی را بیان می کنند،گفته بود: باید یادآور شد شرکت سازنده ATR پیش از این امر طی امریه ای از شرکت های خریدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستم های یخ زدا اقدام کنند اما این مهم انجام نشده بود.
وی افزود: همچنین باید اذعان کرد کارشناسان کمیسیون طبق نظر سازمان هواشناسی اعتقاد دارند که آب و هوا در زمان پرواز مناسب نبوده و شرایط بدی از نظر نوع ابرها، دما  و غیره داشته از این رو نباید پرواز اصلا انجام می شد. همچنین در این بین تیم بررسی سانحه نیز عنوان کرد که آب و هوا مناسب نبوده است.
پارسایی تصریح کرد: تیم بررسی سانحه اعتقاد دارد خلبان نباید ارتفاع هواپیما را کاهش می داد اما سوابق پروازهای تهران – یاسوج نشان می دهد هواپیماهای دیگر نیز در این مسیر ارتفاع خود را کاهش می دادند و اتفاقی نیز رخ نمی داد اما هواپیما به دلیل شرایط بد هوایی دچار یخ زدگی  شده و سقوط کرده است؛ بر این اساس باید اذعان کرد که اختلاف نظر در این رابطه وجود دارد.
نماینده مردم شیراز درمجلس با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی باید طبق قانون، اسناد درخواستی کمیسیون را طی مدت یک ماه ارائه می کرد اما متاسفانه این مهم محقق نشده است، گفت: بنابراین پس از تبادل نظر صورت گرفته در جلسه امروز، تیم کارشناسی دانشگاهی که در این رابطه با کمیسیون همراهی می کنند نیز موضوع را بررسی خواهند کرد.بر اساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان اقداماتی مانند افزایش قدرت موتور، تنظیم جهت هواپیما و غیره که می توانست صورت بگیرد انجام داده است اما متاسفانه هواپیما دچار از کار افتادگی شده است.
پارسایی تصریح کرد: باید یادآور شد گزارشی از سقوط ATR  به دلیل امواج کوهستان نداشته ایم اما چندین مورد سقوط به دلیل یخ زدگی وجود دارد در حالی که موضوع مذکور یکی از دلایل سقوط توسط تیم بررسی سانحه عنوان شده است.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون به صحن علنی و قوه قضائیه بیان کرد: اگر سازمان هواپیمایی یا تیم بررسی سانحه اطلاعات دیگری به کارشناسان کمیسیون ارائه کنند حتما در گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی لحاظ خواهد شد اما به دلیل اینکه امنیت پرواز مدنظر است، ضمن توجه به تسریع در ارائه گزارش، از عجله کردن نیز پرهیز خواهد شد.
اخیرا سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیزدر صفحه شخصی خود در اینستاگرام دلایل سقوط هواپیمای یاسوج را اینگونه اعلام کرد:
«1- علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست.هواپیما مجهز به سیستم AD(جلوگیری از یخ زدگی بال)نبوده است.
2-مجوز بهره برداری از هواپیما C of A غیر قانونی صادر شده است.
3- شرکت بهره بردار در بکار گیری گروه کروی پرواز قصور کرده است.
4- سیستمELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است.(دلیل فرعی)
5-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت های زیادی از جمله دما و ارتفاع(high&hot) داراست.
6- قصور شرکت فرودگاه ها هم مطرح می باشد..
7-ربطی هم به تحریم ها ندارد.
8- #تقصیر_خلبان_نیست.
9-بر اساس دستورالعمل اجباری سیستم ANTI ICEING هواپیما می بایست مطابق با نیازمندی Moified ( اصلاح ) می شده که نشده است.»
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code