| سه شنبه، 28 فروردین 1403
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان‌ توضیح داد؛
       کد خبر: 197183
نگاه ایران: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه محصولی تحت عنوان "نمک دریا" کاملاً غیراستاندارد است گفت: سازمان غذا و دارو و برخی دستگاه های نظارتی مصرف این محصول را ممنوع اعلام کرده اند.
به گزارش تسنیم، محمد عباسی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق انتشار آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان در اواخر سال 96، گیلان از لحاظ پیشبرد اهداف و سیاست های مقابله با بیماری های مربوط به کم کاری تیروئید بهترین استان کشور شناخته شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد مسئولیت های وزارت بهداشت و درمان به صورت کلی ابراز داشت: بر اساس قانون، نظارت بر عملکرد مراکز تهیه و توزیع تمامی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به همراه سایر نهادها بر عهده وزارت بهداشت است.
عباسی ورود وزارت بهداشت و درمان به مقوله تولید مواد خوردنی و سایر اقلام مصرفی بهداشتی را در راستای حفظ سلامت جامعه خواند و افزود: هرگونه محصولی که در این زمینه، تولید و جهت استفاده مردم روانه بازار می شود باید از استاندارد لازم برخوردار باشد.
وی نمک دریا را به لحاظ عدم مشخص بودن فرآیند تولید آن محصولی کاملاً غیراستاندارد اعلام کرد و بیان داشت: چند سالی است که وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو، دانشگاه های علوم پزشکی به همراه برخی دستگاه های نظارتی مصرف این محصول را ممنوع کرده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان وجود خواص و آلودگی های موجود در نمک دریا را برای سلامتی جامعه آسیب زا عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت سال های متمادی برای از بین بردن بیماری گواتر تلاش کرد بنابراین اجازه شیوع مصرف چنین موادی در جامعه را نمی دهد.
عباسی همکاری مشترک وزارت بهداشت و رسانه ها در مسیر اطلاع رسانی به مردم و بیان خطرات مصرف نمک دریا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با مجموعه اقدامات مشترک و اطلاع رسانی خوبی که انجام شد اکثر مردم از خطرات مصرف نمک دریا کاملاً آگاه شده اند.
وی وجود آلاینده ها و برخی فلزات خطرناک در نمک دریا را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: طبق بررسی ها و آزمایشات انجام گرفته ناخالصی هایی نظیر آهک و فلزات سنگین، آرسنیک و سرب که برای سلامتی انسان مخاطرات بسیار جدی را ایجاد می کند در نمک دریا مشهود است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ید دار نبودن نمک دریا را نیز مزید بر علت دانست و عنوان کرد: به علت وجود این آسیب ها در نمک دریا وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو به همراه معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی تمهیدات مقابله ای خود را آغاز کردند.
عباسی با بیان این مسئله که در استان گیلان کارخانه تولید نمک وجود ندارد اظهار داشت: کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مراجعه به مراکز توزیع و بسته بندی اقلام خوراکی از جمله انواع نمک ها اقدام به بررسی دقیق و نمونه گیری از موارد مشکوک می کنند.
وی نتایج متخصصان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد نمک های موجود در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: تاکنون بر اساس آزمایشاتی که در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفته تنها 7 درصد نمک های موجود در استان غیراستاندارد شناخته شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نتیجه اطلاع رسانی ها در مورد عدم مصرف نمک دریا را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: معاونت غذا و دارو نیز برای کنترل و عدم شیوع بیماری های مربوط به کم کاری تیروئید، نظارت های خود بر عطاری ها را گسترش داده است.
عباسی با ابراز اینکه محصول غیربهداشتی و غیراستاندارد نمک دریا الزاماً از دریا تهیه نمی شود خاطرنشان کرد: سودجویان و تولیدکنندگان این محصول با پودر کردن انواع نمک های موجود و غیربهداشتی سعی در فروش این محصول و القای فواید آن در بین مصرف کنندگان دارند.

نمایش در اندازه اصلی" data-lightbox="imageset1">

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code