شنبه، 03 اسفند 1398 | 2020 Saturday 22 ,February  
نگاه ایران/کاوه خلاق:حمید انزانی، نایب رییس اول اتاق اصناف رشت و نماینده این سازمان در شورای عالی ترافیک استانداری  که در جلسات متعددی درخصوص اجرای طرح پیاده راه سازی میدان شهرداری شرکت کرده است.نگاه ایران با او درباره اعتراض بعضی از بازاریان به این طرح و آینده شهر رشت پس از تکمیل پروژه پیاده راه به گفت وگو نشسته است که در ادامه می خوانید:   با اجرای طرح پیاده راه در بافت مرکزی شهر شاهد اعتراضاتی از سوی برخی از بازاریان بودیم. شما به عنوان معاون اتاق اصناف گیلان دلیل این اعتراضات را در چه می دانید؟ طرح پیاده راه سازی و طرح ترافیک که به صورت همزمان در حال اجرا در خیابان های مرکزی شهر هستند همانطور که از اسمشان پیدا است دو هدف دارند. یکی حل معضل ترافیکی شهر رشت و دوم سنگ فرش کردن میدان مرکزی شهر رشت. این دو طرح با فراز و نشیب های زیادی در شورای شهر رشت تصویب شد. هرچند که این طرح ها در شورا مخالفین و موافقینی دارد اما در نهایت تصویب و دارای کد عملیاتی شد. سپس مصوبه وزارت کشور مبنی بر احیای بافت سنتی شهر رشت به استانداری ابلاغ شد. در این رابطه جلسات فراوانی هم با حضور جناب شهردار و مشاور محترم شهردار که خود از افراد صاحب نظر در مسایل اجتماعی و شهری هستند و سرهنگ حسینی، مشاور شهردار داشتیم و در خدمت ایشان بودیم. بنده و آقای شکریه، رییس اتاق اصناف گیلان در جلسات متعددی که در ماه مبارک رمضان و قبل از آن با مدیران محترم شهرداری داشتیم نقد هایمان را به این طرح مطرح کردیم چون از آنجایی که هر طرحی نقاط ضعف و قوت زیادی دارد تلاش ما مبنی بر مرتفع کردن نقاط ضعف و ارتقای نقاط قوت بود. مثلا مسایلی را به آقای نظری، شهردار محترم منطقه ۲ شهرداری منتقل کردیم که الحق و الانصاف ایشان نقاط ضعف را مرتفع کردند. نقاط ضعف چه بودند؟ مثلا بازاریان خیابان شریعتی دغدغه هایی درخصوص تردد و تبعات زمان اجرای این طرح بر وضعیت فروششان داشتند یا در خصوص رفت و آمد افراد مسن در خیابان های محل اجرای طرح دغدغه هایی وجود داشت. از همه مهم تر درباره طولانی بودن زمان طرح که از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب است و در کشور هم مسبوق به سابقه نبود  نگرانی هایی وجود داشت. ما خواستار کاهش ساعت تردد در منطقه بودیم. همچنین نوع رفت و آمد وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش ناوگان حمل و نقل و ورود آژانس های تلفنی به طرح مباحثی داشتیم. اما در کل به نظر ما این طرح باید اجرا شود تا در حین اجرا ما نقاط ضعفش را مرتفع کنیم. حمید انزانی  یعنی شما با کلیت این طرح موافقید و فقط نقدهایی به بعضی از موارد دارید؟ من هیچ وقت نشنیدم که کسی با کلیت این طرح مخالفت داشته باشد. عموم منتقدین با زمان اجرای طرح و فراهم نبودن زیرساخت ها مخالف هستند و خواهان به تعویق افتادن طرح شده اند. با این حال به شخصه بنده معتقد به ثمرات فراوان این طرح هستم و تنها در بعضی از موارد نقدهایی دارم که در جلسات مختلف با مدیران شهرداری مطرح کرده ایم که اکثریتشان حل شده و یا در آینده نزدیک مرتفع خواهند شد. هدف بنده و ریاست محترم سازمان اصناف گیلان بهتر اجرا شدن این طرح بزرگ است. درباره مشکلات بازاریان چه کردید؟ ما به عنوان نماینده اصناف به فکر تامین منافع کلیه کسبه بازار هستیم. ما می دانیم که تضارب آرا در شورای شهر امری طبیعی است و اتفاقا موجب ارتقای مطالبات و تامین خواسته های مردم می شود اما در عین حال معتقدیم که اختلافات و تفاوت نظرات بین اعضای شورا نباید به کف بازار منتقل شود و نمود دیگری پیدا کند. ما به دنبال تامین منافع اقتصادی بازار در درازمدت هستیم و مطمئنیم که این طرح بزرگ شهرداری منافع اقتصادی بازاریان را در درازمدت تامین خواهد کرد. ما نیک می دانیم که این طرح در کوتاه مدت مثل تبعات اولیه یک جراحی بزرگی است که دردهایی را به پیکره بازار وارد می کند اما چون افق روشنی در آینده برای این طرح براساس نظرات کار شناسان مختلف متصور هستیم و دورنمایی که در طرح دیده ایم بر خود واجب می دانیم که با توجه به لازم الاجرا بودن مصوبه شورای محترم شهر رشت و مصوبه شورای عالی ترافیک استان در جهت هرچه بهتر اجرایی شدن این طرح کمک کنیم. در جلسه اخیر شورای عالی ترافیک استان که با حضور تماینده محترم استاندار و فرمانداری و دستگاه های محترم نظارتی، پلیس راهور و سایر نهادهای ذی ربط برگزار شد براساس مصوبه رییس شورای شهر رشت، نماینده ای از اتاق اصناف گیلان هم برای اولین بار در ترکیب آن شورا قرار گرفت که بنده به عنوان نماینده در آن جلسه شرکت کردم. هدف ما از حضور در آن جلسه دفاع از منافع کسبه و کاستن از حجم آسیب ها به اصناف خدوم این شهر بود تا ان شالله پس از طی مرحله گذار این پروژه نیز به مانند پروژه علم الهدی در نهایت موجبات خرسندی کسبه منطقه را فراهم آورد. ما شدیدا اعتقاد داریم که احیای بافت سنتی و مرکزی و بافت قدیمی شهر رشت موجبات افزایش رشد اقتصادی و مراجعه بیشتر گردشگران و توسعه هرچه بیشتر و سریع تر شهر و رونق بازار را فراهم خواهد آورد. این آینده ای که می فرمایید کی خواهد بود؟ بر اساس صحبت های انجام شده این طرح تا آخر امسال باید به پایان برسد و اتفاقا یکی از پیشنهادات و اصرار های همیشگی ما به شهردار محترم این بوده که این پروژه فرسایشی نباشد و هرچه سریع تر اجرایی شود و به پایان برسد. از طرف دیگر به نظر ما اطلاع رسانی دقیق و مصاحبه تلویزیونی شهردار موجب خواهد شد که مردم بیشتر با مزایا و محاسن این طرح بزرگ آشنا شوند و برای توسعه شهرشان که نفع اقتصادی اش در نهایت به خودشان هم می رسد با شهرداری همکاری کنند.

اختلاف نظر اعضای شورا نباید به کف بازار منتقل شود/ اکثریت بازاریان دلسوز شهرشان هستند/ میدان شهرداری فقط گذرگاه مسافرین نخواهد بود


این طرح چه محاسنی دارد که مردم را وادار به همکاری با شهرداری کند؟ احیای بافت سنتی و تاریخی شهر رشت موجب ورود گردشگر به شهر می شود. تا به حال رشت یه شهر گذرگاه بوده است که مسافران به این شهر می آمدند تا از آن گذر کنند و به شهرهای دیگری مانند لاهیجان و انزلی بروند. میدان شهرداری تا به حال فقط مرکزی برای رفت و آمد مسافرین برای رفتن به نقاط دیگر بوده است. اما با توجه به تغییرات شگرفی که قرار است در این منطقه ایجاد شود و آن چیزی که بروشور ها و انیمیشن ها و فیلم های مجریان طرح نشان داده است میدان شهرداری و خیابان های منتهی به آن به شکلی درخواهند آمد که همه را حتی برای یک بار هم که شده مجاب می کند که گشتی در آن بزنند و لذت ببرند. آنگاه است که با افزایش تعداد مسافرین و مردم، بخش خصوصی و بازاریان می توانند براساس نیازهای جمعیتی که در این میدان تردد می کنند محصولات مورد نیاز را عرضه کنند. اینگونه ثروتی بزرگ در میدان اصلی شهر تقسیم می شود. ثروتی که کمتر در شهر رشت توسط گردشگران هزینه می شد و بیشتر به سمت شهرهای اطراف می رفت.   این طرح آیا بافت طبقاتی و اجتماعی شهر را تغییر نخواهد داد؟ این تغییر مثبت خواهد بود. مثلا باتوجه به آمارهای موجود مسافرت های تک سرنشین به بافت مرکزی شهر آنقدر زیاد بود که دیگر جایی برای آسایش وجود نداشت. بافت مرکزی شهر رشت موجب می شود که رشت نیز از این پس به مانند تبریز و شیراز و اصفهان پذیرای مسافرین شود. میدان سنگ فرش شده اش نیز محلی برای خرید و استراحت و تفریح می شود. تنها باید بعضی از نواقص احتمالی مرتفع شود. مانند حمل و نقل وسایل عمومی و ون هایی که شهرداری می خواهد در سنگ فرش ها قرار دهد تا مردم را به نقاط مختلف این میدان سنگ فرش شده منتقل کند. یکی از مسایل مهم این طرح سرعت عمل، دقت و احداث زیرساخت های لازم مانند ایجاد پارکینگ های طبقاتی در محدوده پیش بینی شده است. و همچنین از بن بست درآوردن کوچه های منتهی به این خیابان ها که تملک بعضی از املاک قرار است خریداری شود و کوچه ها از بن بست خارج شوند تا راهی برای عبور و مرور اهالی این کوچه ها به خیابان های دیگر باز شود. همه این مسایل توسط شهرداری پیش بینی شده است؟ بله شهرداری درصدد رفع تمام این نواقص هست و راه حل هایش را دارد.  پس به نظر شما مشکل همان چند ماه اجرای طرح است؟ بله. براساس تجربه شهرهای دیگر در اجرای پیاده راه ما معتقدیم که این طرح در نهایت به سود همه مردم شهر است. در خصوص معضل ترافیک چه فکری شده است؟ مشکل ترافیک هم در بافت مرکزی به نظر ما حل خواهد شد. این را براساس نظرات ارایه شده مبتنی بر ساعت ها کار کار شناسی و گزارشات ارایه شده عرض می کنم.   آیا شهرداری برای رفع تمام این انتقادات برنامه دارد؟ ظاهرا توسط شهرداری راه حل ها پیش بینی شده است. ما مدام با مقامات شهرداری در ارتباط هستیم. از نصب تابلو و میله های پلاستیکی گرفته تا معضلات تردد و ماشین های حمل بار و کارت های تردد و مسایل دیگر ما مدام با مدیران شهرداری رایزی می کنیم و آن ها هم در جهت رفع آن ها تلاش می کنند. چطور آن دسته از بازاریان معترض را توجیه می کنید؟ اکثریت بازاریان افراد شریف و جزو بازوهای انقلاب بوده و هستند. این بازاریان همان هایی هستند که در دوران جنگ کاروان هزار کامیونی را به جبهه های جنگ می فرستادند. این ها همواره دلسوز کشور و شهرشان بوده اند. اگر هم اعتراضی دیده شد به این علت بود که در فضای غیرشفاف و عدم طرح ثمرات و فواید این طرح این بازاریان با مزایای طرح آشنا نبودند و نگران بودند که مبادا این طرح به ضررشان تمام شود. اما هرچه که از روزهای اجرای طرح می گذرد و سطح اطلاع رسانی شهرداری بیشتر می شود از حجم دغدغه ها و اعتراض ها کاسته شده است. ما هم به عنوان نمایندگان اصناف قول می دهیم که در هرچه بهتر اجرا کردن این طرح بزرگ و برطرف کردن معایب آن به شهرداری کمک کنیم.  

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code