| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مریم صابری: جلسه 115 شورای شهر رشت عصر سه شنبه تحت شعاع حضور محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت قرار گرفت.(گزارش تصویری ) محور اصلی این جلسه که سه ساعت به طول انجامید پروژه پیاده راه سازی اجرا شده در بافت مرکزی شهر بود. کارگرنیا قبل از حضور شهردار در صحن علنی شورا محمدحسین کارگرنیا به عنوان اولین ناطق پیش از دستور از تلاش مسئولین برای فک پلمپ 34 مغازه بلوار امام علی در جاده سنگر و جلوگیری از پلمپ ده ها مغازه دیگر تشکر کرد و گفت: از شهردار انتظار می رود که به فکر جنوب شهری های رشت باشد چون این کسبه جز دهک های پایین شهر محسوب می شوند. وی همچنین به تلاش شبانه روزی کارکنان شهرداری در دو روز بارندگی شهر رشت اشاره کرد و گفت: این انتظار می رفت که شهردار از اقدام این کارکنان تشکر و قدردانی می کرد اما شاهد بودیم که بلافاصله یکی از مدیران خدمات شهری مناطق برکنار شد. کارگرنیا خطاب به شهردار رشت گفت: آیا کارکنان شهرداری نباید امنیت شغلی داشته باشند؟ کارگر نیا همچنین با اشاره به تغییر و تحولات در شهرداری رشت گفت: با وجود افراد مجرب در شهرداری چرا باید افراد فاقد تخصص و تجربه در برخی از مسئولیت ها به کار گرفته شوند.   آمار نگران کننده سرطان دررشت و عدم پاسخ شهرداری به نامه داماش رضا رسولی دیگر ناطق پیش از دستور بود. رسولی با اشاره به  مشکلات سیستم فاضلاب شهر گفت: وضعیت سیستم فاضلاب در محلات کم تر برخوردار نگران کننده است. وی ادامه داد: بعضی از مناطق ما دارای فاضلاب روباز هستند که شرایط نامناسبی برای شهروندان ایجاد کرده است. رسولی آمار سرطان در شهر رشت را نگران کننده دانست و تاکید کرد که باید مسائل بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین درباره پیشنهاد خود درباره به کارگیری بخشی از هزینه آب بها برای بحث  سلامت و بخش آب و فاضلاب  توضیح داد. شورای شهر رشت آبان (11) رسولی در ادامه با اشاره به نامه تعیین تکلیف تیم داماش که به امضای 9 تن از اعضای شورای شهر رسیده بود گفت: با وجود آنکه این نامه در تاریخ 4 مهر به شهرداری ارائه شده است اما هنوز شورا پاسخی دریافت نکرده است. وی با بیان اینکه این انتظار می رود که تا هفته بعد جواب نامه از سوی شهرداری داده شود گفت: تیم داماش وضعیت نگران کننده ای دارد و در صورت جواب منفی شهرداری شورا باید تصمیم دیگری بگیرد.   لند فیل سراوان یا پیاده راه سازی؟ محمود باقری خطیبانی ناطق دیگر جلسه و یکی از منتقدان همیشگی شهردار رشت هم در این جلسه با اشاره به آمار بالای سرطان در گیلان گفت: چرا شهردار پروژه پیاده راه سازی  را به ساماندهی لند فیل سراوان ترجیح داد؟ باقری با بیان اینکه مخالف طرح پیاده راه سازی بوده است گفت: یکی از دلایل مخالفت های من کم توجهی به محلات فقیر نشین شهر است. وی خطاب به شهردار عنوان کرد: آیا لند فیل سراوان و چپ گرد شهرک حمیدیان دارای اهمیت بیشتری از پیاده راه سازی فرهنگی در مرکز شهر نبودند؟ این منشی شورای شهر با انتقاد از افرادی که مخالفت بازاریان رشت را خودخواهی و به فکر جیب بودن عنوان کرده بودند گفت: این حق بازاریان است که به فکر درآمد خودشان باشند. شورای شهر رشت آبان (4) باقری ادامه داد: آیا این حق و دموکراسی نباید برای بازاریان وجود داشته باشد که بتوانند به عنوان مخالف صحبت کنند؟ مخالفان حق دارند که بپرسند چگونه با آماده نبودن زیرساخت هایی مانند پارکینگ پروژه آغاز شده است. در ادامه جلسه دو فوریت کمک مالی به مبلغ 15 میلیون تومان به وراث بهمن وحدت رفتار مدیر عامل اسبق تاکسیرانی و اتوبوس رانی رشت که 23 مهرماه درگذشت تصویب شد. بعد از آن با اکثریت آرا حضور اسماعیل حاجی پور در ستاد مدیریت بحران شهرداری تصویب شد.   سپس راه اندازی دارالقران شهرداری با همکاری نیروی انتظامی در ساختمان  عطا آفرین مورد بررسی قرار گرفت که فوریت آن مصوب نشد و قرار شد به صورت عادی در کمیسیون فرهنگی مورد برسی قرار گیرد. محمود باقری درباره این لایحه با بیان اینکه از ظرفیت مساجد شهر استفاده نمی شود گفت: کانون و دارالقران های شهر می توانند در مساجدی که در طول روز بدون استفاده شده اند تشکیل شوند.   دغدغه های تمام نشدنی پیاده راه رشت بعد از بررسی دستورالجلسه نشست شورا به مدت 20 دقیقه متوقف شد و  بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء جلسه با حضور محمدعلی ثابت قدم شهردا رشت ادامه پیدا کرد. ثابت قدم که به دعوت شورا برای پاسخگویی به سوالات اعضا در صحن حضور پیدا کرده بود در ابتدا به توضیحاتی درمورد پروژه پیاده راه سازی پرداخت که در روزهای گذشته با واکنش های مثبت و منفی زیادی مواجه شده بود. وی با بیان اینکه این پروژه در غالب موضوعی تحت عنوان زنده سازی و بهسازی کلان شهر آغاز شده است گفت: ایجاد فضای های شهری بر اساس استراتژی توسعه شهری و برنامه ای دو ساله و دو  برنامه 4 ساله در حال اتفاق است. شهردار-رشت ثابت قدم با بیان آنکه محرک توسعه را در بافت مرکزی شهر می داند گفت: اعتقاد ما به راین است که مبنای استراتژی توسعه شهری بر گردشگری فرهنگ و سلامت است. وی ادامه داد: توسعه گردشگری می تواند به اشتغال کمک کند. وی درباره این پروژه توضیح داد: طرح پیاده راه سازی در کنار مکمل های خود ( طرح ترافیک و خطوط ویژه) با نگاه عدالت محور و توسعه حمل و نقل عمومی به سوی بافت حاشیه ای شهر و تمرکز زدایی از مرکز آغاز کرده ایم.   طرح ترافیک مکانیزه و راه اندازی  خط ویژه وی سیاست خود در بخش اقتصاد منطقه را  توسعه بازار عنوان کرد و گفت: بازار با افزایش گردشگران در کوتاه مدت شاهد رونق خواهد بود. ثابت قدم ادامه داد: طرح ترافیک 100 درصد مکانیزه و خط ویژه نیز از ماه آینده راه اندازی می شود. وی ادامه داد:  مطالعات راه اندازی خطوط ویژه در سه خط دیگر با همکاری کمیسیون ترافیک شورا در حال انجام است. شهردار رشت بحث تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی را مهم دانست و گفت: مشکلاتی نیز در بخش سوخت گیری و نگهداری اتوبوس های ناوگان وجود دارد که در پی رفع آن هستیم. بعد از صحبت های شهردار در بخش اول اعضای شورا به بیان نظرات خود درباره این پروژه پرداختند و سوا لات خود را مطرح کردند. فرهاد شوقی در این جلسه با اشاره به بازدید خود از خیابان های شهر گفت: خیابان های شریعتی و امام با مشکل فاضلاب درگیر هستند. وی از شهردار خواست توضیح دهد در این پروژه برای حل این مشکل چه زیرساختی تهیه شده است.   اما و اگرهای حضور خانواده ها در پیاده راه عباس صابر نیز در این جلسه با تشکر از شهردار برای شروع این پروژه بزرگ گفت: کارهای بزرگ مشکلات بزرگ نیز دارد. صابر-عباس وی با اشاره به تاکید بر فرهنگی بودن این پیاده رو سازی بیان کرد: طبیعتاً در این پروژه تاکید بر حضور خانواده، تفریح و خرید است و اما چه تمهیداتی در این برنامه برای حضور خودرو دیده شده است؟ برنامه سخت افزاری مانند ایجاد پارکینگ ها در کجا دیده شده است؟ محمد حسین کارگرنیا هم با اشاره به تاکید وزارت کشور برای جا پروژه های پیاده راه سازی اقتصادی و فرهنگی در کلان شهرهای کشور گفت: ایجاد پروژه پیاده راه سازی در بافت مرکزی شهر نیز در این راستا است. کارگرنیا ادامه داد: این طرح نمی تواند مشکلات ترافیکی شهر ما را حل کند. او با بیان اینکه رشت یک شهر گردشگر پذیر است گفت: گردشگران مانند بومیان به مسیرهای فرعی آشنا نیستند و باید برای آن فکری اندیشیده شود.   محل تامین منابع مالی وی ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی و انگیزه استفاده از آنها در بین شهروندان باید افزایش پیدا کند. کارگرنیا شروع به کار BRT و حل مشکلات میان اصناف و تاکسی تلفنی های شهر رشت را از دیگر مسائل مرتبط با طرح دانست که نیازمند توجه بیشتر هستند.  وی همچنین از شهردار خواست تا درباره تا مین منابع مالی پروژه توضیح دهد. اسماعیل حاجی پور هم در این جلسه با بیان اینکه شهروندان نیازمند آن هستند تا بیشتر درباره طرح بدانند گفت: شهرداری در بخش نرم افزری باید بیشتر فعالیت کند. وی همچنین تاکید کرد که برای ساخت پارکینگ باید از سرمایه گذار استقبال و حتی به او امتیازاتی هم اختصاص داد.   بزرگ ترین پروژه پیاده راه سازی شمال کشور فاطمه شیرزاد دیگر عضو شورا هم این پروژه را بزرگ ترین پروژه پیاده راه سازی شمال کشور دانست  گفت: اجرای این طرح می تواند سبب کاهش آلودگی هوا، ماندگاری ابنیه تاریخی و ایجاد آرامش در مرکز شهر شود. شورای شهر رشت آبان (13) ثابت قدم در بخش آخر صحبت های خود پاسخگوی سوا لات و انتقادات برشمرده اعضای شورا بود. وی در جواب سؤال مجید رجبی که خواستار مشخص شدن کد ردیف اعتباری طرح شده بود گفت: منابع مالی این پروژه بر اساس بودجه مورد مصوب و از محل تعریف شده در بودجه برای سنگ فرش و پیاده راه سازی تا مین می شود. وی همچنین با بیان مشکلات حمل ونقل و ترافیکی گفت: ساماندهی بار در مراکز ورودی شهر مورد توجه قرار نگرفته  است تا شاهد حضور ناوگان حمل و نقل سنگین در ساعات شلوغ در سطح شهر نباشیم.   اتصال آج بیشه تا فخب ثابت قدم با بیان اینکه  در پی ایجاد خیابان های جدید و وصل نقاط حساس شهر هستیم اظهار کرد: مسیر اتصال پیچ آج بیشه تا فخب برای وصل شمال به شرق شهر در دست بررسی و روند اداری است و سعی می کنیم تا پایان امسال اقدامات ابتدایی و کسب مجوز از آب منطقه ای انجام شود.  وی ادامه داد: همچنین تعریض جاده لاکان و ایجاد جاده مسکن مهر به رازی نیز برنامه هایی است که می تواند بخش زیادی از بار ترافیکی را حل کند. شهردار رشت همچنین از اضافه شدن 196 اتوبوس تا پایان سا لا 95 به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد.   ایجاد پارکینگ در صیقلان و حاجی آباد وی درباره مشکلات بخش فاضلاب خیابان های تحت اجرای پروژه گفت: بخش زیادی از آلاینده های شریعتی به دلیل رستوران هایی است که بهداشت دفع را رعایت نمی کنند و از این رو برای ساماندهی بخش فاضلاب نیز اقداماتی در دست اجرا است. ثابت قدم همچنین درباره دغدغه نبود پارکینک کافی هم گفت: برای حل این مشکل نیز در حال رایزنی برای ایجاد پارکینگ در نقاط پرتردد مانند صیقلان و حاجی آباد هستیم.   دغدغه منابع مالی پروژه در پایان جلسه هم کارگر نیا از پاسخ شهردار درباره چگونگی تا مین منابع مالی پروژه قانع نشد و درحالی که ثابت قدم خواستار توضیحات بیشتر توسط رحمتی معاونت مالی شهرداری رشت در این زمینه شده بود وقت جلسه به اتمام رسید و رحمتی فرصتی برای توضیحات بیشتر پیدا نکرد.  

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code