| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مریم صابری: سومین نشست سرا عصر امروز یکشنبه ۲۴ دی ماه در رستوران مس گلسار برگزار شد. سلسله نشت های سرا به ابتکار سازمان مردم نهاد سبزکاران بالان رشت با هدف «ایجاد شبکه ای از انسان ها آگاه و مسئولیت پذیر در راه تغییر» پایه گذاری شده است و تلاش می کند آگاهی هایی که به پایداری توسعه کمک می کند را گسترش دهد. این نشست ها در آخرین یکشنبه هر ماه برگزار می شود که شامل چند بخش سخنرانی، پخش فیلم های کوتاه، «هاگو واگو» و کامل کردن پازلی در ارتباط با محیط زیست است. یکی از کارهای ثابت نشست «سرا» هدیه دادن یک گلدان سفالی کوچک به همراه کود و بذر گل است که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شده است. تجدید نظر در پارادایم تایماز سید مصطفایی مشاور مسئولیت اجتماعی اولین سخنران این نشست به مفهوم پارادایم اشاره کرد. او این مفهوم را مدل ذهنی و چارچوب فکری و نگرش هر فردی دانست. مصطفایی تغییر نگرش را اساسی ترین مبنای تغییر انسان دانست و از همه خواست تا در پارادایم خود یکبار دیگر نگاه کنند. او با اشاره به فیلم «خوب بد زشت» که یک وسترن هالیودی است گفت؛ تصمیم با ما است که بخواهیم در کدام قسمت بد خوب یا زشت قرار بگیریم. مصطفایی ادامه داد: باید ببینیم که چطور براساس csr (مسئولیت اجتماعی سازمان) بازار را توسعه ببخشیم و یا در بازار جدید نفوذ کنیم. او سپس به چند نمونه از واکنش شرکت های بزرگ در ارتباط با مسئولیت اجتماعی اشاره کرد. مصطفایی توضیح داد؛شرکت بزرگ نفتی انگلیسی bp به دلیل ایجاد مشکلات محیط زیستی مجبور به ارائه گزارش و اقدامات اصلاحی شد. همچنین رستوران های زنجیره ای مک دونالد در حال ازدست دادن بازار است چون متهم است که سبب چاقی کودکان می شود و شرکت نایک از کودک کار برای تولید توپ در کشورهای جهان سوم استفاده می کرد ولی اعتراض های جهانی و مسئولیت اجتماعی سبب شد که این کار متوقف شود. او با اشاره به تکامل مسئولیت اجتماعی در طول دهه های گذشته گفت: از سال 2000 پاسخگویی اجتماعی باب شده است. در این مسیر تلاش شده است مشخص شود چگونه می توانیم از حالت صرف اقتصادی به بحث اجتماعی هم توجه کنیم. مصطفایی ابعاد مسئولیت اجتماعی را رهبری فرایندهای درون سازمانی٬ تعادل محیط کار و کارکنان٬ جامعه و کشوری٬ بازار صنعت عنوان کرد. او همچنین با بیان اینکه باید فرهنگ دیالوگ در سازمان ها به وجود آید گفت: باید تلاش شود یک روز کاری به موضوع مسئولیت اجتماعی اختصاص پیدا کند و کارکنان در این روز به کاری در رابطه با مسئولیت اجتماعی بپردازند. مصطفایی افزود: مسئولیت اجتماعی سبب رویکردی برنده برنده در جامعه   می شود. 17 هدف برای رسیدن به توسعه پایدار شاهین پویا مشاور توسعه بازاریابی هم سخنران دوم این مراسم بود. او توسعه پایدار را رفع نیازهای امروز بدون تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم آینده تعریف کرد. پویا ادامه داد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید ۱۷ هدف توسط سازمان ملل مورد توجه قرار گیرد. او پایان دادن به فقر، پایان دادن به گرسنگی، زندگی سالم و ارتقاء رفاه، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، در دسترس بودن آب سالم  و فاضلاب، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، رشد اقتصادی پایدار و کار شایسته، ارتقاء زیر ساخت های، تاب آور و صنعتی فراگیر، کاهش نابرابری، شهر ها و جوامع پایدار و تاب آور، الگوی تولید و مصرف پایدار، اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم، استفاده پایدار از اقیانوس و دریا ها، ارتقای اکوسیستم و جلوگیری از بین رفتن تنوع زیستی، جامعه پایدار و صلح آمیز، احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار را اهداف توسعه پایدار عنوان کرد. او سپس با اشاره به مثالی در مورد شرکت «نستله» گفت: این شرکت به این نتیجه رسید که اگر نستله بخواهد بزرگ بماند باید زندگی سالم را مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل در تمام محصولاتش جدول ارزش غذایی محصول را درج کرد. پویا ادامه داد: تفکر برنده مسیر خودش را پیدا می کرد و امروز می بینیم که تمام شرکت ها در محصولات خود این جدول را درج می کنند. همچنین در بخش «هاگو واگو » زینب پورعاشوری از ساکنین پیربازار رشت در مورد تجربه همکاری خود با جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست در مورد ورمی کمپوست و رسیدن به محله پاک برای حاضران سخن گفت. همچنین آتیه صمدی نیز با اشاره به رابطه سلامتی و حفظ محیط زیست به توصیه در مورد خام خواری پرداخت و آن را سازگار با محیط ز زیست عنوان کرد. سومین پازلی که توسط مهمانان این نشست تکمیل شد فُک دریای کاسپین و هشدار در مورد در خطر بودن این پستاندار دریایی بود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code