| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
چند پیشنهاد برای اداره شیلات انزلی برای احیای رستوران قدیمی؛
       کد خبر: 161656
نگاه ایران/آروین ایلبیگی
کارشناس عمران و شهرسازی
عکسی که در ابتدای این مطلب مشاهده می کنید را دوست نقاشم از پایتخت هلند فرستاده است: خاویار انزلی در آمستردام. وقتی بچه بودم این قوطی آبی رنگ ساده و زیبا را اغلب در یخچال خانه خودمان و دیگر آشنایان (بخصوص خانواده های شیلاتی) می دیدم. اما سال هاست که دیگر ندیده ام. شما دیده اید؟
می گویند خاویار سیاه، با بوی خوشایند، ارزش غذایی فوق العاده و قیمت بسیار بالا، الماس غذاهای جهان است. خاویار دشمن افسردگی و بیماری های عروقی و دستگاه گوارش و انواعی از سرطان است و مصرفش در زنان باردار، هوش جنین را بسیار بالا می برد.
دریای کاسپین، زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری است و 93 درصد ماهیان خاویاری جهان در این دریاچه زندگی می کنند. آن ها از 200 میلیون سال پیش اینجا هستند و به همین خاطر به «فسیل زنده» مشهور شده اند. بزرگترین ماهی خاویاری ایران «فیل ماهی» (بلوگا) است که تقریباً 100 سال عمر می کند و قادر است در طول عمرش 100 کیلو خاویار تولید کند. تا دو سال پیش، همسایه های شمالی ایران و بخصوص روسیه آنقدر دست به صید بی رویه این ماهیان خاویاری زدند که نامش در لیست گونه های در خطر انقراض قرار گرفت. در این زمینه شیلات ایران همیشه حساب شده عمل کرده اما آلودگی آب های ایران، ماهیان خاویاری را از بسیاری از رودخانه ها فراری داده است! در طول تاریخ شیلات هم، بندرانزلی مهمترین مرکز برداشت خاویار بوده است. اگرچه امروزه خاویار از سفره ی انزلیچی ها رخت بر بسته اما عدم استفاده از قابلیت های منحصربفرد آن در برندسازی برای شهر و توسعه ی گردشگری واقعاً عجیب است (این دقیقاً جزو همان مزایایی است که می تواند بندر قدیمی گیلان را در موقعیتی متمایز نسبت به بنگاه جدید اقتصادی همسایه قرار دهد و مانع از فراموش شدن و به حاشیه رفتن یک شهر شود). فقط تصور کنید قدم زدن در باغی که کشتی های بزرگ را می توان از چند قدمی تماشا کرد، اقامت چند ساعته در تالابی کم نظیر و چشیدن طعم شگفت انگیز بهترین خاویار جهان، چند گردشگر خارجی را برای سفر به انزلی مجاب می کند؟
اگر کمی افق دیدمان را دورتر ببریم، تنگ نظری را کنار بگذاریم، و از مدیران و طراحان بادانش و خلاق استفاده کنیم، کار سختی در پیش نیست. شیلات انزلی می تواند از رستوران قدیمی و شناخته شده ی خودش شروع کند. می تواند در یکی از بناهای تاریخی اش با استخدام بهترین معماران داخلی و هنرمندان، فضایی خاطره انگیز و هویت مند بیافریند و متفاوت ترین منوی دریایی ایران را عرضه کند. به همین سادگی هم درآمدی چشم گیر برای خودش می سازد، هم کل شهر را از جوانب حضور گردشگران برخوردار می کند.
پی نوشت: همین حالا در تهران و خیلی از شهرهای بزرگ جهان می توان خاویار انزلی را از فروشگاه های عمومی خرید اما در خود انزلی کسی نمی داند خاویار کجا پیدا می شود! عجیب نیست؟
نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code