| شنبه، 04 بهمن 1399
گفت‌و‌گو با سجاد عزیزپور طراح و بازیگر نمایش‌های نهضت جنگل
       کد خبر: 18840
نگاه ایران/ گروه اجتماعی: سجاد عزیزپور طراح، کارگردان و بازیگر نمایشهای نهضت جنگل است. سالهاست او را میرزا می نامند و چهره اش از دور هم تداعی گر شمایل سردار جنگل است. یاران هنری اش را دور خود جمع کرده و هرسال در قامت و قاموس میرزای کوچک و یاران نهضت به خیابانهای رشت می آید تا مردمش سردار جنگل خوسشان را ازیاد نبرند. عزیزپور نه تنها در روز یازده آذر هر سال بلکه در طول سال با کوله باری از تحقیق و تجریه، هنر خود و مردانش را در قاب تلویزیون و اجراهای مختلف استانی و خارج از استان به تصویر می کشد . علاوه بر این وی امسال رابط جشنواره ی فیلم رشد در کوچصفهان نیز بود. وی در آستانه 11 آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان با نگاه ایران به گفت وگو نشسته است. عزیزپور با بیان اینکه سال ها است بتمن ها و مرد عنکبوتیهای قصه های غربی، جای الگو پذیری را برای همه ی هنردوستان و تعلیم دهندگان تربیت پر کرده است گفت: اکنون همتی شایسته می خواهد که قهرمانان و اسطوره های بومی و ملیمان را یک به یک وبا نگاهی جذاب و روشی نوین، به ذهن نانوشته ی کودک و جوان امروزی تزریق کنیم. جشنواره5 وی اظهار می کند: موضوع جایگزینی الگوهای غلط غربی و استفاده از دلاوریهای مردان این مرز و بوم، سالهاست که ذهن مرا بعنوان سرپرست یک گروه هنری در ابتدا وسپس یک فرهنگی مشغول کرده است. عزیزپور با اشاره به رشادتهای سردار جنگل می گوید: اسطوره ی بی بدیل گیلگ زمین را از سال هشتاد و نه در خیابانهای رشت به اجرا درمی آورم. وی قدم بعدی را سفر به استانهای دیگر می داند و می گوید: قرار است به استانهای دیگر سفر کرده و دلیرمردان و رشادتهای قهرمانیشان را باگروه فرهنگی هنری یازده آذر، با چشمان همیشه منتظر کودکان و جوانانمان آشنا کنیم. وی با بیان اینکه کودک و نوجوان ایرانی باید سرمایه ی ملی و ابر مردان سرزمینش را باجان و دل پذیرا باشد اظهار می کند: وصف ایثار و مقاومت ستارخان ها و باقرخان ها در تبریز، رییس دلوار ها در جنوب کشور، امیرکبیر ها در مرکز، باکری ها و همت ها ودیگر اسطوره های بی بدیل ما هزاران هزار بار ازقصه های دروغین مردان ساحته شده ی غربی جذاب تر و دلنشین تراست. عزیزپور وظیفه ی همه ی تعلیم دهندگان تربیت و هنرمندان مروج تربیت را درک کنونی جامعه می داند و ادامه می دهد: باید به القاء اندک فرهنگ بی بدیل ایرانی اسلامی در روح و جان فرزندان این خاک بپردازیم. وی می گوید: چهل و پنجمین جشنواره ی فیلم رشد فرصت مناسبی بود تا آثار رشد و بالندگی روحی و فرهنگی را در دانش آموزان مراکز مختلف به نمایش درآوریم. عزیزپور پیام نهفته در هریک از فیلمهای رشد را سرمشق مناسبی برای مواجهه با واقعیتهای اجتماعی می داند و بیان می کند: ما باید از همین سرمایه های جوان و نوجوان کلاسهای درس آغاز کنیم که سالهای بعد نبض فرهنگ جامعه را در دست می گیرند. جشنواره رشد2 این هنرمند با بیان اینکه چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد، در گیلان نیز همزمان با تهران آغاز به کار کرد می گوید: فیلم ها یکی یکی برای دانش آموزان نمایش داده شد و هرکدام، نقشی زیبا و نازیبا را درخاطر خطوط ذهنشان نقش می بست. نگاه کودکانه و جوانانه مشتاقان فیلم رشد به دوربینهای فیلمسازان هنرمند، خیره مانده بود. یکی سفید را خاکستری می دید و آن یکی چشم تیزبینش را از شکاف تصاویر نمایش فیلم، الک می زد. عزیزپورنسخه برداری از عادات و الگوهای اجتماعی را راهی دیگر برای تعلیم و رشد دانست و توضیح داد: سریع ترین و بهترین راه الگو برداری و الگو شناسی رسانه است که با قدرت شگفت انگیزی در حال تکامل است. وی افزود: نگاه هنر شناس و زیبایی شناس هنرمند، مسوولیت تعلیم را بعهده دارد. آنچه در قاب و کلام تصویر می پروراند، نتیجه تلاش و رشد تعلیمی اجتماع می شود.    

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code