| شنبه، 03 مهر 1400
عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی:
       کد خبر: 173148
نگاه ایران: عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و عضو انجمن علمی اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران گفت: با این ادعا که گیلان و گردشگری آن فصلی است، موافق نیستم؛ متاسفانه نگاه درستی به فصلی بودن گردشگری در استان وجود ندارد. به گزارش ایرنا، روشن بابائی همتی افزود: هر کشوری بر اساس نوع اقلیم خود جذب گردشگر دارد و ما در استان گیلان از فصلی بودن نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم. وی اظهار داشت: آب و هوا نوعی گردشگری به نام کلیماتوریسم است که حتی گردشگرانی به خاطر باران سفر می کنند، در کشور هلند شهری به دلیل مه آلود بودن توریست خاص خود را دارد و همین طور برف که شرایط ورزش های تفریحی را فراهم می آورد. بابائی همتی بیان داشت: از همه مهم تر ، هوای آفتابی که سه مقوله مهم خورشید، دریا و ماسه را به همراه دارد به گونه ای که سواحل چابکسر و چمخاله این ظرفیت را در استان گیلان دارند، بنابراین نگاه ما نگاه درستی به فصلی بودن گردشگری نیست. این عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی درباره راهکار اینکه چگونه می توان از فصل های استان گیلان استفاده کرد، خاطر نشان کرد: نگاه ما به فصول گردشگری، متاسفانه چهار فصل است که این موضوع در ادبیات گردشگری دنیا به این شکل نیست و گردشگری شامل سه فصل است. وی با تشریح این سه فصل گفت: فصل پیک سفر که دوره رونق ورود گردشگران به منطقه را شامل می شود در گیلان ، ۱۵ روز نوروز و نیز فصل تابستان است، دوره ای دیگر ، از ۱۶ فروردین تا ۳۱ خرداد است و ورود گردشگران نسبت به ایام پیک سفر کاهش می یابد و می توان فرصت بازاریابی اولیه برای ورود موج دوم پیک سفر را انجام داد و دوره رکود گردشگر که سومین فصل گردشگری محسوب می شود. عضو انجمن علمی اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران بیان داشت: در گیلان این دوره تقریبا شش ماه دوم سال است که به نوعی با تقویم بازگشایی مدارس نیز همزمانی دارد به طوری که سیاست گردشگری کشور نیز تابعی از سیاست های روزهای تعطیل سال و نظام آموزش و پروش است زیرا با تعطیلی مدارس، موجی از مردم تمایل به سفر پیدا می کنند بنابراین باید برای ماندگاری این گردشگران فرصتی فراهم کنیم و آن فرصت، همان برگزای رویدادهای متنوع است. وی با اشاره به زیبایی های روستاهای استان گیلان اظهار کرد: برگزاری جشنواره انار در فصل پاییز در یکی از روستاهای زیبای گیلان به نام انبوه، معروف است و یا روستاهایی که در ایام مختلف سال جشنواره گل محمدی، توت فرنگی، کیوی، زیتون، چای و برنج برگزار می کنند و همین طور با برگزاری همایش و سیمنار در فصل رکود گردشگری، می توان روح تازه ای در کالبد گردشگری استان گیلان دمید. وی با بیان این مطلب که رویکرد اتخاذ شده در گردشگری استان گیلان در مقوله استفاده از فصول مختلف گردشگری باید تغییر کند، گفت: آنچه که امروز گردشگری را در دنیا به عنوان یک صنعت درآمدزا و اشتغال زا معرفی کرده، رویداد محور بودن فعالیت های گردشگری و نگاه عمیق به داشته های آن مناطق است. به گفته بابایی همتی، در واقع اقتصاد خلاق اقتصادی است که از فرهنگ، هنر، معماری و گردشگری در آمد کسب کند؛ بوم گردی، گردشگری دریایی، ساحلی و آبی، روستایی و کشاورزی، شهری، سلامت، گردشگری فرهنگی و هنری از جمله مزیت های گردشگری استان است که بایستی به خوبی از این مزیت ها بهره گرفته شود. وی یادآور شد: گیلان به دلیل داشتن سواحل طولانی دریاچه کاسپین که بزرگترین دریاچه جهان است و بهره مندی از چشم اندازهای زیبای ساحلی که تبلور آن در وجود رودخانه ها، جنگل ها، بیشه ها و بوته زارهاست، شرایط مناسبی برای توسعه گردشگری دریایی دارد. وی با اشاره به بهره مندی از ظرفیت بوم گردی روستاهای گیلان به عنوان یکی از مزیت های قابل توجه گردشگری در استان افزود: زندگی کنار روستاییان و همکاری در اداره زندگی کشاورزی، مشارکت در برگزاری مراسم و جشنواره های بومی و محلی شرایط بسیار خاصی برای گردشگران استان پدید آورده است. عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در خاتمه گفت: گردشگری کشاورزی نیز با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در ایجاد درآمد کشاورزان می تواند فعالیت مکمل و در عین حال درآمدزا باشد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code