| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:
       کد خبر: 195213
نگاه ایران: حریرچی گفت: بررسی آمار ۲ دهه منتهی به سال ۹۵ نشان می دهد، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال بیش از ۶۵ درصد کاهش داشته است.
به گزارشباشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: طی سال های 75 تا 95 تعداد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال بیش از 65 درصد کاهش یافته است، با توجه به این آمار  به ازای هر هزار نوزاد متولد شده تنها 15 و نیم کودک فوت کرده اند.
وی ادامه داد: در همین بازه زمانی به ازای هر هزار نوزاد متولد شده، 985 نفر سنشان به بالای 5 سال رسیده است و این در حالی است که قبل از انقلاب به ازای هزار نوزاد، در حدود 800 کودک زیر 5 سال فوت می کردند، خوشبختانه امروزه با افزایش شاخص های سلامت، میزان مرگ و میرها با کاهش 63 درصدی به میزان 36.2 رسیده است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کاهش مرگ و میر کودکان منجر به رشد جمعیت شده است، افزود: در این دو دهه امید به زندگی از 68.3 سال به 75.4 رسیده است که این مسئله نشان دهنده رشد جمعیت و شاخصه سلامت است.
وی اضافه کرد: شاخص سلامت بهبود باعث افزایش دسترسی نیروی کار و افزایش توسعه و بهره وری شده است.
رتبه دانشگاه های علوم پزشکی ایران در دنیا
حریرچی در خصوص رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی کشورمان در دنیا ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی کشور رتبه های متعددی در بین 500 دانشگاه برتر دنیا داشته اند به طوری که گروه داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه بین 51 تا 74 دارد و دانشگاه های مشهد، آزاد اسلامی، بهشتی، تبریز رتبه هایی بین 150 تا 500 را در میان 500 دانشگاه برتر دنیا از آن خود کرده اند.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص رتبه رشته های پزشکی بالینی عنوان کرد: در گروه پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه 1 تا 400 را کسب کرده است و همچنین در گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی، مدرس و تهران رتبه های 201 تا 300 را از آن خود کرده اند.
وی اضافه کرد: در گروه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه 151 تا 200 و همچنین دانشگاه آزاد، بهشتی و شیراز رتبه بین 201 تا 300 را کسب کرده است..
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در گروه بهداشت عمومی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه 151 تا 200 را بدست آورده که در این رتبه بندی دانشگاه اصفهان، آزاد اسلامی، بهشتی رتبه های 401 تا 500 را کسب کرده اند.
وی ادامه داد: در استراتژی تأمین منابع باید به منابع عمومی و اجباری مثل مالیات تأکید بیشتری شود، از گروه های که درآمد بالاتری دارند باید هزینه و مالیات بیشتری دریافت شود؛ به سه صورت می توان از مردم مالیات دریافت کرد؛ در روش اول کسب مساوی مالیات، روش دوم دریافت بیشتر از افراد با درآمد بالاتر و روش سوم دریافت بیشتر از فقرا است.
منابع وزارت بهداشت باید پایدار شود
حریرچی عنوان کرد: باید پایایی و پیش بینی پذیری منابع افزایش یابد، همچنین این منابع تخصیص یافته پایدار باشند.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در تجمیع منابع موضوع اصلی این است که توزیع مجدد منابع صورت گیرد و منابع دریافتی از ثروتمندان به نفع فقرا استفاده شود.
وی ادامه داد: نقش تکمیلی برای صندوق ها باید در نظر گرفته شود و بودجه های تکمیلی برای صندوق های روستایی تخصیص یابد.
وی در خصوص کمک خیرین سلامت ادامه داد: خیرین سلامت در حوزه سلامت از سال 95 موسسه خیریه دارند که از این تعداد 407 موسسه درمانی به صورت مستقل عمل می کنند، در  حال حاضر 37 بیمارستان خیریه، 370 درمانگاه خیریه و 243 گروه داوطلب با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم مشغول به خدمت رسانی هستند.
کمک 1700 میلیاردی خیرین سلامت به حوزه بهداشت و درمان در سال 96
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال 95 خیّرین سلامت 1500 میلیارد تومان و در سال 96، 1700 میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان کمک کرده اند.
حریرچی با اشاره به اینکه الگوی بیماری ها به عارضه های غیرواگیر و مزمن تغییر پیدا کرده و همین مسئله باعث ایجاد هزینه های زیاد می شود، افزود: ما نیازمند کمک خیّرین سلامت در حوزه بهداشت و درمان در کشور هستیم و این افراد همیشه مساعدت و همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته اند.
وی در خصوص افراد بیمارنما عنوان کرد: مردم مراقب افراد بیمارنما   باشند و به نظرم بهترین راه کمک به خیّرین از راه های شناخته شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت اشاره کرد: مراکز دولتی بیش از 90 درصد از هزینه ها را پرداخت می کنند و مردم خیّر می توانند کمک های خود را به بیمارستان ها که ارائه دهندگان خدمت هستند بپردازند و از دادن هرگونه وجه نقد به افراد سودجو خودداری کنند.
حریرچی در خصوص تخلفات پزشکی طی چند سال اخیر گفت: در چند سال اخیر تخلفات پزشکی در بیمارستانهای عمومی و دولتی در شهرستان های کشور و مراکز درمانی تهران نیز کاهش داشته است ولی در برخی از مطب های پزشکی تخلفاتی انجام می شود که وزارت بهداشت در این زمینه اقدامات جدیدی را آغاز کرده است.
وی در خصوص بروز خسارت در هنگام زمین لرزه ادامه داد: اکثر افراد با وقوع زلزله  هنگام خروج از ساختمان و در راه پله دچار مصدومیت می شوند، توصیه می کنم که مردم خونسردی خود را در هنگام بروز زمین لرزه حفظ کنند.
تحت پوشش قرار گرفتن دارویی خاص متناسب با منابع کشور
حریرچی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر کمبود داروی بیماری SMA عنوان کرد: بطور کلی کشورهای مختلف دنیا با توجه به منابع سازمان های بیمه گر و درآمد کشورشان همچنین حق بیمه ای که مردم پرداخت می کنند، بخشی از خدمات و داروها را تحت پوشش بیمه ای قرار می دهند که در این راستا مجبور به انتخاب گزینشی در تحت پوشش قرار گرفتن داروی خاص می شوند.
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در همه کشورها در تحت پوشش قرار دادن دارو، مسئله افزایش عمر بیماران را مد نظر خود قرار می دهند و اگر دارویی طول عمر بیماران را افزایش ندهد و بسیار گران باشد، بیمه ها توان تحت پوشش قرار دادن آن دارو را ندارند.
حریرچی تأکید کرد: من با همه خانواده های بیماران خاص ابراز همدردی می کنم و باید بگویم که بیمه ها به دلیل محدودیت منابع توان فراهم آوردن منابع برای بیمار تا آخر عمر را ندارند و نمی توانند سالیانه بین یک و نیم تا 6 میلیارد تومان بابت داروی بیماری هزینه کنند.
تامین هزینه داروهای بیماران خاص باید بر عهده خیرین باشد
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اکثر کشورهای پیشرفته همه داروها را تحت پوشش بیمه ای قرار نداده اند و به نظرم این کار باید بر عهده خیّرین قرار گیرد.
صدور مجوز سقط جنین با بیماری مادرزادی به وسیله مراجع دینی و قانونی
حریرچی ادامه داد: خوشبختانه مراجع دینی و قانونی در مواردی که احتمال ایجاد بیماری ژنتیکی یا مادرزادی در جنین زیاد باشد، اجازه لازم را برای سقط صادر می کنندکه البته وزارت بهداشت در این زمینه کمیته های سخت گیرانه ای دارد.
وی اضافه کرد: در برخی موارد دیده شده است که افراد با کوچکترین شک که وجهه علمی ندارد به صورت غیرقانونی اقدام به سقط می کنند؛ توصیه می کنم که افراد اینگونه موارد را با مراکز علمی معتبر در میان بگذارند کنند و از اقدام غیرقانونی سقط که سلامت مادران را به خطر می اندازد، جلوگیری کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص داروی IGIV گفت: در حال حاضر 5 هزار داروی IGIV  پنج گرمی و 14 هزار و 800 قلم دارو از نوع 2.5 گرمی در شبکه توزیع شده است و به طور کلی 700 هزار داروی IGIV وارد کشور شده و آماده حمل و توزیع به وسیله شرکت های دارویی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 20 هزار قلم داروی IGIV آماده تخصیص ارز برای اضافه شدن به شبکه دارویی است، بیماران هیچ گونه نگرانی در خصوص کمبود دارو IGIV نداشته باشند.
حریرچی با اشاره به اینکه در مقاطعی کمبود دارویی در همه کشورهای دنیا پیش می آید، افزود: کمبود چند قلم دارو نشاندهنده بی فکری و عدم مدیریت مسئولان نیست، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیر کل تعزیرات پزشکی 24 ساعته مشغول به فعالیت هستند و ممکن است  در بازار چند هزار قلم دارو، کمبودهایی پیش آید.
وی  با اشاره به بهبود شاخص سلامت در کشور گفت: کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و مراقبت از بیماران نشان دهنده ارتقای شاخص سلامت است و ما امروزه عارضه کم وزنی کودکان مانند بیماری سرطان را کنترل می کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: طی سه دهه قبل 10 تا 20 هزار نفر از مردم به دلیل بیماری اسهال فوت کرده اند اما خوشبختانه امروزه این بیماری خیلی کم اهمیت محسوب می شود.
وی در خصوص شاخص تغذیه ای در استان های سراسر کشور تاکید کرد: شاخص تغذیه ای نشان می دهد  قد ایرانی ها طی چند سال اخیر و دو نسل جدید افزایش داشته است و خوشبختانه  وضعیت تغذیه ای تمام استان ها طی 30 سال گذشته رو به بهبود است اما با سطح ایده ها فاصله داریم.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: 60 درصد از مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند و در استان های محروم تعداد افراد چاق بیشتر از افراد لاغر یا کمبود وزن هستند.
دزدیدن کودکان برای برداشتن کلیه آنها در کشور صحت ندارد
وی در خصوص انتشار اخبار غلط در فضای مجازی ادامه داد: برخی از افراد اخباری مبنی بر دزدیده شدن کلیه کودکان را در کشورهای خارجی را در فضای مجازی منتشر کرده اند که در این میان بعضی از رسانه ها این مسئله را به کشور تعمیم دادند و همین مسئله باعث نگرانی خانواده ها در خصوص دزدیده شدن فرزندان شان و دزدیدن کلیه های آنها شد.
وی در خصوص وجود بیماری پوستی کودکان در جنوب کشور گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی جنوب کشور با تیم مجهز اقدام به بررسی و درمان بیماری پوستی کودکان در این خطه کرده اند و هیچ گونه نیازی به اعزام تیمی از وزارت بهداشت به جنوب کشور دیده نشده است.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر انجام نشدن مطالعات بالینی بر روی داروهای شیمی درمانی ساخت داخل عنوان کرد: اگر دارویی در کشور توزیع شود حتماً مراحل مطالعات بالینی بر روی آن انجام می شود، مردم عزیز مطمئن باشند که به هیچ دارویی اجازه پخش و مصرفداده نمی شود مگر اینکه تمامی آزمایشات لازم بر روی آن انجام شود و استانداردهای لازم را داشته باشد.
وی ادامه داد: شرکت های وارد کننده و توزیع کننده دارو تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرند، اگر داروی جدیدی وارد بازار شده، مرحله مطالعات بالینی را پشت سر گذاشته است.
حریرچی اضافه کرد: وقتی داروی جدیدی وارد بازار شود بازار چند میلیاردی را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل  شرکت های دارویی قبلی عوارضی را به داروهای جدید اطلاق می کنند البته  امروزه هیچ دارویی بدون عارضه جزئی نیست اما همین مقدار کم نیز در حوزه سلامت  دارویی نباید اتفاق بیافتد .
آخرین آمار از مصدومان تازه آباد کرمانشاه
وی در خصوص زلزله کرمانشاه گفت: بر اساس آخرین استعلام انجام شده از مسئولان ذی ربط زلزله کرمانشاه تا به این لحظه 260 مصدوم را بر جای گذاشته است .
حریرچی در خصوص سیستم الکترونیکی سلامت گفت: در مورد سیستم الکترونیک سلامت در اجلاس سراسری مراقبان سلامت بحث شد و  به هیئت دولت نیز رسید و در آینده سیستم الکترونیک سلامت در مطب ها، مراکز درمانی، پاراکلینیک ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: در قدم اول سیستم الکترونیکی سلامت باید زیرساخت های لازم در گروه های داوطلب را داشته باشد و سپس به صورت اجباری در همه گروه های پزشکی و مراکز ایجاد شود.
وی در خصوص فعالیت برخی از پزشکان به عنوان مشاوران املاک گفت: اعطای مجوز املاکی به پزشکان در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و مراجع قانونی باید مجوز صادر کنند، متأسفانه به دلیل مکانیزم غلط انتخاب دانشجوی پزشکی  و ورود افرادی که علاقه ای به پزشکی ندارد به این حوزه، شاهد این پدیده هستیم.
وی اضافه کرد: افرادی که وارد رشته پزشکی می شوند باید به این شغل علاقه داشته باشند و با سختی کنار بیایند زیرا یک دانشجوی پزشکی مرتب با درد و آلام بیماران مواجه است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر 15 هزار پزشک شماره نظام پزشکی گرفته اند ولی کار طبابت نمی کنند و همچنین تعدادی پزشک داریم که علاوه بر کار طبابت مشغول به خرید و فروش یا ساختمان سازی هستند.
وی با اشاره به اینکه بخش بهداشت و درمان طی 40 سال گذشته برون سرمایه ای شده است، اظهار کرد: متأسفانه پزشکان درآمد حاصل از بهداشت و درمان را در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند که این مسئله به ضرر حوزه سلامت کشور است، درخواست می کنیم که در حوزه سلامت مانند صادرات، تولید دارو و تجهیزات پزشکی سرمایه گذاری انجام شود.
حریرچی در خصوص قطع برق در اتاق عمل یکی از بیمارستان های کشور گفت: در حال حاضر کشور 1000 بیمارستان دارد که هر کدام از آنها بین 4 تا 10 اتاق عمل در این مراکز مشغول به انجام عمل های مختلف جراحی هستند ، برخی از افراد یک نقص کوچک را بزرگ می کنند که این مسئله به نفع حوزه سلامت کشور نیست ، همه بیمارستان ها به برق اضطراری مجهز هستند، در برخی از مراکز برای آغاز به کار دستگاه های برق اضطراری،  به مدت کوتاهی زمان نیاز است.
وی گفت: در خصوص قطع برق و پیامدهای منفی آن برای مردم، گزارشی به وزارت بهداشت نرسیده است.
حریرچی در خصوص افزایش متقاضیان شرکت در رشته پزشکی عنوان کرد: تعداد زیادی از داوطلبان کنکور متقاضی شرکت در گروه پزشکی هستند که از این افراد برخی در دانشگاه های معتبر یا غیرمعتبر در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و برای کار به کشور برمی گردند که بسیاری از این افراد علاقه خاصی به کار پزشکی ندارند و صرفاً به دلیل سطح درآمدی بالا، این رشته را انتخاب کرده اند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر حدوداً 300 هزار نفر در کنکور تجربی شرکت کرده اند که از این تعداد کمتر 5 هزار نفر در رشته پزشکی قبول می شوند.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در کشورهای خارجی مکانیزم ورود به دانشگاه باز و آسان ولی خروج و فارغ التحصیلی آن بسیار سخت است.
تأخیر در پرداخت مطالبات پزشکان، بیماری مزمن نظام سلامت
وی در خصوص مطالبات کا رانه و اضافه کاری پزشکان گفت: تعویق پرداختی به وسیله بیمه ها باعث ایجاد تأخیر در پرداخت مطالبات پزشکان و پرسنل حوزه بهداشت و درمان شده است و کارانه پزشکان با تأخیر چندین ماهه مواجه است، برخی از اضافه کاری یا کارانه ها به شهریور رسیده است اما بطور کلی متوسط پرداختی کارانه و اضافه کاری پزشکان بهتر از پرداختی تا ماه شهریور ماه است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تأخیر در پرداخت مطالبات پزشکان به یک بیماری مزمن در نظام سلامت از سال 74 به بعد تبدیل شده است، افزود: متوسط تأخیر کار انه و اضافه کاری پزشکان 9 ماه است که در سال های 91 و 92 این تأخیر به بالای یک سال رسیده است.
حریرچی اضافه کرد: بعد از اجرای طرح تحول، متوسط تأخیر پرداخت مطالبات پزشکان به حدود 3 ماه کاهش پیدا کرد البته به دلیل مشکلات مختلف میزان تأخیر در پرداختی های کارانه و اضافه کاری پزشکان افزایش داشته است ولی وضعیت پرداختی ها نسبت به 23 سال گذشته بهتر شده است.
ریکال والزارتان به دلیل اشتباه وزارت بهداشت نیست
وی در خصوص جمع آوری داروی والزارتان گفت: وجود مشکل در ماده اولیه این دارو که چین صادر کننده آن است، باعث شد 22 کشور جهان همزمان با ایرانی مجبور به ریکال والزارتان شوند، اگر عارضه   یک قلم دارو به وسیله کشوری به اثبات برسد نتیجه آزمایش آن کشور به سازمان جهانی غذا و دارو منتقل و در صورت نیاز این دارو جمع آوری می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا هم ماده اولیه  وارداتی که ریکال شدرا خریداری کرده اند اما متأسفانه برخی از افراد وانمود می کنند که وزارت بهداشت اشتباه عمل کرده است، داروی والزارتان برای احتیاط ریکال شده است پس مردم نباید نگران باشند.
حریرچی اضافه کرد: در خصوص واردات این دارو هیچ شرکتی تخلف نکرده است.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code