| پنجشنبه، 07 اسفند 1399
با ورود دو شناور لایروب و یدک‌کش از سوی گروه بندری و دریایی کاوه؛
       کد خبر: 155722
نگاه ایران/گروه اقتصادی:بالاخره پس از یک سال تلاش گروه بندری و دریایی کاوه دو شناور لایروب و یدک کش با سرمایه گذاری بیش از 10 میلیون یورویی، اوایل هفته به منظور صیانت از عمق آبخور 6 متری و تضمین تردد ایمن انواع کشتی های تجاری در تمام فصول سال وارد بندر تجاری آستارا شد.(گزارش تصویری را اینجا مشاهده کنید) ورود دو شناور «جاده ابریشم و درفش کاوه» به بندر آستارا محمود میرنبیلی رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در جمع خبرنگاران این شهرستان از خریداری و ورود نخستین لایروب و یدکش بخش خصوصی در بنادر شمالی ایران به بندر آستارا خبر داد. رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا با اشاره به خرید و ورود دو فروند شناور در بندر آستارا  توسط مجری ساخت، توسعه و بهره برداری از این بندر اظهار داشت:با همکاری و حمایت سازمان بنادر و دریانوردی، مجری طرح ساخت، توسعه و بهره برداری از بندر آستارا دو فروند شناور لایروب و یدکش از کشور هلند خریداری و وارد بندر آستارا شد. میرنبیلی بابیان اینکه با ورود این دو شناور توان عملیاتی بندر آستارا بیشتر خواهد شد افزود:با آغاز فعالیت لایروب «جاده  ابریشم» در بندر آستارا موجبات نگهداری عمق مناسب جهت تردد کشتی های بزرگ تجاری صرفه جویی ارزی و درآمدزایی را به همراه خواهد داشت. وی با اشاره به ورود و خریداری  یدک کش «درفش کاوه » توسط  پیمانکار ساخت، توسعه و بهره برداری به بندر آستارا تصریح کرد:با ورود یدک کش اختصاصی برای این بندر شاهد درآمدزایی و افزایش توان عملیاتی در بندر تجاری آستارا خواهیم بود. رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا با اشاره به مشخصات فنی دو شناور اختصاصی بندر آستارا خاطرنشان کرد: لایروب هاپرساکشن «جاده ابریشم» با ظرفیت 200 مترمکعب و یدک کش «درفش کاوه» باقدرت 1200 اسب بخار جهت جداسازی و پهلو دهی کشتی ها آماده خدمات رسانی است. سرمایه گذاری 10 میلیون یورویی گروه بندری کاوه علیرضا چشم جهان مدیر ارشد اجرایی طرح و توسعه بندر آستارا هم با ذکر این نکته که با ورود و استقرار دو فروند شناور لایروب و یدک کش خریداری شده توسط بخش خصوصی در بندر آستارا، یک گام دیگر در زمینه شکوفایی این بندر و برای تبدیل شدن آن به یک نقطه کانونی برای ایفای نقش فعال و مؤثر در مبادلات تجاری حوزه دریای کاسپین و کریدورهای بین المللی جاده ابریشم و شمال جنوب برداشته شد گفت: لایروب هاپرساکشن «جاده ابریشم» با ظرفیت 200 تن در هر مرحله لایه برداری، به طور اختصاصی برای فعالیت در بندر آستارا در کشور هلند طراحی و ساخته شده است. این لایروب برای صیانت از عمق آبخور 6 متری که سازمان بنادر و دریانوردی متعهد به تامین آن شده، به منظور تضمین تردد ایمن انواع کشتی های تجاری در تمام فصول سال در این بندر مستقرشده است. چشم جهان افزود: یدک کش «درفش کاوه» نیز توانی بیش از 1200 اسب بخار دارد و برای ارائه خدمات یدک کشی و پهلو دهی و جداسازی کشتی ها و همچنین مشارکت در عملیات اطفای حریق و امداد و نجات طراحی و ساخته شده است. مدیر ارشد اجرایی طرح و توسعه بندر آستارا اضافه کرد: درمجموع این دو شناور به ارزش بیش از 10 میلیون یورو (حدود 50 میلیارد تومان) به سفارش گروه  بندری و دریایی کاوه، در کارخانه کشتی سازی نپتون  کشور هلند طراحی و ساخته شده اند و بندر آستارا را از بابت امور لایروبی در حوضچه اصلی و کانال دسترسی و همچنین خدمات یدک کشی خودکفا می سازند. او با تاکید بر اینکه این اولین بار است که بخش خصوصی برای تامین لایروب و یدک کش در بنادر شمالی ایران سرمایه گذاری می کند، توضیح داد: از سال 87 این بندر بعد از برگزاری یک مزایده بین 13 شرکت به گروه خدمات بندری و دریایی کاوه به مدت 40 سال سپرده شد. ازجمله برنامه هایی که برای این بندر قرار است اتفاق بیفتد ساختمان اداری و گمرک در این بندر است. به گفته این مدیر، ازآنجایی که قرار است بندر آستارا به عنوان یک بندر ویژه اقتصادی فعالیت کند، گمرک ایران نیازمند یک ساختمان گمرک در این بندر است که این ساختمان تا پایان امسال ساخته شده و تحویل گمرک خواهد شد تا بتوانند در اینجا زمینه سازی کنند و به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی فعالیت کنند. مدیر ارشد اجرایی طرح و توسعه بندر آستارا افزود: هم زمان دو باب انبار جمعاً به مساحت 6 هزار مترمربع بناشده و جمع ظرفیت این دو انبار برای نگهداری انواع غلات و کالاهای عمومی و پتروشیمی مورداستفاده قرار می گیرد. بندر آستارا نیازمند سرمایه گذاری 100میلیارد تومانی همچنین محمدصادق کاوه مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه گفت:ساخت پایانه غلات آستارا آغازشده است و در فاز اول آمادگی پذیرش 30 هزار تن غلات را با سیلوهایی که در آن ایجاد خواهد شد، دارد. کاوه  افزود:این ظرفیت تا 120 هزار تن هم در بندر قابلیت افزایش دارد تا آستارا را به یک کانون منطقه ای برای مبادله غلات کند. به گفته مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه در طرح جامع پایانه غلات بندر آستارا، ساخت یک کارخانه آرد نیز قرار دارد که تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان برای تبدیل بندر آستارا به وضعیت فعلی آن هزینه شده و برای تثبیت جایگاه آن در عرصه مبادلات بین المللی حوزه دریای کاسپین حداقل 100میلیارد تومان دیگر هم باید سرمایه گذاری شود. کاوه با تاکید بر پیش بینی ایجاد پایانه نفتی برای بندر آستارا توضیح داد: با توجه به اینکه تجارت نفتی یک بیزینس قابل توجه در کشورهای حاشیه کاسپین است این امکان پیش بینی شده تا بتواند کشتی های حامل این محموله را بارگیری کند و بتواند در مخازن تخلیه کند و اگر بحث سوآپ نفتی مطرح باشد می تواند سوآپ  از طریق این پایانه نفتی انجام شود. علاوه بر سوآپ، بحث دیگر ایجاد پایانه «رورو» در آستارا است. کاوه افزود: اکنون تجارت قابل توجهی بین کشور ترکیه با کشورهای شرق دریای کاسپین در حال انجام است و به منظور اینکه کامیون های حامل بار ترکیه بتوانند از ترکیه خود را به کشورهای شرق دریای کاسپین برسانند در حال حاضر تمام سهم این تجارت متوجه کشور آذربایجان از طریق باکو است که کشتی های رورو کامیون های حامل مواد صادراتی را به کشورهای مقصد برسانند. به گفته این مدیر شناخته شده حوزه بنادر و دریا، ایجاد این پایانه رورو در آستارا می تواند امکان جدیدی برای صاحبان کامیون های جمهوری آذربایجان باز کند تا بتوانند به آستارا بیایند و ازاینجا وارد کشورهای شرق کاسپین شوند. گفتنی است، گروه بندری و دریایی کاوه یک شرکت کاملاً خصوصی است که سابقه آغاز فعالیت آن در بنادر کشور به سال 1340 برمی گردد و از سال 1387 در قالب قراردادی 40 ساله با اداره کل بنادرودریانوردی استان گیلان، عهده دار اجرای طرح توسعه و راهبری بندر آستارا شده است. سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک ایران و گروه بندری و دریایی کاوه تلاش دارند تا این بندر را که از وسعتی بالغ بر 55 هکتار برخوردار است در قالب یک برنامه بلندمدت به قابلیت های لازم برای پذیرش و تخلیه و بارگیری کشتی ها و نگهداری و توزیع انواع کالاهای عمومی، چوب و آهن آلات، محمولات کانتینری، غلات و همچنین فرآورده های نفتی با ظرفیت سه ونیم میلیون تن در سال برسانند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code