| جمعه، 31 فروردین 1403

نگاه ایران به نقل از فارس: سایت نفتی خزر رودسر در دریای خزر از طریق ساحل به شهرستان رودسر نزدیک تر بوده که دارای اهمیت ویژه ای ازنظر نفت و گاز است.

متأسفانه چون مخزن نفت این سایت نفتی در اعماق بیش از 700 متری از دریا واقع شده نیازمند فنّاوری اکتشاف نفت در آب های عمیق است که هنوز کشور ایران به آن دست پیدا نکرده و این فناوری بیشتر در نزد کشورهای اسکاندیناوی نظیر روسیه، نروژ و سوئد است که از آب های عمیق استخراج نفت را استحصال می کنند.

سایت نفتی خزر دارای نفت بسیار مرغوبی است که وزارت نفت نیز مصمم است از آن بهره برداری کند چون به لحاظ اقتصادی برای کشور نیز منفعت هایی دارد و به دلیل اینکه همسایگان ایران نظیر آذربایجان و روسیه از این منطقه نفت و گاز استخراج می کنند، ایران نیز باید در دریای خزر جای پای نفت داشته باشد.

سایت نفتی خزر به دلیل واقع شدن نفت آن در اعماق زمین نیازمند سرمایه گذاری خارجی و فناوری روز دنیا است که در زمان تحریم مشکلات حادی وجود داشت اما در شرایط پسابرجام وضعیت آن بهبودیافته و می توان با رفع کامل تحریم ها سرمایه گذارانی را از کشورهای نروژ و سوئد و حتی روسیه برای سرمایه گذاری دعوت کرد.

نکته قابل توجه توجیه اقتصادی این میدان نفتی در شمال کشور است که حضور سرمایه گذاران برای استیصال نفت از آن بسیار پرشتاب هست و وزارت نفت نیز در این رابطه اقداماتی را انجام داده و پرونده های این سایت نفتی در وزارت خانه وجود دارد و منتظر اقدام دولت و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

اسدالله عباسی در رابطه با ایجاد این سایت در رودسر اقتصاد در دریا را یکی از پتانسیل های گیلان برمی شمرد و می گوید: اکتشاف و استخراج نفت و گاز از پتانسیل های اقتصاد در دریا محسوب می شود که باید موردتوجه بسیار قرار بگیرد.

وی معتقد است تاکنون اقدامی در خصوص ایجاد سکوی نفتی و اکتشاف و استخراج نفت از دریای خزر در گیلان صورت نگرفته و در این رابطه تنها به سرمایه گذاری ها در پتروشیمی و صنایع پایین دستی اکتفا کرده ایم که با توجه به تجربه استاندار گیلان درزمینهٔ نفت باید اقتصاد در دریا بادانش و تجربه ای که از بوشهر کسب کرده اند در استان گیلان به کار بگیرند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فعال سازی سکوی نفتی در دریای خزر خاطرنشان کرد: با فعال شدن سایت نفتی در گیلان صدها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و با توجه به اینکه بسیاری از جوانان منطقه تحصیلات مرتبط با نفت و رشته های زیرمجموعه آن دارند می توان اشتغال بومی های منطقه را نیز رقم زد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعال شدن پتروشیمی در گیلان و شکوفایی ظرفیت های پس ازآن در استان مطرح کرد: با توجه به اینکه خط لوله گاز از خطه شمال عبور کرده می توانیم خوراک پتروشیمی را فراهم کنیم و امیدواریم سالاری پیگیر این موضوع باشد. حسن خسته بند، از دیگر نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی  ایجاد سایت نفتی در گیلان را یکی از مطالبات استان از استاندار گیلان عنوان می کند و می گوید: استاندار گیلان یک مدیر نفتی است و با توجه به تجاربی که درزمینه ی نفت در استان بوشهر کسب کرده می تواند در گیلان مثمر ثمر باشد.

وی بابیان اینکه ایجاد سایت نفتی خزر یکی از چند محاسن استاندار گیلان است، افزود: سایت چابکسر ظرفیت عظیمی برای ایجاد اشتغال گیلانیان با تحصیلات مرتبط است و قطعاً ایجاد آن اقدامی ارزشمند از سوی استاندار محسوب می شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ایجاد سایت نفتی خزر می تواند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را نیز در گیلان فعال کند، معتقد است که دریای خزر و استان گیلان ظرفیت ایجاد پالایشگاه و نیروگاه با ابعاد مختلف را دارد و این مهم نیازمند عزم جدی مسئولان است و باوجود سالاری در گیلان وضعیت سایت نفتی خزر وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت و گیلانیان این انتظار را از استاندار خوددارند.

محمدمهدی رهبری املشی، نماینده سابق مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با برشمردن اهمیت بالای نفت و گاز در دریای خزر می گوید: منفعت احداث این سایت نفتی معطوف به گیلان نیست بلکه برای کل کشور حائز اهمیت است چون احداث این سایت ازنظر حاکمیتی نیز حائز اهمیت است و نقش به سزایی در راستای صادرات نفت و گاز دارد.

وی با اشاره به فرایند سخت استخراج نفت از این سایت که فناوری خاص آن متعلق به چند کشور مطرح دنیا است معتقد است که احداث این سایت نیازمند سرمایه گذار خارجی است و با موقعیتی که برجام برای کشور ایجاد کرده می توان سرمایه گذارها را از کشورهای اسکاندیناوی جذب کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که با ایجاد سایت نفتی اشتغال زیادی در گیلان فراهم می شود و کل کشور می تواند از منافع آن برخوردار شود و استاندار جدید گیلان با توجه به اینکه یک مدیر نفتی است باید اهتمام ویژه در خصوص احداث این سایت نفتی داشته باشد و دنبال کار را بگیرد.

اهمیت ایجاد سایت نفتی خزر بر کسی پوشیده نیست و همه می دانند که با ایجاد این سایت نفتی، گیلان نیز همچون سایر استان های دارای نفت و گاز کشور غنی خواهد بود و درصدی از فروش و استیصال مواد نفتی عاید آن نیز خواهد شد و رونقی اساسی در اقتصاد شمال کشور ایجاد خواهد شد.

آنچه موردبحث است هزینه بالای ایجاد این سایت نفتی است که دولت در حال حاضر توان سرمایه گذاری در آن را ندارد اما می توان با شرایطی که باهمت دولت در دوران پسابرجام حاصل شده از سرمایه گذاران خارجی که فناوری اکتشاف و استخراج نفت در اعمال 700 متری را دارند دعوت کرد و با رفع موانع حقوقی و دیپلماتیک شرایط حضور برای سرمایه گذاری با نظارت جمهوری اسلامی و انتقال فناوری به کشور را فراهم آورد.

نزدیکی سایت نفتی با شهرستان رودسر بااینکه در چند نقطه از طول دریای خزر نظیر استان مازندران نیز این میدان ها نفتی کشف شده حائز اهمیت است و توجیه اقتصادی و فنی هم دارد که لازم است احداث این پروژه با پیگیری و حمایت دولت ایجاد شود همه از منافع این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

گماردن استاندار بوشهری در گیلان به عنوان یک مدیر نفتی از دیگر نکات مثبت در تسریع ایجاد این سایت نفتی بوده و قطعاً با توجه به اینکه مقدمات ایجاد سایت نفتی خزر فراهم شده سالاری می تواند از تجربه خود بهره بگیرد و با دعوت از شرکت های خارجی سرمایه گذار و با رفع موانع دیپلماتیک از سوی دستگاه دیپلماسی در ایجاد این سایت نفتی یادگاری ارزشمند از خود برجای بگذارد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code