| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران: برنامه در مسیر توسعه شبکه باران امشب با حضور مسعود نصرتی،شهردار رشت و اصغر شکرگزار،استاد دانشگاه و شهردار سابق رشت پیرامون بررسی مسائل مدیریت شهری به روی آنتن رفت.
 مسعود نصرتی شهردار رشت در ابتدای برنامه ضمن معرفی خود اظهار داشت: مسعود نصرتی هستم منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی و ۲۷ سال سابقه اجرایی در حوزه مدیریت شهری دارم و در مقاطع مختلف شهرداری تجربه کسب کردم. وی افزود: نه سال در شهرداری قزوین فعالیت کردم و اکنون با شناخت اولیه از رشت و آگاهی از تمامی فراز و نشیب هایی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد و البته رشت هم از آن بی نصیب نیست در کنار مردم خوب رشت قرار گرفته ام. شهردار رشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رشت کلان شهر محسوب شده و از امتیازات آن بهره مند می شود پاسخ داد: براساس قوانین مصوب شده مجلس و قوانین شهرداری ها شهرهایی که جمعیت بیش از یک میلیون نفر دارند از نگاه شورا کلانشهر محسوب می شوند که اکنون ۸ شهر بیش از یک میلیون جمعیت دارند. نصرتی در ادامه توضیح داد: شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه ای تصویب کرد مبنی بر اینکه که شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر نیز کلانشهر محسوب شوند که ۶ شهر به آن شهرها اضافه شد و شهر رشت نیز یکی از آن ۶ شهر است. وی بیان داشت: تنها ۸ شهر از امتیازات کلانشهرها برخوردار می شوند و شهر رشت نیز به نوعی مورد پذیرش مابقی کلانشهرها است و به نوعی نیز مورد پذیرش نیست ولی در مجامعی که از کلانشهرها دعوت می شود ۱۴ شهر در بین دعوت شدگان قرار می گیرند ولی تنها آن ۸ شهر از منابع قانونی کلانشهرها قرار می گیرند. شهردار رشت در ادامه گفت و گوی زنده وضعیت حمل نقل عمومی و ترافیک را یکی از اساسی ترین موضوعات دانست و گفت: باید عرضه و تقاضا ناوگان حمل نقل منطقی باشد و همچنین در محورهایی که در آن اتوبوس تردد می کند مورد بررسی قرار گیرند. نصرتی با اشاره به اینکه پروژه بی آر تی قرار است به طول ۱۰/۳ کیلومتر در رشت اجرا شود عنوان داشت: یک فاز از چهار فاز این پروژه اجرایی شده و در شورای شهر نیز بازنگری شده است. وی اذعان داشت: اتوبوس زمانی می تواند خدمات مناسب را به مردم ارائه کند که تعداد ایستگاه ها متناسب باشد و همچنین بهره بردار شرایط را می بیند که اتوبوس چه ساعتی به ایستگاه می رسد. شهردار رشت با اشاره به اتوبوس های منتقل شده از شهرداری قزوین به شهر رشت گفت: این اتوبوس ها به صورت امانت به رشت تحویل داده شده تا اتوبوس های رشت تعمیر شود. نصرتی مطرح کرد: طرح جامع حمل نقل در رشت به تصویب شورای عالی رسیده و از طریق تراموا اجرایی خواهد شد. وی شرایط تراموا را متفاوت از مترو اعلام کرد و گفت: در تراموا بخش زیادی به خرید و منابع مالی نیازمند است و قسمت کمی به ایجاد زیرساخت نیازمندیم. شهردار رشت با اعلام اینکه در خصوص تراموا برنامه ریزی لازم انجام شده است گفت: در تلاشیم که از انتشار اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم از سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه برای آن دریافت کنیم و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز به آن ورود کند. نصرتی خاطرنشان کرد: مصوبه اجرای تراموا در اختیار ما قرار دارد و می خواهیم بازنگری در مسیر صورت دهیم و انتشار اوراق مشارکت در سال ۹۷ صورت می گیرد. وی با اشاره به وضعیت ماندگاری گردشگر در رشت توضیح داد: در روز به طور متوسط ۳۰۰ هزار نفر از شهرهای اقماری به رشت وارد می شوند و تا آنها را ساماندهی نکنیم تبدیل شدن رشت به مقصد گردشگری بی معنا است. شهردار رشت اذعان داشت: سالانه ۲۰ میلیون گردشگر به مشهد وارد می شوند اما گردشگر ورودی به استان گیلان ۳۰ میلیون نفر در سال است و باید تلاش کنیم گردشگر ورودی به رشت جذب شده و ماندگار شوند و این در مشارکت با سایر دستگاه های متولی در امر گردشگری انجام می پذیرد. نصرتی تاکید کرد: مشکلات رشت یک روزه به وجود نیامده که بتوان آن را یک روزه و یا یک ماهه حل کرد. وی افزود: سال ۵۵ رشت در بین ۵ شهر اول توسعه یافته و صاحب زیرساخت از طرف سازمان برنامه و بودجه معرفی شد ولی در پایان سال گذشته پس از شهرکرد در جایگاه ۲۶ کشور قرار گرفته است. شهردار رشت با اشاره به تدوین برنامه کوتاه مدت اظهار کرد: ابتدا بدهی های شهرداری به پیمانکاران بخش خصوصی تعیین تکلیف شود. دکتر نصرتی با اشاره به اینکه بیمه پرسنل شهرداری ۱۰ ماه پرداخت نشده است گفت: حقوق های معوقه یک ماه تا سه ماه و نیم پرسنل شهرداری باید پرداخت شود و راهکارهای آن را دیدیم و با شورای شهر جلسات مشورتی برگزار کردیم. وی تاکید کرد: هرکاری در شهرداری انجام می شود حتما مشاوری آن را مطالعه کرده و آن مطالعات به تصویب رسیده و توسط شهرداری به اجرا درآمده است و البته این موارد در طی مسیر قابل بازنگری است. شهردار رشت با اشاره به راه اندازی پیاده راه فرهنگی اظهار داشت: آیا نیاز و نگرانی رشت یک فضای باز شهری به وسعت ۱٫۵ هکتار بود که مردم بعدازظهرها به آن وارد شوند؟ نصرتی افزود: تمام خیابان های همجوار پیاده راه منجر به ترافیک شده و کسبه نگران هستند و این باید بازنگری شوذ و در همه جای دنیا صورت می گیرد. شهردار رشت خاطرنشان کرد: باید با شهامت پیاده راه فرهنگی را بازنگری کنیم و پاسخگوی مردم باشیم. نصرتی با اشاره به راه اندازی دستگاه زباله سوز اذعان داشت: دو شهری که در یک روز قرارداد احداث زباله سوز را منعقد کردند از دولت ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کردند و پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد دارند. وی از آغاز اجرای پروژه احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی در رشت خبر داد و گفت: با همراهی استاندار گیلان و سازمان برنامه و بودجه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. شهردار رشت در پایان سخنانش به روز کردن لکه گیری آسفالت و کارخانه آسفالت شهرداری را از جمله برنامه های شهرداری عنوان کرد. نصرتی با اشاره به اینکه دستگاه های صاحب زیرساخت که عمل حفاری را انجام می دهند باید با حس تعلق در کنار شهرداری قرار بگیرند تاکید کرد: باید حس کنیم شبکه معابر متعلق به مردم است ولی مشاهده می کنیم در بعضی نقاط مسیرهای حفاری نشست کرده و ماشین در مسیر قرار می گیرد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code