| سه شنبه، 28 فروردین 1403

 نگاه ایران/ امیرحسین کریمی

زمانی که لیست کابینه حسن روحانی برای دریافت رأی اعتماد از مجلس، تحویل علی لاریجانی داده شد، نامی در آن خودنمایی می کرد. محمدجواد آذری جهرمی، جوان ترین وزیر انقلابی چهل ساله که تا پیش از آن پیرسرای مدیرانی بود که در هیچ شرایطی میزهای وزارت و ریاست را رها نمی کردند.

ماجرای مطرح شدن نام جهرمی برای صدارت وزارت ارتباطات از همان روز اول حاشیه های فراوانی داشت. از طرفی جوان و متخصص بودنش مردم را ترغیب به حمایت از او می کرد و از طرف دیگر ظن و گمان هایی که از سوابق او در فضای مجازی پخش شد مردم را به فکر آن انداخت که از او روی برگردانند. این تناقض عمیق از همان ابتدا گریبانگیر وزیر جوان بود و در سراسر عملکرد چند ماهه اش هم باقی ماند.

شاید نشست مشترکی که آذری جهرمی به همراه رئیس جمهور روحانی در آن حضور داشت خیال همه را از ماجرای جریان آزاد اطلاعات راحت کرد. جایی که روحانی مقابل دوربین ها به همه اطمینان داد دست جهرمی هیچ گاه به روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. پس از آن عملکرد جهرمی اگرچه در برخی حوزه ها با تحسین همراه شد اما او نتوانست اقبالی عمومی در میان مردم، به خصوص میان جوانان که اصلی ترین حامیان او بودند به دست آورد.

پس از فاز دوم فیلترینگ تلگرام و وقتی که تلگرام هم مانند توییتر و فیس بوک به جمع شبکه های اجتماعی ناکام اضافه شد، همه منتظر موضع گیری جهرمی بودند اما در سکوت او، خبری مبنی بر استعفایش اکثر رسانه ها را پر کرد. خبری که به زعم برخی اگرچه کمترین کاری بود که یک وزیر می توانست انجام دهد، اما پویش عجیبی میان مردم و رسانه ها به راه انداخت. خبر استعفای وزیر ارتباطات و تکذیب آن در چند ساعت بعد، بار دیگر ظن عملکرد متناقض او را تقویت کرد.

مرحله بعدی تناقض او و سردرگمی مردم وقتی آغاز شد که او در توییترش رشته توییت هایی را منتشر کرد که در آن ها با زبانی الکن علیه فیلترینگ موضع گرفته بود. توییت هایی که چندان پاسخ روشنی از علت و عاملان فیلترینگ در آن یافت نمی شد.

حال و در چنین شرایطی، وقتی مردم تلگرام را فیلتر شده یافتند و پاسخی هم از وزیر ارتباطات دریافت نکردند، به صورت گسترده به فیلترشکن ها روی آوردند تا آن جا که ظرف مدت کوتاهی، میزان بازدید از تلگرام مسدود شده به میزان بازدید از تلگرام مسدود نشده رسید.

حال، باز هم دوراهی در میان بود و جوانترین وزیر دولت دوازدهم در تردید تصمیم گرفتن. شاید هیچکس فکرش را هم نمی کرد که پس از استفاده بی سابقه از فیلترشکن ها، جهرمی به جای ارائه راهکاری جهت تسهیل دوباره ارتباطات، از متوقف سازی و کنترل سرعت فیلترشکن ها بگوید.

بی شک سخن جهرمی در باب بدافزار بودن فیلترشکن ها، سخن خارج از قاعده ای نبود اما مشکل از جایی ناشی می شود که وزیر جوان به جای طرح این سؤال از خود که: «چرا مردم "باید" از فیلترشکن ها استفاده کنند؟» خطاب به افکار عمومی گفت: «مردم چرا از فیلترشکن ها استفاده می کنند؟»

اکنون با وجود چنین شرایطی آذری جهرمی باید انتخاب کند که یا زنگی زنگی باشد و یا رومی رومی. او باید دست از عملکرد متناقضش بردارد. به این مفهوم که یا در مقابل اکثریت جامعه بایستد و درخواست آن ها را پافشاری بر تصمیمی پوچ بداند و یا تلاش خود را برای رسیدن آن ها به ساده ترین حقوقشان به کار بگیرد. بی شک اگر قرار باشد جهرمی را جوانترین و متفاوت ترین وزیر گذار 40 ساله انقلاب بدانیم، باید دست از گفتن سخنان چند پهلو و مواضع متناقضش بردارد. اما آیا وزیر جوان می داند بخش عظیمی از سرمایه اجتماعی اش متعلق به جوانان و دانشجویانی است که به عملکرد چندین ماهه اش نقدهایی جدی دارند؟!

  نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code