شنبه، 10 خرداد 1399 | 2020 Saturday 30 ,May  
نگاه ایران/گروه اجتماعی: یکی از مهم ترین معضلاتی که زندگی روزمره شهروندان رشت را با مشکلات زیاد مواجه کرده گره های مختلف ترافیک در ساعات مختلف روز است؛ موضوعی که به جز تأثیر منفی بر آرامش روانی و زندگی شهروندان، زنگ خطر را برای آلودگی زیست محیطی در شهر رشت به صدا درآورده است. پروژه ی بی آر تی  رشت در شورای چهارم به تصویب رسید و در حالی اجرا شد که منتقدان و مدافعان بسیاری را به خود می دید. با شروع به کار شورای پنجم زمزمه های اصلاح یا جمع آوری میله های جدا کننده بی آر تی ها به گوش می رسید که در نهایت تصمیم بر جمع آوری این خطوط از ناوگان حمل و نقل درون شهری گرفته شد. فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای شهر رشت در ارتباط با تصمیم شورا برای جمع آوری نرده های بی آر تی به نگاه ایران گفت؛ پروژه ی بی آر تی در شهر رشت بسیار عجولانه به اجرا در آمد و هزینه های بسیاری را هم به شهرداری و هم به شهروندان تحمیل کرد. زاهد افزود؛ پس از بررسی هایی که شورا و شهردار محترم انجام دادند، داده ها نشان می دهد که خروجی لازم را از این پروژه دریافت نکردیم؛ یعنی نه بار ترافیکی این خطوط  کاهش پیدا کرد و نه در زمان رفت و آمد شهروندان  تفاوت چندانی حاصل شد و عملاً با ایزوله کردن مسیرها حجم ترافیک را در این مناطق افزایش پیدا کرد. رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای شهر رشت اضافه کرد؛ متاسفانه طرح قبلی غیر کارشناسی بود و ما وقتی چیزی را از می گیریم باید امکان های دیگر مثل پارکینگ را هم در اختیارشان قرار دهیم. راهی برای گسترش خیابان های متراکم ترین شهر ایران وجود ندارد زاهد با ذکر این نکته که رشت یکی از معدود شهرهایی است که مرکز شهرش تقریباً بافت قدیمی خود را حفظ کرده و این موجب شده تا ظرفیت خیابان های داخلی شهر رشت جایی برای بی آر تی نداشته باشد گفت؛ حال این ظرفیت کم خیابان های رشت را بگذارید در مقابل حجم بسیار زیاد تردد ماشین ها، واقعاً راهی برای گسترش خیابان های رشت وجود ندارد. از طرفی هم رشت متراکم ترین شهر ایران است به طوری که جمعیت ساکن در حدود هشت صد هزار و جمعیت شناور در حدود یک میلیون و صد هزار نفر است که یک سری مسائل مانند افزایش حاشیه نشینی و خدمات دهی به آنان دست مدیریت شهری نیست باید از سطح کلان برای آن راه حلی پیدا شود. وضعیت رشت در حوزه ترافیک حاد است رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای شهر رشت در ادامه گفت وگو با نگاه ایران درباره راه حل ترافیک رشت گفت؛ آن وضعیت رشت را در حوزه ترافیک حاد کرده اند که با توجه به وضعیت امروز شهر در کوتاه مدت راهی جز طرح های انضباطی و الکترونیک نظیر ثبت تخلف و... وجود ندارد زیرا با گذشت این همه سال هنوز نتوانستیم مشکل را به درستی شناسایی کنیم. او افزود؛ بنابراین باید سراغ راه حل های کوتاه مدت با ساختار نظام مند و علم محور برویم تا شاهد بهبود نسبی وضعیت ترافیکی شهر شویم. زاهد با ذکر این نکته که باید در بحث زیر ساخت ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و مدیریت شهری باید در راه حل کوتاه مدت طرح های کمکی نظیر پارکینگ و کاستن سفرهای شهری با هوشمند سازی را پیش ببرد گفت؛ ما اگر بتوانیم سطح کیفیت خدماتی را که به مردم ارائه می شود ارتقا دهیم شهروندان خود به این نتیجه می رسند که در کاهش ترافیک با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند. شهروندان اعتمادشان را به مدیران شهری از دست داده اند او تضریح کرد؛ متاسفانه سیاست ها در دوره های پیشین به نحوی بود که شهروندان اعتمادشان را به مدیران شهری از دست داده اند و این مانعی در مقابل مشارکت اجتماعی و فرهنگی آنان در مواجهه با موضوعات شهری است. زاهد در پاسخ به این سؤال که برخی راه حل کم کردن بار ترافیکی خیابان های رشت را احداث مترو می بینند هم توضیح داد؛ اکنون در مدل های حمل و نقل مترو یکی از گران ترین نوع حمل و نقل ریلی شهری است و با توجه به وضعیت مالی شهرداری باید به دنبال مدل های نوین و کم هزینه برویم. او توضیح داد؛ راه اندازی مترو در شهر رشت هنداونه ای در بسته است و در این شرایط نمی توان زندگی شهروندان را با هزینه های جدیدی مواجه کرد. زاهد درباره طرح جدید ترافیکی رشت هم گفت؛همکاران ما در کمسیون حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان زحمت کشیدند و این طرح را با توجیه کارشناسی به شورا فرستادند و ما نیز برخی از کلیات این طرح را در صحن شورا بررسی کردیم و در آینده ای نزدیک با دقت همه جوانب آن را بررسی می کنیم. رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای شهر رشت افزود؛با توجه به پیچیدگی ترافیکی شهر رشت وجود راست گردها و یک طرفه شدن خیابان ها می تواند ترافیک شهر رشت از حالت گره به وضعیت روان تغییر حالت دهد و این به کاهش زمان سفر منجر می شود. بازگشت آرامش  به زندگی روزمره مردم رشت با اجرای طرح جدید ترافیکی او توضیح داد؛ البته یک طرفه شدن خیابان ها نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک دارد و جزییات طرح نیز آنجا باید به بحث گذاشته شود. این طرح اگر نهایی شود در زمان اجرا هم باید بنیه کارشناسی آن تقویت شود تغییرات لازم در آن لحاظ شود. زاهد با ذکر این نکته که ما مدیریت شهری مان را باید بر اساس کیفیت گرایی، اخلاق محوری، مسئولیت پذیری، مشورت پذیری، اعتمادسازی و پاسخگویی قرار دهیم گفت؛ باید با رعایت این موارد خروجی مناسبی به مردم تحویل دهیم و بنده امیدوارم که این طرح کمی آرامش را به زندگی روزمره مردم رشت بی افزاید و مشارکت شهروندان و نگاه جمعی آنان در راستای نفع عمومی بتواند مجموعه مدیریت شهری را در اجرای طرح ترافیک یاری کند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code