شنبه، 17 خرداد 1399 | 2020 Saturday 06 ,June  
نگاه ایران/مریم صابری: ساعت ۷:۳۵ دقیقه صبح را نشان می دهد و من راهی کلینیک امام رضا بیمارستان پور سینا می شوم تا از دکتر ارتوپد وقت ویزیت بگیرم. « ده و نیم اینجا حضورداشته باشید.» خانم منشی بعد از دادن قبض به همه بیمارانی که تعدادشان از۴۰ تن هم عبور کرده است همین جمله را می گوید. بیمارانی که عموماً درگیر بیماری های استخوانی، دست وپا در گچ و عصا به دست در کلینیک حضور یافته اند. این جمله خانم منشی یعنی برگردید به منزل و یا نزدیک سه ساعت و نیم روی صندلی فلزی کلینیک بنشینید. هرچند  همان ساعت وعده داده شده نیز عملی نمی شود و اولین اسم بعد از ساعت ۱۱ به اتاق پزشک فراخوانده می شود. کارکنان پذیرش کلینیک در جواب سوالم که می پرسم دلیل این همه فاصله زمانی نوبت دهی و حضور پزشک چه معنایی دارد می گوید قانون ما نوبت دهی در ساعت 7 صبح است . می پرسم چرا به صورت تلفنی نوبت داده نمی شود می گوید تعداد بیماران متقاضی برای ویزیت روزانه زیاد است و ما به همین دلیل فقط حضوری کار نوبت دهی را انجام می دهیم. بالاخره نزدیک ۱۲ظهر مردی که به نظر می رسد جز نیروهای حفاظت بیمارستان است نام من را به مانند سربازی که به پادگان احضار شده است صدا می زند. وقتی وارد می شوم هنوز یک بیمار دیگر در اتاق حضور دارد.پزشک می پرسد چه مشکلی داری؟  کل توضیحات من به یک دقیقه هم نکشید که دستیار آقای دکتر دارو را نیز در دفترچه نوشت و من که هنوز فرصت جابجا شدن روی صندلی را پیدا نکرده بودم مجبور شدم از جایم بلند شوم تا بیمار دیگری که وارد اتاق شده بود و نفر پشت سری او که دم در بود روی «صندلی یک دقیقه ای» بنشیند. به ناچار و برای اینکه به خودم ثابت کنم وقتم را چندان تلف نکرده ام یکی دو سوال از دستیار جوان پزشک متخصص می پرسم و نسخه به دست از در خارج می شوم بدون آن آقای دکتر برای تاثیر روانی پروسه درمان توصیه یا توضیحی به من داشته باشد. همچنان که از اتاق ویزیت دور می شوم صدای نگهبان دم در را می شنوم که نام ها را برای ویزیت یک دقیقه ای صدا می کند. یک بلیت برای چهار نفر در درمانگاه بیمارستان الزهرا هم شرایط به همین صورت است. بخش زیادی از مراجعه کنندگان به این درمانگاه زنان حامله هستند که طبیعتاً مشکلات بیشتری برای رفت وآمدهای روزانه خود و انتظارهای طولانی برای ویزیت دارند. این بیمارستان از زمانی که  در سال ۱۳۴۶ به عنوان زایشگاه افتتاح شد محل تولد هزاران نوزاد از دهه ۴۰ تاکنون بوده است. نوبت گرفتن در این بیمارستان قدیمی استان هم شرایط مشابه ای دارد. زنان که تقاضای ویزیت از سوی پزشک متخصص را  دارند باید قبل از ساعت ۱۲ در بیمارستان حضور پیدا کنند. پزشک نیز در خوش بینانه ترین حالت در ساعت ۳ عصر دریکی از اتاق های این ساختمان فرسوده حضور پیدا می کند. به جز معطلی و کلافگی و خستگی ناشی از انتظار، قسمت بد ماجرای مرکز درمانی «الزهرا» در جای دیگری است. پزشکان این بیمارستان نیز  به طور هم زمان چهارتا پنج بیمار را به طور هم زمان به اتاق ویزیت فرامی خوانند. با یک نفر صحبت می کند. منشی دفترچه نفر بعدی را چک می کند و به نفر سوم می گوید در حالت آماده باش قرار بگیرد و این در حالی است که یکی دیگر نیز در اتاق معاینه در حال آماده شدن است.  این همه تکاپو آن هم برای  آنکه وقت پزشک تلف نشود بی نظیر است اما در تضاد آشکار بازمانی قرار دارد که وقت بیمار به هیچ گرفته می شود. فاصله هشت ساعته نوبت تا ویزیت  کلینیک تخصصی بیمارستان رازی باوجوداینکه در دو سال اخیر به یک ساختمان جدید نقل مکان کرده و از شلوغی و ازدحام بیمارستان رازی جداشده است اما همچنان همان وضعیت را ازنظر دریافت نوبت ویزیت دارد. بیماران از هفت صبح در کلینیک حضور پیدا می کنند تا نامشان را زودتر از بقیه ثبت کنند اگر هم بیماری بخواهد از پزشکان نوبت عصر وقت بگیرد باید در همان فاصله ۷ تا ۸ صبح نامش را بر روی برگه ای در تابلو اعلانات نصب شده بنویسد و حداقل هشت ساعت بعد می تواند پزشک را ملاقات کند. اما نکته مثبت این کلینیک  پزشکان متخصص اش هستند که معمولاً زمانی که برای ویزیت بیمار در نظر می گیرند بیشتر از یک دقیقه است و حداقل اجازه می دهند تا بیمار شرح حالی از خودش بیان کند. هرچند زمانی که به بیماران اختصاص پیدا می کند با استانداردهای لازم فاصله دارد اما معمولاً موضوع از ویزیت های یک دقیقه ای فراتر می رود. این نوع از نوبت دهی در بیمارستان و کلینیک های دولتی رازی٬ الزهرا٬ پورسینا  در حالی است که کلینیک های تامین اجتماعی شماره یک در میدان فرهنگ رشت، کلینیک دندانپزشکی تامین اجتماعی در جانبازان و کلینیک خصوصی بعثت در حاجی آباد سال هاست از شیوه نوبت دهی تلفنی استفاده می کنند و رضایت بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کرده اند. طرح تحول سلامت یکی از طرح های مثبت دولت یازدهم شناخته می شود. طرحی که سبب کاهش درصد زیادی از هزینه های درمانی برای مردم شد. اما هنوز یک بخش مهم از طرح تحول سلامت اجرایی نشده است. کیفیت بخش مغفول مانده ای است که میان معیارهایی مانند کاهش هزینه کلینیک و بیمارستان های دولتی گم شده است. نمی توان انکار کرد که با توجه به کاهش هزینه های  درمانی به خصوص در مسیر درمان هایی که پیش نیازهایی مانند انواع گرافی ها دارند ترس از هزینه های بلندبالای کلینیک های خصوصی آن ها را به بیمارستان های دولتی می کشاند. همین موضوع سبب شده تا تعداد افراد متقاضی برای حضور در بیمارستان و کلینیک های دولتی در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد. اما باوجود تمام دلایلی مانند افزایش مراجعه کنندگان به مراکز درمانی دولتی نمی توان پذیرفت که چطور یک پزشک می تواند در کمتر از یک ساعت بیشتر از پنجاه مریض را ویزیت کند و برایشان نسخه درمانی بپیچد؟ موضوعی که علاوه بر نقض مستقیم حقوق بیمار،ناقض حقوق پزشکان هم است. کسانی که اگر شاید حق انتخاب داشتند شاید هرگز پا به مراکز دولتی نمی گذاشتند و همین حضور یک دقیقه ای خود را هم از بیماران دریغ می کردند. مدیران علوم پزشکی می گویند سیستم نوبت دهی تلفنی و اینترنتی در حال طراحی است و در آینده نزدیک قابل استفاده خواهد بود. مشخص نیست که این وعده چه زمانی اجرایی خواهد شد. اما امید می رود که اجرایی شدن این برنامه یک گام درمان استان را به کیفیت نزدیک کند.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code