| جمعه، 31 فروردین 1403

نگاه ایران/لیلا پاکیزه: مهندس ناصر عطایی یکی از شهرداران موفق گیلان است. او دارای مدرک فوق دیپلم عمران با گرایش مدیریت اجرایی عمران، مهندسی کشاورزی، فوق لیسانس علوم سیاسی است و علاوه بر آن آموزش دیده بیش از ۱۰۰۰ ساعت تخصص های مربوط به شهرسازی در سازمان های مختلف است.

عطایی ۵ سال به عنوان مدیر شرکت خصوصی با فعالیت های عمرانی، ۱۰ سال به عنوان شهردار در شهرهای شهرستان رودبار، یک سال به عنوان کار شناس امور شهری استانداری فعالیت داشته است.

او علاوه بر موارد مذکور، چندین سال به عنوان مدیر نمونه و شهردار بر تر استانی معرفی شده و بیش از ۳۰ سال است که شهروند رشت و یکی از کارمندان شهرداری این شهر بوده که بخشی از دوران خدمت خود را به عنوان ماموریت در شهرستان رودبار ایفای نقش داشته و اکنون به مدت یک ماه است که به عنوان مدیر منطقه یک این شهر در حال ادامه خدمت رسانی به شهروندان ساکن در این منطقه از شهر باران های نقره ای است.

از جمله ویژگی های مدیریتی ناصر عطایی طی سال های گذشته مدیریت جهادی و حضور میدانی، تعامل بین دستگاهی، توجه ویژه به تقویت مشارکت های مردمی و ایجاد نظام مالی شفاف است. با عطایی پیرامون حضورش در شهرداری منطقه یک رشت به گفت وگو نشسته ایم که از نظر مخاطبان نگاه ایران می گذرد.

  پس از قبول مدیریت شهرداری منطقه یک چه برنامه هایی را در آغاز فعالیت خود داشته اید؟

قطعا مدیران مناطق باید برنامه ها و سیاست های خودشان را در راستای سیاست ها و برنامه های شهرداری مرکز تنظیم کنند.

ما در گام اول به جهت اینکه با یک برنامه درست و دقیق و کار شناسی شده بتوانیم پاسخگوی مطالبات و نیازمندی های مردم باشیم، اقدام به شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل ها و قابلیت های شهر نمودیم و براین اساس درصددیم با ساماندهی آن ها بتوانیم زمینه ایجاد رفاه شهروندان، مطالبات پرسنلی، پاکبانان عزیز، تسریع در اجرای پروژه های ناتمام دوره های گذشته به ترتیب اولویت را فراهم آوریم.

در حال حاضر مهم ترین موضوع موردتوجه در شهرداری رشت چیست؟

 متاسفانه در حال حاضر دغدغه شهرداری رشت پرداخت مطالبات پرسنلی، بیمه، مطالبات پیمانکاران شده که باید تدبیر کرد که این ها مانع توسعه شهر نشود.

به اعتقاد من آنچه که در حوزه شهرداری انتظار همگان هست و باید باشد، توسعه همه جانبه است. چرا که امروزه یکی از شاخص های سنجش مدیران موفق نه توسعه فیزیکی شهر بلکه توسعه همه جانبه کارکردهای اجتماعی، برند سازی و... است و بایستی با برنامه ریزی و شناسایی ظرفیت ها در استفاده بهینه از منابع و تجارب دیگر شهرهای موفق و با همدلی بتوان کارهای مهم و اساسی در جهت ایجاد رفاه شهروندان گام برداشت.

چگونه می توان به توسعه همه جانبه دست یافت؟

دست یابی به توسعه همه جانبه مستلزم تصمیم گیری، کار شناسایی شده و مدیریت دقیق و کارآمد است و باید موانع اصلی موجود در راه توسعه شناسایی و مدیریت شود.

یکی از راه های توسعه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است و نگاه به سرمایه گذار باید نگاه برد برد باشد.

در تعریف توسعه باید گفت، توسعه بدون مشارکت امکان پذیر نیست و با توجه به مضایق مالی موجود و عقب ماندگی ها چاره ای جز مشارکت نداریم. لازمه مشارکت و جلب اعتماد مردم بدون شفاف سازی امکان پذیر نیست. شهرداری رشت و به تبع آن شهرداری های مناطق باید شفاف سازی عملکرد، تکریم ارباب رجوع و اعتمادسازی را اساس کار خود قرار دهند که این مهم در دستور کار منطقه یک قرار دارد و ان شاء الله اقدامات مهمی انجام خواهیم داد.

نقش بخش خصوصی در توسعه شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

توسعه زیرساخت های شهری بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی امکان پذیر نیست، همچنین اگر ساختار و سازوکار بخش خصوصی بر اساس برنامه نباشد، می تواند ایجاد شبهه نماید. بنابراین بستر و ساختار شیوه نامه سرمایه گذاری باید تهیه شود و به گونه ای تعریف شود تا سرمایه گذار با اطمینان از امنیت شغلی در این شهر حضور یابد، از طرفی هیچ سرمایه گذاری ای در شهر به ثمر نخواهد رسید، مگر اینکه مدیریت شهری درد سرمایه گذار را به خوبی درک نماید و به عبارتی نگاه به سرمایه گذار باید نگاه برد باشد. اگر آهنگ رشد شهرهای موفق را در منطقه موردبررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد، این شهر ها هیچ برتری نسبت به ما نداشته اند، هیچ گاه منابع، پتانسیل ها و ظرفیت های نیروی انسانی آن ها از شهر ما بیشتر نبوده، بلکه تنها عامل موفقیت آن ها فقط و فقط برنامه ریزی درست و مدیریت و حمایت از سرمایه گذار بوده است. درنتیجه ما باید نگاهمان را به توسعه و بخش خصوصی و سرمایه گذار تغییر بدهیم و بستر و زمینه سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.

به نظر شما تاثیر مشارکت های مردمی در توسعه شهر چگونه است؟

تقویت مشارکت های مردمی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه شهر به شمار می رود، در بحث مدیریت شهری شهرداری ها هرقدر هم توانمند باشند، به تنهایی نمی توانند خروجی مناسبی از عملکرد خود داشته باشند. مردم به عنوان سرمایه های اصلی شهر، نقش بسزایی در توسعه همه جانبه دارند، شهروندان با کمک و همراهی و تعامل سازنده با مدیریت شهری می توانند گامی بلند در امر آبادانی و توسعه شهر بردارند.

موفقیت شهردار بی تاثیر از تصمیمات شورانشینان نیست نظر شما در این زمینه چیست؟

شهرداری و شورا مانند دوبال پرنده در کنار هم هستند. شهرداری و شورا مانند دوبال پرنده در کنار هم هستند، مدیریت شهری قائل به تصمیم جمعی است. شهرداری موفق است که تصمیمات کار شناسی شده و متخذه شورا با رعایت قوانین و مقررات اجرایی نماید، تعامل بین شهرداری و شورا باید به عنوان یک اصل پذیرفت و اولین گام مجموعه مدیریت شهری این است که با تصمیمات اتخاذ شده شورا در جهت رفع مشکلات مردم، ایجاد رفاه بیشتر برای پرسنل گام بردارد. خوشبختانه امروز مدیریت شهری رشت اهتمام ویژه ای در جهت اجرایی کردن تصمیمات شورا در راستای ایجاد رفاه عمومی در برنامه دارد.

برنامه های توسعه ای شهرداری منطقه یک چیست؟

ایجاد ساختار الکترونیکی پرداخت ها و راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی

شخصا افق بسیار خوبی برای شهر رشت متصور هستم. برنامه های بسیار خوبی را شهردار محترم در دست مطالعه و بررسی دارد که مطمئن هستم با اجرایی شدن آن ها شاهد شکوفایی شهر خواهیم بود که در آینده حتما از شورای محترم شهر اعلام خواهد شد.

اما در خبر اقدامات مناطق پروژه های عمرانی مورد نیاز منطقه شناسایی و کار مطالعاتی آن در حال انجام است که پس از جمع بندی شهرداری مرکز به شورا ارسال و بعد از نظر نهایی شورا برای اجرا ابلاغ خواهد شد که اهم پروژه های شناسایی و مطالعه شده این منطقه شامل توسعه پارک ها و فضای سبز، ساماندهی رودخانه ها، بهسازی معابر و اماکن ورزشی است. البته ناگفته نماند یکی از سیاست های شهرداری رشت ایجاد شهر هوشمند است. پروژه ای که در چند سال گذشته در شهرهای مورد خدمت این جانب اجرایی و مورد بهره برداری قرارگرفته است.

پس از راه اندازی این ساختار و سامانه پرداخت الکترونیکی دیگر پرداخت قبوض و عوارض نیاز به حضور فیزیکی شهروند در شهرداری ها نخواهد بود.

 سیاست های شهردار منطقه یک در تعامل با همکاران چگونه است؟

باور به اینکه نیروهای انسانی سرمایه اصلی هر سازمانی هستند، شهرداری متشکل از نیروهای ارزشمندی است که در طول روز با یکدیگر و مشارکت هم در مسیر توسعه شهر گام برمی دارند، لذا اگر جدا و جزیره ای عمل نماییم حتما با شکست مواجه خواهیم شد. بنابراین شهردار، معاونین و کارکنان همچون اعضای یک خانواده باید در راستای ارائه خدمات بهینه به شهروندان با همدلی و فضای صمیمی گام بردارند که خوشبختانه این نگاه در منطقه موردتوجه بوده و کاملا محسوس است.

آیا رضایتمندی شهروندان منطقه یک از عملکرد این شهرداری احساس می شود؟

رضایتمندی در شهرداری نسبی است.  شهرداری مال مردم است، نمی توان به طور قاطع گفت که همه شهروندان از عملکرد شهرداری رضایت دارند، البته یک سری پروژه هایی از گذشته شروع شده بود که اکنون متوقف و موجبات نارضایتی مردم را فراهم نموده است و جدا از آن حفاری ها و کنده کاری ها دستگاه حفار نیز بخش دیگری از نارضایتی های مردم را در برمی گیرد که شرایط نامناسب جوی مرمت این حفاری ها را به تعویق انداخته است که تمام تلاش ما جلب رضایت عموم مردم است و با تدبیر شهردار محترم درصددیم پروژه ها اولویت بندی و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در برخی مجامع حرف از غیربومی بودن شما و مدیران دیگر است به نظر شما این نظریه چقدر عملکردتان و دیگر مدیران می تواند تاثیر گذار باشد؟

واقعا مشکل رشت اداره توسط افراد بومی یا غیربومی است؟ به نظرم این گونه مباحث به دور از تفکرات مردم ژرف اندیش رشت است و تعدادی افراد محدود با نگاه سیاسی به دنبال بزرگنمایی هستند که باید سعی شود که از این حاشیه ها فاصله گرفت.  اتفاقا در اینجا به جایی مدیران نوعی انتقال تجربه صورت می گیرد که مفید نیز است.

لازم به ذکر است که من خود یک شهروند رشتی و کارمند شهرداری رشت هستم و مدت سی سال است که ساکن این شهر هستم. در ثانی این موضوع نباید ملاک گزینش مدیران باشد بلکه با یک نگاه منطقی تر به حوزه شهری باید عزم را در رفع مشکلات شهروندی جزم کرد، و معمولا در همه جای دنیا ملاک قضاوت انسان ها و مدیران بومی بودن و غیربومی بودن آن ها و یا شهرهای محل خدمت آن ها نیست، چرا که ظرفیت هر شهری با دیگر شهر ها کاملا متفاوت است. در مدیریت شهری باید نگاه انتخاب مدیر، توان مدیریتی و تجربه و دانششان باشد، اعتبار یک انسان نه میز و صندلی و محل خدمت بلکه رفتار و عملکرد و میزان تاثیرگذاری وی در شهر است. بنابراین امیدوارم با مساعدت های ویژه نماینده عالی دولت در استان، نماینده ولی فقیه، تصمیمات سازنده شورای محترم، تدبیر ارزنده شهردار پرتلاش رشت و همت و کوشش مدیران و پرسنل خوب شهرداری رشت و مشارکت و همدلی مردم بتوانیم ضمن حل مشکلات، شهر عزیزمان رشت به یکی از شهرهای بر تر و قابل در کشور تبدیل کنیم.

دیدگاه شما در مورد وضعیت کلی شهرداری رشت در مواجهه با نهادها و ارگان های دیگر چگونه است؟

شهرداری نهادی است که توسط مردم مدیریت و نظارت می شود. بنا به دلایل زیاد امروزه شهرداری به حدی ضعیف شده که فرصت آزمون و خطا نیست که با کمترین تلنگر از هم پاشیده می شود که جبران آن سخت می شود و باید از حاشیه ها به دور بایستیم و توجهی به حرف های غیر کار شناسی نداشته باشیم.

از طرفی شهرداری یک نهاد مظلوم است و با اینکه در جهت ایفای حقوق مردم گام برمی دارد اما همواره محکوم است. چرا که تناسبی بین اختیارات و حوزه مطالبات مردمی نیست. اختیارات شهرداری محدود اما مطالبات مردم وسیع است. امروزه عدم تحقق مدیریت واحد و عدم تحقق درآمد پایدار شهری شهر ها را با مشکل مواجه کرده است.

و کلام آخر این که امروزه توسعه شهر های ما نیازمند توجه ویژه سه نهاد مهم و تاثیر گذار، مجلسیان، دولت و مشارکت های مردمی است. لذا امیدوارم مجلس نشینان با بازنگری در بخشی از قوانین شهرداری، و دولت با کمک به توسعه زیرساخت ها و شهروندان به عنوان بزرگ ترین سرمایه های شهر در راه توسعه شهر ها با شهرداری ها همراهی و مشارکت داشته باشند.

و مردم بدانند شهرداری مال خودشان است، بنابراین امید است با تقویت تعامل بین دستگاهی و مشارکت همه جانبه مسئولین و شهروندان و تصمیمات خوب اثربخش شورای محترم گامی بلند در جهت رفع مشکلات شهری برداشته شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code