پنجشنبه، 01 آبان 1399 | 2020 Thursday 22 ,October  
نگاه ایران: همزمان با اعیاد شعبانیه،آیین های افتتاح و کلنگ زنی پروژه ها و تجهیزات جدید دریایی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از جمله راه اندازی دو فروند شناور (لایروب جاده ابریشم و یدک کش درفش کاوه)،آغاز عملیات احداث یک پست اسکله به طول 75 متر،آغاز عملیات احداث سیلوهای ذخیره غلات،بهره برداری از ساختمان گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و سایر پروژه ها با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور،هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی،استاندار گیلان و مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد. بهره مندی مردم آستارا از ظرفیت های سرمایه گذاری در منطقه باید در اولویت باشد یونس رنجکش فرماندار بندر مرزی آستارا در این مراسم گفت: بهره مندی مردم آستارا از فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری در منطقه باید در اولویت باشد و آنان اثرات این توسعه را لمس کنند. وی افزود: این شهرستان به واسطه موقعیت جغرافیایی و استراتژیک از مزیت های بسیاری در حوزه ترانزیت زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است که برای منافع ملی بسیار حائز اهمیت می باشد اما نیاز است تا متناسب با این ویژگی ها  مردم شهرستان نیز از آن بیشتر برخوردار شوند. وی اضافه کرد: توجه به مشاغل مختلف مرتبط با مزیت های موجود و سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی با هدف تولید ارزش افزوده خدمات و موقعیت های فعلی می تواند در کاهش بیکاری ، افزایش اشتغال زایی و رشد و رونق اقتصادی در آستارا بسیار اثر بخش باشد. فرماندار آستارا ضمن تشکر از استاندار گیلان به دلیل حمایت در خصوص بهره مندی صحیح از ظرفیت های آستارا  و ارائه برنامه های راهبردی در مسیر خدمات دهی بهتر به مردم و تاکید در راستای تولید شغل پایدار برای آنان در منطقه اضافه کرد: حضور مکرر دکتر سالاری در آستارا و  پنج سفر در طی شش ماهه اخیر نشان از دغدغه های جدی ایشان برای شهرستان و برنامه ریزی در راستای بهره مندی از تمام ظرفیت های آستارا دارد. رنجکش همچنین ضمن تشکر از مجموعه خدمات انجام گرفته در بندر و منطقه ویژه اقتصادی  و تلاش های شرکت کاوه به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی بر ضرورت توجه جدی به حوزه گردشگری دریایی تاکید و خواستار فعال شدن اسکله گردشگری در این شهرستان با توجه به جاذبه های موجود آستارا شد. وی اضافه کرد: مردم این شهرستان انتظار دارند با برنامه ریزی های اصولی و جامع اثرات توسعه زیرساخت ها و اقدامات خوب دولت در شهرستان را در زندگی شخصی خود احساس نمایند.   توسعه ظرفیت های تجاری و سفرهای دریایی در بندر آستارا دنبال می شود حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در این مراسم با تاکید بر لزوم توسعه تجاری و تقویت ظرفیت های تجاری منطقه و توسعه گردشگری و سفرهای دریایی در بندر آستارا، یادآور شد:طرح توسعه بندر آستارا در دو زمینه مذکور صورت می گیرد. وی با بیان اینکه منطقه ویژه آستارا غربی ترین بندر شمال کشور است، اظهار کرد:بندر آستارا با کاربری تجاری و گردشگری یکی از بنادر کلیدی استان و کشور به شمار می آید. وی افزود:بندر آستارا به لحاظ قرار گرفتن در یک موقعیت استراتژیک می تواند در مسیرهای واردات و صادرات و ترانزیت کشور نقش بسزایی ایفا کند لذا در طرح توسعه بندر آستارا که مورد تاکید سازمان بنادر و دریانوردی است، سعی شده این بندر را در دو زمینه توسعه ببخشیم. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با تاکید بر لزوم توسعه تجاری و تقویت ظرفیت های تجاری منطقه و توسعه گردشگری و سفرهای دریایی در بندر آستارا،یادآور شد:از حیث قرار گرفتن بندر آستارا در نزدیکی کشورهای سی.آی.اس به ویژه آذربایجان این مهم را دنبال می کنیم. چراغی،با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا در دو زمینه مذکور صورت می گیرد،گفت:توسعه بندر آستارا از سال 2009 به وسیله بخش خصوصی با قرارداد بلندمدت آغاز شده و طی سه سال اخیر رشد توسعه زیرساخت های دریایی و بندری سرعت بیشتری پیدا کرده است. این مقام مسئول،از افتتاح 2 واحد شناور که به وسیله بخش خصوصی خریداری شده خبر داد و خاطرنشان کرد:یک ترمینال غلات با توجه به ظرفیت های جدید حوزه خزر نیز افتتاح خواهد شد تا ظرفیت های تجاری بندر را تقویت کند.همچنین با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور،سالن ارائه خدمات گمرکی را افتتاح خواهیم کرد. مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد:با افتتاح سالن ارائه خدمات گمرکی می توانیم کد منطقه ویژه بندر آستارا را به وسیله همکاران به صورت عملی اجرایی کنیم. امیدواریم این حضور برای شهرستان آستارا منشاء اثر باشد. شهرستان آستارا به واسطه راه آهن و بندر در مسیر توسعه همه جانبه قرارگرفته است ولی داداشی نماینده مردم شهرستان آستارا نیز در این مراسم اظهار کرد: شهرستان آستارا به واسطه راه آهن و بندر در مسیر توسعه همه جانبه قرارگرفته است. وی با بیان اینکه اسکله بندر شهرستان آستارا نخستین بندری است که توسط بخش خصوصی ساخته و راه اندازی شده است تصریح کرد: از بخش خصوصی به خاطر اقداماتی که در بندر آستارا انجام داده باید حمایت کرد و این اقدام شرکت کاوه در توسعه همه جانبه این شهرستان جای قدردانی دارد. نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران حجیم ترین دولت دنیا بوده و به تنهایی قادر به اشتغال زایی نیست بیان کرد: دولت برای ایجاد فرصت های جدید شغلی و برطرف کردن معضل بیکاری در کشور بهتر است از توان بخش خصوصی استفاده کند. داداشی با بیان اینکه توسعه اسکله بندر شهرستان آستارا نیاز به زیرساخت هایی ازجمله برق و تعریض جاده آستارا به اردبیل دارد گفت: امسال مبلغ 20 میلیارد تومان در کمیسیون عمران در بودجه سنواتی سال 97 برای تعریض این جاده در نظر گرفته شده است که امیدواریم این بودجه در سال های آینده افزایش پیدا کند. وی با اشاره به اینکه دولت این اجازه را ندارد که با بخش خصوصی رقابت کند و درجاهایی که دولت با بخش خصوصی وارد رقابت شده بخش خصوصی فلج شده است گفت: نباید اجازه بدهیم که خط ریلی آستارا-آستارا که در راستای توسعه کشور صورت گرفته به پس رفت و ورشکستی بندر و بخش خصوصی منجر شود. نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شهرستان در غربی ترین نقطه از استان گیلان واقع شده و صدای مردم شهرستان آستارا باید شنیده شود افزود: مردم این شهرستان گلایه داشته و انتظار دارند که صدایشان به گوش مسئولین کشوری و استانی برسد. 18 میلیون یورو برای احداث پایانه غلات در بندر آستارا محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور برآورد هزینه احداث پایانه غلات را با زیربنا، روبنا و تجهیزات 18 میلیون یورو دانست و گفت: با احداث پایانه غلات در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا زمینه ای فراهم می شود تا در حاشیه پایانه های بندری شرایطی برای صنایع ارزش افزوده ای فراهم شود. وی اظهار کرد: بندر آستارا باهمت بخش خصوصی می تواند به نقش و جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا کند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور بیان کرد: با بهره برداری از خط آهن آستارا-آستارا این امکان را برای ما در شهرستان آستارا فراهم کرده است تا بتوانیم از حمل ونقل چندوجهی بهره مند شویم و این حلقه بااتصال خط آهن آستارا-آستارا به راه آهن سراسری کشور تکمیل می شود. معاون وزیر و راه شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه در بندر آستارا منجر به یک تحول جدی در منطقه می شود تصریح کرد: یکی از مهم ترین ویژگی هایی که بندر آستارا دارد، منطقه ویژه اقتصادی بودن آن است و از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی در چنین بنادری می توان به خوبی استفاده کرد. راستاد با بیان اینکه چیدمان و جانمایی که برای طرح جامع این بندر پیش بینی شده است در راستای استفاده از منطقه ویژه اقتصادی است گفت: این بندر به لحاظ ظرفیت قابل رقابت با بنادر بزرگ تر حاشیه دریای خرز نیست، اما به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند برای منطقه مزیت های رقابتی خاصی را ایجاد کند. وی با اشاره به ظرفیت کرانه بندر آستارا و قابلیت استفاده از آن به عنوان یک بندر خشک بیان کرد: سال گذشته 192 هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد درحالی که ظرفیت پیش بینی برای تخلیه و بارگیری کالا در این بندر دو و نیم میلیون تن در سال است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور زمان بهره برداری از پایانه غلات در بندر آستارا را تا بهمن ماه سال جاری دانست و گفت: بهره برداری از این پایانه به ما کمک می کند تا یک حجم قابل توجهی از غلات وارداتی و ترانزیتی را جابه جا کنیم. اتصال شبکه ریلی به دریایی و توسعه حمل و نقل ترکیبی توسعه پایدار گیلان را محقق می کند استاندار گیلان در آیین رونمایی و بهره برداری رسمی از لایروب و یدک کش اختصاصی بندر آستارا اتصال شبکه ریلی به دریایی و حمل و نقل ترکیبی را از موضوعاتی خواند که باید مورد بررسی و اجرا قرار گیرد تا شاهد رشد اقتصادی بیشتر با تمرکز بر تعالی جامعه محلی، اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی بود. دکتر مصطفی سالاری در این مراسم که در محل گمرک شهرستان مرزی بندرآستارا برگزار شد، با ابراز خرسندی از روند توسعه شهرستان آستارا، به ظرفیت های این شهرستان و نقش تعیین کننده آن در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد. وی اظهار داشت: در حوزه توسعه حمل و نقل دریایی شهرستان آستارا اقدامات خوبی در دو بخش باری و گردشگری صورت گرفته که به منظور بهبود وضعیت کنونی و حرکت در مسیر توسعه بیش از پیش نیازمند توجه به زیرساخت های موجود در این شهرستان هستیم. استاندار گیلان توجه به زیرساخت های نهادی و حقوقی، زیرساخت فیزیکی و همچنین زیرساخت های طبیعی، تاریخی و جغرافیایی را از ملزومات توسعه پایدار شهرستان آستارا قلمداد کرد و افزود: در حوزه ساختار فیزیکی، مساله حمل و نقل یک امر مهم تلقی می شود که از انواع آن می توان به حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی اشاره نمود. دکتر سالاری با تاکید بر جدیت مسئولان برای اجرایی شدن هرچه بهتر این اهداف، خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل دریایی شاهد اقدامات مطلوبی هستیم و در حوزه ریلی نیز خط آهن آستارا-آستارا و بار انداز این شهرستان می تواند از پیش رانان مهم و موثر توسعه محسوب شود. وی افزود: اتصال ریلی به دریایی و حمل و نقل ترکیبی نیز از موضوعاتی است که باید مورد بررسی و اجرا قرار گیرد تا شاهد رشد اقتصادی بیشتر با تمرکز بر تعالی جامعه محلی، اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی بود. استاندار گیلان گفت: حمل و نقل جاده ای استان در وضعیت خوبی قرار دارد و روند اجرایی برخی نقاط که نیازمند تعریض بوده با سرعت درحال انجام است. دکتر مصطفی سالاری با بیان اینکه به موازات توسعه بنادر و رونق صادرات، ترافیک جاده ای هم افزایش می یابد، بر لزوم بهبود شبکه های حمل و نقل با همت مسئولان تاکید کرد. وی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و توسعه فعالیت های آن را نیازمند تقویت زیرساخت های نهادی و حقوقی خواند و افزود: برای فعالیت هایی که منجر به صادرات مجدد و افزایش حجم مبادلات می شود معافیت مالیاتی و گمرکی تعیین می شود که در واقع اقدامی حمایتی و تشویقی است تا خدمات سهولت یابد و بروکراسی اداری به حداقل ممکن کاهش یابد. استاندار گیلان تصریح کرد: برای اینکه دوگانگی و رقابتی تضعیف کننده ایجاد نشود، باید این منطقه ویژه اقتصادی را با بارانداز ریلی الحاق کنیم زیرا موضوعیت کار هر دو، جابجایی کالا است. دکتر سالاری با بیان اینکه اگر رقابت تعریف شده ای را دنبال نکنیم دچار خلل خواهیم شد، ادغام و تلفیق حمل و نقل ریلی و دریایی را یک مزیت تجاری و گردشگری دانست. این مقام مسئول به ابعاد جغرافیایی و طبیعی آستارا اشاره کرد و افزود: این شهرستان مرزی محل ترانزیت به غرب جمهوری اسلامی ایران است که می تواند رونق و اشتغال خوبی را به همراه آورد؛ از این رو باید تلاش شود تا علاوه بر مزیت های سرمایه گذاری و رشد فعالیت های اقتصادی، نسبت به فعالیت هایی در زمینه فراهم آوردن ارزش افزوده، اشتغال پایدار، برندسازی و ... اقدام کنیم تا این مکان صرفا گذرگاهی برای عبور نباشد. استاندار گیلان پیشینه و فرهنگ مردم آستارا را سراسر افتخار خواند و بیان داشت: در کنار شعور و شخصیت اصیل مردمان این خطه، سابقه تجارت و مراودات اقتصادی در آستارا می تواند به تنهایی توسعه متوازن را رقم زند. دکتر سالاری گفت: محورهای توسعه در گیلان گردشگری، کشاورزی و تجارت هدفگذاری شده که تحقق و تعالی آنها با رشد اقتصادی رابطه ای مستقیم دارد. وی با تاکید بر لزوم تقویت زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ریلی و دریایی، تحقق این مهم را موجب رونق گردشگری و افزایش شمار گردشگران ورودی خواند و تصریح کرد: رونق صادرات و تقویت معاملات صنعت کشاورزی گیلان را متحول و زمینه صادرات اقلام تولیدی کشاورزان را فراهم می آورد. استاندار گیلان بر لزوم هم افزایی و همت مسئولان برای آبادانی ایران اسلامی تاکید کرد و گفت: دریای خزر سرمایه ملی است و باید تمامی افراد جامعه به ویژه ساحل نشینان که بیشتر از سایر افراد متحمل برخی مشکلات حوزه دریایی همچون آلودگی ها و ترافیک جاده ای می شوند، از مواهب آن بهره مند شوند. نماینده عالی دولت در گیلان در پایان خطر نشان کرد: بدون شک رسیدگی به مطالبات بر حق و معقولانه در دستور کار مسئولان خواهد بود و مطالبه ای منطقی و  قابل پذیرش است که مبتنی بر هیجان نباشد.  

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code