| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
درباره افتتاح کریدور جدید در انزلی؛
       کد خبر: 190418
نگاه ایران: توسعه زیرساخت های ترانزیتی ایران در طول سال های گذشته که در کنار افزایش سطح نفوذ اقتصادی و سیاسی کشور در منطقه اتفاق افتاده، باعث شده بسیاری از ظرفیت های مغفول مانده در طول سال های گذشته این بار به شکلی جدی تر دنبال شود و در این بین احیای جاده ابریشم یکی از این اولویت هاست. سازمان بنادر در گزارش جدید خود در این رابطه اعلام کرده که ۸۵ درصد از صادرات چین به سمت مقاصد اروپایی انجام شده و در حال حاضر کانال سوئز اصلی ترین محور این انتقالات به حساب می آید، در حالی که در صورت استفاده از ظرفیت ایران هم مسیر بسیار کوتاه تر می شود و هم میزان وابستگی چین به این کانال کاهش خواهد یافت. کریدور جدیدی که چند روز قبل با حضور معاون اول رئیس جمهوری در انزلی افتتاح شد نیز با همین هدف کار خود را آغاز می کند. این مسیر که میان چین، قزاقستان و ایران فعالیت خواهد کرد، از توان دریایی خزر و همچنین مسیر کوتاه ایران برای رسیدن به اروپا استفاده خواهد کرد تا هم میزان ترانزیت در خاک ایران افزایش یابد و هم چین بتواند در هزینه های خود کاهشی قابل توجه به وجود آورد. این کریدور جدید در حالی فعال شده که پیش از این دو طرف بر سر آغاز به کار قطارهای اقتصادی میان طرفین نیز به توافق رسیده بودند. مرز ریلی سرخس که از گذشته فعالیت می کرده و مسیر اینچه برون که چند سال قبل با حضور سران کشورهای منطقه به بهره برداری رسید می تواند به عنوان یک چالش جدید ترانزیتی، این بار قطار را وارد جاده ابریشم کند. ایران که از گذشته با ترکیه تبادلات ریلی باری داشته، چند ماه قبل با ساخت یک پل ریلی در آستارا رسما به آذربایجان نیز متصل شد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code