| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: نخستین همایش طراحی تعاملی (InteractionDesign) امروز پنج شنبه 31 خرداد، در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. طراحی تعاملی؛ مبحثی مهم در تفکر طراحی است. این مبحث میان رشته ای بسیار بزرگ که درزمینه های مختلف مثل محصولات الکترونیکی، طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، طراحی صنعتی، طراحی خودرو، طراحی داخلی، معماری شهرسازی و ... کاربرد دارد، به بررسی ارتباط مؤثر بین کاربر و محصول می پردازد و هدف آن ارتقای کیفیت تجربه کاربر است.

این همایش به طور خاص بر طراحی وب، موبایل و محصولات شرکت هایآی تی و استارتاپ ها تأکید دارد.

این کنفراس یک روزه با حضور متخصصین و طراحان مطرح حوزه ی طراحی تجربه کاربری برگزار شد و هدف آن انتقال تجربیات این طراحان به جامعه استارتاپی، طراحان و مدیران محصول پروژه ها است.

نقش آفرینی در اکوسیستم کارآفرینی شمال کشور امین فرهنگ، از برگزارکنندگان این کنفرانس در خصوص ایده اولیه این رویداد به نگاه ایران گفت: ما یک تیم هستیم که به سهم خود به دنبال نقش آفرینی در اکوسیستم کارآفرینی شمال کشور به خصوص استان گیلان هستیم. و این رویداد بخشی از برنامه های طولانی مدت مجموعه است.  فرهنگ ادامه داد این رویداد هم جنبه ی آموزشی دارد و هم انگیزشی. 

فرهنگ با تأکید بر نقش شبکه سازی در طول این کنفرانس یک روزه عنوان کرد: افرادی که در این دست رویدادها بیشترین ارتباط را با افراد جدید برقرار کنند در نهایت برنده هستند.

این فعال استارتاپی با یادآوری این نکته که طراحی تعاملی برای اولین بار مطرح می شود و در ایران بحث مهجوری است  توضیح می دهد مهمان های برنامه درواقع پیشگامان این عرصه هستند که چند سال اخیر روی آن تمرکز کرده اند و حالا از بهترین دیزاینرهای ایران هستند که تجربه اپ های پرکاربردی مثل اسنپ، دیجی کالا و ریحون را پشت سر گذاشته اند. 

تعامل مهم ترین مهارت هزاره سوم

سید محمد تکریمی نیاراد، معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری استان گیلان در این کنفرانس با یادآوری سالروز زلزله رودبار در سال 69 از همه ی آنها که در کمک کردن و اثربخشی در زندگی دیگران نقش آفرینی می کنند قدردانی کرد.

او تعامل را مهم ترین مهارت هزاره سوم خواند و اضافه کرد اگر تخصص و مهارت به سواد علمی فناورانه گره نخورد فرد متخصص نمی تواند به درستیایفای نقش کند.

تکریمی گفت: امروز برای بقای منافع خود باید به منافع دیگران توجه شود و اثربخشی در زندگی دیگران مولد یک احساس رضایت مندی درونی خواهد بود. 

تکریمی بار دیگر بر حمایت پارک علم و فناوری برای صاحبان ایده و افرادی که خلاقیت برای کارآفرینی دارند اما ساختار مناسبی برای اجرایی کردن ایده ها ندارند تأکید کرد. او افزود پارک علم و فناوری با تسهیلات بدون بازگشت برای آنها که می خواهند از دانایی برای دارایی استفاده کنند استقبال می کند.

ارائه دهندگان بخش اول این رویداد، بهنام محمدی فارغ التحصیل رشته ی نرم افزار با سابقه چندین ساله در حوزه طراحی و توسعه ی محصول بود. اسما کروبی کارشناسی ارشد در رشته ی MBA که تخصص اصلی او حل مشکلات کاربری می باشد. او سابقه هشت ساله در مؤسسات و شرکت های شاخص را در کارنامه ی خود دارد. 

پیاده راه مرکزی،کالبد خالی از هویت رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر رشت از دیگر افرادی بود که در این نشست به عنوان یک شهرساز سخنرانی کرد. او با تأکید بر نقش عملکرد در طراحی امروز به پروژه ی پیاده راه فرهنگی رشت اشاره کرد که نگاه به آن صرفاً پروژه ای بود و به گفته این شهرساز امروز یک کالبد خالی از هویت است نه بستری برای گفتمان و تعامل. چالش های طراحی در ایران و شناخت کاربر ایرانی پنل اول این کنفرانس با راهبری آرش برهمند سردبیر ماهنامه پیوست و با موضوع «چالش های طراحی در ایران و شناخت کاربر ایرانی» برگزار شد. سام میری دانش آموخته ی رشته ی طراحی صنعتی از دانشگاه تهران و طراح تجربه ی کاربری و متخصص طراحی تعامل در اسنپ بزرگ ترین سامانه حمل مسافر در ایران،  مزدک شکیبا طراح ارشد رابط و تجربه ی کاربری(Senior UI/UX Designer) با بیش از ۱۰ سال سابقه ی فعالیت در شاخه های مختلف طراحی و تجربه ی همکاری با شرکت های بین المللی در حوزه های گردشگری، حمل ونقل، مد و فشن. و فعال در بخش های طراحی زورق وریحون، مسیح مقدم مؤسس شرکت وب رخ، مدرس و طراح پروژه هایUX/UI و منتور استارتاپ ها و کیارش آمالی وند، طراح تجربه کاربری و رابط کاربری دیجی کالا افراد حاضر در این گفتگو بودند.  انتقال تجربه و افق های طراحی تعاملی پرهام خوشبخت، محقق تجربه ی کاربری و مدیر ارشد محصولات شرکت صبا ایده (مثل آپارات و فیلیمو و ...) ارائه ی قسمت بعدی را برعهده داشت. و پس ازآن شایان مهردوست طراح اینتراکشن «کافه بازار» و مسئول ساخت و نگهداری دیزاین سیستم «دیوار» به انتقال تجربیات خود به حاضران پرداخت. پایان بخش این کنفرانس پنل گفتگویی با موضوع انتقال تجربه و افق های طراحی تعاملی بود که اسما کروبی، میلاد نوری، مجری کارشناس و بنیان گذار پونز، حمید پورجم دانش آموخته ی مهندسی نرم افزار از دانشگاه شریف و تیملیدر دیوار در شرکت کافه بازار و سعید اسدی نژاد دانش آموخته ی مهندسی عمران و طراح محصول با بیش از ده سال سابقه فعالیت بود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code