| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: به دنبال انتقاد بعضی مخالفان طرح جمع آوری خطوط ویژه و تاکید استاندای گیلان مبنی بر عدم سیر قانونی این اقدام و همچنین مساله تضییع حقوق بیت المال، شهردار و عضو شورای شهر رشت نسبت به آن واکنش نشان دادند و حمایت خود را از جمع آوری خطوط ویژه اتوبوس اعلام کردند. منافع شهروندان ملاک اول ما است/ اقشار مختلف مردم با این نرده ها مشکل داشتند دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت در گفت و گو با گیل خبر در مورد جمع آوری نرده ها خط ویژه حدفاصل میدان فرهنگ تا حشمت ابراز داشت: منافع شهروندان ملاک اول ما است و اولویت دومی وجود ندارد. این در کارهای روزمره مدیریت شهری است. من از مهر ماه امسال که به عنوان شهردار رشت انتخاب شدم تلاش کردم که به گذشته ورود نکنم. ولی آینده حتما مسئولیتش با من است. ما با یک جامعه بزرگ از گروه های بزرگ و از اقشار مختلف جامعه داریم که با مشکل روبه رو هستند. خیابانی را می بینند با عرض مشخص که بیشتر از نصفش با نرده هایی جدا شده و از آن عنوان به خط تندروی اتوبوس نام می برند. هر مراجعه ای که به من صورت می گرفت این بود که این نرده ها جمع آوری شود ولی ما تامل کردیم که بررسی ها مشخص شود و بر آن اساس کار را پیش ببریم. مدارک جمع آوری شد و بر اساس آن به این نتیجه رسیدیم که این کاری که صورت گرفته در اختیار شهرداری قرار بگیرد. شهردار رشت در ادامه گفت: در خرداد ماه سال ۹۳ شورای ترافیک شهرستان و شورای ترافیک استان رسما مصوبه ای برای اجرای خط اتوبوس ویژه را مورد مصوب قرار داد. این اول و آخر مدارکی است که داریم. این مصوبه خط وِیژه است که به نام محور بی آرتی اجرایی شده است. در برج ۱۰ سال ۹۳ قراردادی منعقد می شود برای طرح جامع ترافیک شهر رشت و مشاور با مبلغ ۲۰۷ میلیون تومان طرحی را تهیه می کند . وی ادامه داد: باید متذکر شوم مشاوری که انتخاب می شود برای بالاترین سند در شهرهای ایرانی محسوب می شود و همه چیز باید بر همان استناد کار بگیرد. موقع اجرای این طرح هنوز مصوبه شورای ترافیک اجرائی نشده است. از نگاه کارشناسی همه چیز باید متوقف می شد و مجوز خط ویژه اجرائی نمی شد. این طرح تشریفات اداری خودش را طی می کند و در دی ماه سال ۹۵ نامه رسما به تهران و دبیرخانه شورای عالی ترافیک کشور ارسال می شود و ۵ ماه این طرح در کمیسیون های مختلف رسیدگی می شود در خرداد ماه سال ۹۶ این طرح با حضور استانداری گیلان ، شهرداری رشت و مشاور طرح به تصویب می رسد و در مرداد ماه سال ۹۶ توسط وزیر کشور جهت به استاندار گیلان و جهت آگاهی و اجرا به شهرداری رشت ابلاغ می شود. در طرح جامع ترافیک خط ویژه باید ۱۴۰۰ و بی ارتی سال ۱۴۰۵ اجرائی شود نصرتی در ادامه با اعلام این طرح وزارت کشور که به ما ابلاغ شده است در سه بخش و در چهار مقطع زمانی تصویب شده است خاطرنشان کرد: وزارت کشور ابلاغ کرده است که این طرح برای شهرداری لازم الاجرا است و در سه برنامه مشخص کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قرار است اجرایی شود. در شروع اسمی که آورده است می گوید در وضع ترافیک فعلی شهر رشت ۲۱ خط اتوبوس و ۳۲ اتوبوس وجود دارد که این باید به ۱۰۶ اتوبوس و ۵۶ مینی بوس برسد و بهینه سازی خطوط اجرا شود. در سال ۱۴۰۰ تازه داستان شروع می شود که سه خط ویژه اتوبوس برنامه ریزی می کنیم که یکی از آن ها همین میدان امام تا میدان گیل است، این افق تا سال ۱۴۰۵ برنامه ریزی می شود و در این سال است که از این سه خط یک خط به بی آرتی تبدیل می شود. یعنی اولین خط بی آرتی در سال ۱۴۰۵ و خط دوم بی آرتی نیز در سال ۱۴۱۰ باید اجرائی شود. یعنی خط عادی، خط ویژه و خط بی آرتی به این صورت باید اجرائی شود که تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد. به جای ۱۰۶ اتوبوس خط ویژه یک دستگاه اتوبوس ما نیز خوابید/ ابلاغیه وزیر و نارضایتی شدید ما را مجبور به جمع آوری نرده ها کرد شهردار رشت با اشاره به این که هیچ کدام از شرایط گذار به سمت خطوط ویژه صورت نگرفته اظهار داشت: ما الان با چه چیزی روبه رو هستیم؟. ۳۲ دستگاه ما به ۳۱ دستگاه تبدیل شده و یک دستگاه اتوبوس ما خوابیده است. بهینه سازی خطوط ما نیز انجام نشده است، تنها کاری که کردیم یک تعداد نرده هایی بود که به عنوان کارشناس معتقدم بدون مصوبه بود. وی افزود: از مهر ماه که ما حضور داشتیم این امر را در دستور کار قرار دادیم. یک طرح لازم الاجرا از طرف وزیر کشور به ما منتقل شده که باید اجرائی کنیم. از طرف دیگراین خط با این نرده ها ۶ نفر فوتی، یک نفر کما ومصدومان فراوان برجای گذاشته و نارضایتی شدید هم است. اگر من نسبت به این نرده ای که نباید باشد تعلل کنم و کوچکترین اتفاقی برای مردم بیفتد به آن ابلاغ وزیر نباید پاسخگو باشم؟ اگر اتفاقی بیفتد برای مدیران شهرداری و اعضای شورا مسئولیتی به وجود نمی آید؟ من بازهم تکرار میکنم که کاری به گذشته ندارم که این کار درست بوده یا خیر، این ها به من ارتباطی ندارد من در مقابل ابلاغیه ای که باالاترین سند اجرائی است و همچنین حقوق شهروندان باید مسئولیت پذیر باشم. مصوبه ای برای نصب نرده ها وجود ندارد/ سند خط ویژه تصویب شده است نصرتی در واکنش به غیرقانونی خواندن طرح جمع آوری خطوط ویژه توسط معاون عمرانی استانداری گیلان نیز گفت: من با کمال احترام بگویم که این حرف از جانب هرکس گفته شود صد درصد غیرقانونی است. اگر در طرح جامع ترافیک به طور مثال تقاطع غیرهمسطح منظور شده شهرداری باید آن را اجرائی کند نه این که دوباره برای هرکدام آن ها به شورای ترافیک شهرستان و استان بازگردد. طرح نهائی که می آید باید اجرائی کنیم. الان برای خط وِیژه ما نیاز داریم گاهی میدانی بر بچینیم، گاهی نرده ای و یا گذرگاهی، هر اتفاقی ممکن است وجود داشته باشد.همین طور به نظرم مصوبه قبلی برای نرده ها به نظرم اصلا وجود ندارد. آن چیزی که تصویب شده است اسنادی است که قرار است خطوط ویژه و خط بی آرتی تا سال ۱۴۱۰ اجرائی شود. شهردار رشت با اعلام این که این اقدام شهرداری تخصصی است خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فاجعه نیاز است که این کار را انجام دهیم. مردم که فعلا راضی هستند و خوشحالی می کنند. ما ایستگاه ها را برای مسکن مهر گذاشته ایم و نرده ها نیز برای تالاب عینک و ودخانه ها مصرف شود و تلاش کردیم که هزینه تخریب زیاد صورت نگیرد. وی در پایان سخنان خود نیز گفت:بعضی بازی ها به شهر رشت لطمه زده است. این جایگاه شهر رشت نیست. رشت بزرگترین شهر شمالی ایران است و سال ۵۵ جزوء ۵ شهر توسعه یافته بود و نباید که این حال و روزش باشد. این حرکات را باید کنار بگذاریم و ملاک ما باید شهروندان و مردم باشند. وی ادامه داد: شهر ثروتمند و ویژه و با جایگاهی است و باید خیلی وضعش بهتر باشد. اتحاد در شهر و شهامت باید بیشتر شود. ما باید کارها را پیش ببریم. موضوعات نباید حیثیتی شود بلکه تخصصی است. من بعد از ۲۷ سابقه می گویم که کاری خلاف قانون انجام نداده ام و تلاش و اولویتم حقوق شهروندان است. حمایت عضو شورای شهر از طرح خط ویژه/ خود اجرای این طرح تضییع حقوق بیت المال بود/ اگر دین نداریم لا اقل آزاده باشیم همچنین رئیس شورای استان گیلان و عضو شورای شهر رشت نیز از طرح جمع آوری خط ویژه اتوبوس در رشت حمایت کرد. حامد عبداللهی رئیس شورای استان گیلان و عضو شورای شهر رشت با دفاع از اقدام شهرداری ابراز داشت:ما در مورد موضوعی صحبت می کنیم از همان ابتدایش دارای اشکال بود. طرح جامع ترافیک رشت در شورای ترافیک استان، شهرستان و وزارت کشور تایید شد. در آن طرح به صراحت اعلام شد که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ شهرداری رشت موظف است بهینه سازی مسیر ۲۱ گانه خودش را اجرایی کند و ناوگان حمل و نقلش را تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ دستگاه اتوبوس و همچنین ۵۶ دستگاه مینی بوس برساند. تا سال ۱۴۰۵ هم سه خط ویژه اتوبوس در میدان سعدی تا ولیعصر، میدان شهرداری تا آج بیشه و مسیر سوم میدان شهرداری تا میدان گیل مشخص شده بود و از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰ یک خط اتوبوس بی آرتی در مسیر جاده انزلی، فرودگاه، ولیعصر، سعدی، میدان امام خمینی، میدان گیل و مسکن مهر مشخص و تصویب شده بود. یعنی ما باید سال ۱۴۰۵ صاحب بی آرتی می شدیم. وی افزود:کسانی که میگویند چرا شهردار این مسیر را جمع آوری کرده است باید گفت که شهردار طرح جامع ترافیک را انجام داده است و اگر این خلاف است ما تکلیف خودمان را بدانیم. اگر شهرداری این اقدام را کرده با هماهنگی شورا انجام داده است. من به جرات می توانم بگویم اکثریت اعضاء موافق این جمع آوری هستند و از شهردار خواستند که این اتفاق بیفتد و این اتفاق هم مورد رضایت اکثریت کسبه و بازاریان بوده است. عبداللهی در واکنش به ادعای حیف و میل کردن بیت المال به دنبال این جمع آوری نیز ابراز داشت: همان طور که گفتم خود اجرای این طرح به نظرم تضییع حقوق بیت المال است. در حالی که در برابر این هزینه تصمیم گرفتیم که ایستگاه خط ویژه قبلی به مسکن مهر و نرده ها نیز به تالاب عینک منتقل شود. وی ادامه داد: تضییع حقوق بیت المال همین آبنماهای میلیاردی است در سطح شهر اجرا شده ولی مردم به عنوان صندلی از آن استفاده می کند. تضییع حقوق بیت المال کفپوش های میلیاردی است که خریداری شده و مورد استفاده قرار نگرفته و یا مصالح نامرغوبی است که در پیاده راه شهرداری رشت مورد استفاده شده است. عضو هیات رئیسه شورا خاطرنشان کرد: تضییع حقوق بیت المال مدیرمالی شهرداری است که با وجود نامه نگاری هایی که مراجع قانونی فرستاده اند غیرقانونی مشغول به کار است . تضییع حقوق بیت المال اعضای هیات مدیره غیر متخصصی هستند که در شهرداری عضویت دارند و یا پاداش های نجومی است که پرداخت شده یا پروژه های عمرانی که اجرا نشده است و با سندسازی آن را تمام شده اعلام کردند و اسناد خزانه دریافت می کنند. تضییع حقوق بیت المال املاکی است که متعلق به بیت المال است و چندین سال بدون قرارداد دارد استفاده می شود یا املاک میلیاردی است که در دوره قبلی شهرداری خریداری شده است که هیچ نیازی به آن نبود یا چک های بلامحلی است که شهرداری کشیده و در دست مردم است و توان پرداخت آن وجود ندارد. تضییع حقوق بیت المال همین کشته شدن بیش از ۶ نفر از همشهریان و هموطنان و مسافران ما است که در برخورد با همین نرده ها جانشان را از دست دادند. این عضو شورا در ادامه اظهار داشت: موارد بسیار زیادتری وجود دارد که می توانم با دلیل و مدرک نسبت به حیف و میل اموال و حقوق مردم به آن اشاره کنم . وگرنه جمع آوری نرده های شهرداری که مورد تاکید بسیاری از مردم بوده است. وی در انتها گفت: به فرموده امام حسین (ع) اگر دین نداریم لااقل آزاده باشیم من ،هرگونه تبعات احتمالی برای شهردار را نیز خودم بر گردن می گیرم و این شهامت را دارم که بگویم خودم نیز در این جمع اوری دخیل بودم.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code