به گزارش خانه ملت، حسن خسته بند با انتقاد از ترافیک سنگین در محور تهران-قزوین-رشت در بسیاری از فصول سال، گفت: مناسب نبودن ۱۱ کیلومتر از مسیر قزوین –رشت که به صورت قیف باریک بوده به طولانی شدن زمان تردد در این محور منجر شده است. نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تغییر مسیر تردد به استان گیلان یکی از گزینه ها برای کاهش میانگین ترافیک در این مسیر بوده است، افزود: با توجه به اینکه با تغییر مسیر بسیاری از بومی ها در شهرهای لوشان، منجیل و رودبار بازار خود را از دست خواهند داد گزینه تغییر مسیر مورد تایید واقع نشد. بهسازی ۳ کیلومتر از مسیر قزوین-رشت وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حدود ۳ کیلومتر از مسیر مذکور بازگشایی شده و به حالت استاندارد در آمده است، تصریح کرد: با توجه به وجود تونل و کوهستانی بودن مسیر برای بهسازی ۸ کیلومتر باقی مانده در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه برای بهسازی ۸ کیلومتر مذکور در مسیر قزوین –رشت تاکنون اعتبارات خوبی در نظر گرفته است، گفت: در حال حاضر پروژه بدون مشکل مالی در دست اجرا بوده اما به علت سختی مسیر از حیث کوهستانی بودن راه تاخیر در تکمیل آن صورت گرفته است. تسریع در بهسازی مسیر لازمه کاهش بار ترافیکی خسته بند با تاکید بر اینکه طبق وعده های داده شده تا پایان سال آینده باید شاهد بهسازی مسیر مذکور و کاهش بار ترافیکی در آن باشیم، افزود: با توجه به اینکه مسیر قزوین-رشت برای استفاده بسیاری از گردشگران در استان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد از این رو باید تسریع در بهسازی آن در جهت کاهش بار ترافیکی صورت بگیرد. وی با بیان اینکه راه اندازی راه آهن قزوین- رشت نیز هنوز صورت نگرفته است، تصریح کرد: ظرفیت راه آهن جابه جایی ۱۰ میلیون تن بار و ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر توریسم است. راه اندازی خط راه آهن قزوین-رشت تاثیری در کاهش بار ترافیکی مسیر ندارد این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه رقمی در حدود ۳۸ تا ۴۰ میلیون نفر توریست استان گیلان را برای سفر انتخاب می کنند راه اندازی این خط راه آهن تاثیر چندانی در کلیت موضوع و کاهش بار ترافیکی مسیر جاده ای نخواهد داشت. خسته بند با تاکید بر اینکه باید ضمن تسریع در راه اندازی راه آهن قزوین-رشت ظرفیت جابه جایی مسافر و بار نیز در آن افزایش یابد، گفت: متاسفانه به علت اینکه این خط راه آهن از مسیر کوهستانی عبور می کند امکان افزایش ظرفیت انتقال مسافر در آن کم است. باید خط راه آهن به بندر انزلی برسد وی با بیان اینکه راه اندازی پروژه راه آهن قزوین –رشت از سال ۹۲ مورد بحث است، افزود: متاسفانه تاکنون این مسیر راه اندازی نشده اما با توجه به تاکید بر ضرورت تکمیل این خط تا پایان سال جاری تا رشت این خط مورد بهره برداری واقع خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای استفاده از عواید راه آهن قزوین-رشت باید این خط به بندر انزلی برسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بار باید از بندر انزلی ترخیص شده و از همان جا نیز بارگیری صورت بگیرد عدم ایجاد خط راه آهنی در آن به نفع کشور نیست. وی ادامه داد: برای کاهش هزینه حمل بار در استان گیلان باید ضمن توسعه خطوط ریلی در این استان خط راه آهن باید در بندر انزلی نیز ایجاد شود تا طرح توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت هزینه حمل بار افزایش می یابد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تسریع در انجام امور عمرانی در محور قزوین- رشت با هدف کاهش بار ترافیکی مسیر یکی از مطالبات جدی مردم از مسئولان بوده که نمایندگان این دو استان نیز سال ها پیگیر آن هستند.