چهارشنبه، 13 فروردین 1399 | 2020 Wednesday 01 ,April  
نگاه ایران:نشست «زنان و انتخابات مجلس» با تمرکز بر یافتن راهکارهای تأمین منابع مالی و ارائه راهکار برای چگونگی مواجهه با تخریب های انتخاباتی در حالی برگزار شد که ۸ نفر از زنان فعال و متخصص در این باره به طرح دیدگاه های خود پرداختند. این نشست که در آخرین روز بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در غرفه هفته نامه «کلیدملی» برگزار شد، با حضور «شراره عبدالحسین زاده» دکترای جامعه شناسی سیاسی،دکتر «ناهید توسلی» مدیرمسئول و سردبیر مجله نافه، پژوهشگر و کنشگر حوزه زنان، «شیما قوشه» وکیل دادگستری، «نیره توکلی» دکترای جامعه شناسی و استاد مطالعات زنان، «افسر موموندی کاظمی» کارشناس مطالعات و برنامه ریزی راهبردی، پژوهشگر و فعال حقوق کودک، «ژیلا موحد شریعت پناهی» قرآن پژوه، دکتر «فرزانه ترکان» عضو هیئت رییسه حزب کارگزاران سازندگی و «فریده حمیدی» دکترای روانشناسی به بررسی مسائل زنان کاندیدا در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند. این ۸ فعال حوزه زنان در این نشست به این پرسش پاسخ دادند که زنانی که می خواهند وارد عرصه رقابت های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوند چگونه باید هزینه های تبلیغات و اطلاع رسانی خود را تأمین کنند. دکتر ناهید توسلی گفت: در مورد زنانی که کاندید می شوند باید بگویم هیچ نیازی نیست که حتماً شناخته شده باشند. مگر نماینده های قبلی شناخته شده بودند؟ اگر به همین خانم هایی که من نیز جزوشان هستم نگاه کنیم کافیست اسمشان را در اینترنت جستجو کنیم آن قدر مطلب، مقاله و شرکت در کنفرانس های مختلف داشته اند که نیازی به تبلیغات ندارند. همچنین ژیلا موحد شریعت پناهی درباره چگونگی تبلیغات و تأمین مالی کمپین انتخاباتی توضیح داد: دنیای ارتباطات دیگر محدود به روزنامه ها و کتاب نیست و ما اینک دنیای مجازی را داریم. کافیست حرف درستی بزنیم. کافی است اندیشه ما مورد قبول زنان و مردان رشید ایران واقع شود و صدای ما را خود مردم به گوش دیگران خواهند رساند. بنابراین بهتر است پول ریختن برای انتخابات را معکوس کنیم و مردم بیایند دست به انتخاب بزنند بدون آنکه کاندیدای مورد نظر پولی خرج کند. دکتر فریده حمیدی دانشیار دانشگاه شهید رجایی نیز درمورد تأمین هزینه های مالی توسط زنانی که می خواهند در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند اظهار کرد: از طریق پیدا کردن تشکل هایی که در عرصه های مختلف فعال هستند، تشکل های دانشگاه ها، اصناف و نظایر آن می توانند این کار را انجام دهند. اگر قابلیت های خوب و برجسته ای دارند که با آن شناخته شوند و بتوانند خود را در جایگاه قانونگذار بشناسانند می توانند از این طریق منابع مالی را جذب کنند. اما دکتر شراره عبدالحسین زاده که بر برندسازی سیاسی تأکید داشت در پاسخ به این سئوال که زنان کاندیدا چگونه باید از پس هزینه های انتخاباتی برآیند گفت: ما باید بتوانیم از افراد شایسته زنانی را به عنوان سرلیست قرار دهیم نه اینکه برای تزیین لیست زنانی را معرفی کنیم. در این صورت است که مردم می آیند و طرفداری می کنند. دکتر نیره توکلی جامعه شناس و استاد مطالعات زنان نیز با تأکید براین موضوع که تاکنون جامعه ایران به صورت خانه مجردی اداره می شده است توضیح داد: مردان با نگاهی که خرید نمی کنیم، بچه هم که بغل نمی کنیم پله ها را هم می توانیم چندتا یکی برویم، حقوقمان را هم می گیریم، در گرفتن ارث و امثالهم هم که مشکلی نداریم، تصمیم گیری میکنند؛ اما فکر نمی کنند بالاخره این خانواده ای که این همه بر آن تأکید می کنند چگونه قرار است در جامعه زندگی کند؟ افسر موموندی کاظمی، کارشناس مطالعات و برنامه ریزی راهبردی نیز گفت: ما می دانیم در بین ۵ شاخص توسعه انسانی در حوزه جنسیتی یکی از شاخص هایی که کمترین میزان را در خاورمیانه داریم شاخص مشارکت اقتصادی است. بله، پازل پیچیده ای می شود. زنانی که کمترین میزان مشارکت اقتصادی و سیاسی را در طول دوره پس از انقلاب داشته اند و همچنین بعد از انقلاب حالا می خواهند وارد کارزاری شوند که هم می خواهند حمایت های گسترده سیاسی داشته باشند و هم می خواهند توان اقتصادی برای ورود به کارزاری که گاه ابزارهای تبلیغاتی و بالادستی حرف اول را می زند. شیما قوشه وکیل دادگستری نیز درباره موضوع این نشست که زنان کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره پیش رو چگونه باید هزینه های کمپین خود را تأمین کنند توضیح داد: قطعاً باید به چگونگی تأمین منابع مالی برای ورود به عرصه انتخاباتی فکر شود. امسال سالی است که ایران باید گزارش خود به اتحادیه بین المجالس در خصوص سهمیه ۳۰ درصدی برای زنان در قانونگذاری به کجا رسیده را ارائه کند و بگوید تا کنون چه کرده است. وی همچنین تصریح کرد: احزاب مختلف هم روی موضوع ورود زنان فکر و تلاش کرده اند. ما از منظر جامعه مدنی وارد این کارزار شده ایم و بر توانمندشدن همه زنان تأکید داریم. احزاب بیشتر بر اعضای خودشان و ورود آن ها تأکید دارند اما ما برایمان این مهم است که همه زنانی که فکر می کنند می توانند نماینده مجلس شورای اسلامی باشند بتوانند وارد این عرصه شوند. در این نشست دکتر «فرزانه ترکان» عضو هیئت رییسه حزب کارگزاران سازندگی نیز گفت: کلید اصلی حرف من درمورد انتخابات و زنان این است که زنان جامعه ما باید به خودباوری برسند تا در انتخابات موفق شوند. ما زنان تحصیلکرده و زنان فرهیخته و توانمند بسیاری داریم. بزرگترین کمپین برای احزاب سیاسی همین است که بتوانند نیروهای فرهیخته را شناسایی کنند و از آن ها دعوت کنند تا وارد بحث انتخابات شوند و من فکر می کنم خودشان در مرحله نخست داوطلب شوند و ببینند چقدر توانمند هستند. ما باید بتوانیم در انتخابات پیش رو با توجه به جمعیت ۱۹ میلیون نفری زنان خانه دار آن ها را مجاب کنیم که به زنان هم رأی بدهند. در عالم پزشکی می بینیم که اگر بحث اعتقادی و فرهنگی نبود زنان ناخودآگاه پزشک خودرا یک مرد انتخاب می کردند. این ناشی از چیست؟ ناشی از آن است که تربیت خانوادگی فرصت مناسب در اختیار پسر برای رشد قرارداده ولی برای دختران چنین نکرده است، پس ما باید بتوانیم زنان خانه دار و قشر عامه مردم را جذب کنیم.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code