| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
گردشگری نوین در منو مادربزرگان گیلانی؛
       کد خبر: 144589
نگاه ایران: پیش تر هایی نه چندان دور ،چیرگی منو خوراکهای بیگانه، هجوم فست فودها و کلیشه ای شدن فهرست غذا در رستوران های گیلان کم و بیش احساس می شد که خوشبختانه به لطف دانش آموختگان و دغدغه مندان فرهنگ این سرزمین، خطر از یاد رفتن عطر خوش غذاهای محلی نه تنها دور شد بلکه طعم خاطره انگیز غذای مادربزرگان گیلان زمین جهانی شد و رشت در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل و سنگاپور به عضویت شبکه شهرهای خلاق خوراک جهان درآمد. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود می نویسد ، مساله خوراک انسان و تهیه آن بنیان تمدن را تشکیل می دهد ؛ کلیسای جامع و معبد، موزه ی هنر و تالار موسیقی، کتابخانه و دانشگاه ، همه روکار بنای تمدن هستند ، و باید چشم داشت و در پشت ظاهر 'مطبخ 'را دید. امروزه فرهنگ تغذیه در محیط جغرافیایی خاص خود و در ارتباط با سایر عناصر فضایی از اهداف پر طرفدار و پر درآمد در کشورهای پیشرو در امر گردشگری محسوب می شود. بهروز مهدی زاده از رستوران داران برتر رشت که ارائه غذاهای بومی را در فضایی پر اصالت برگزیده بر این باور است که اشتیاق گردشگران به غذاهای محلی گیلان افزون شده و قابلیت جهانی آن بواسطه طعم و سلامت هویداست و می باید در این زمینه سرمایه گذاری شود. وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 40 نوع غذای اصیل از چهار سوی گیلان با پژوهش انتخاب شده و با وفاداری کامل نسبت به دستور پخت ، در این رستوران ارائه می شود و همه دستورالعمل ها با تحقیق میدانی از کلان سالان این سرزمین در چهار سوی استان بدست آمده است. وی استقبال گردشگران ،بویژه گردشگران خارجی را از غذاهای محلی بسیار دلچسب توصیف و بیان می کند: امروز عطر غذاهای محلی از بیشتر رستوران های استان به مشام می رسد و می بایست در زمینه ادامه و قوت بخشیدن به این روند ،حمایت های بیشتری از سوی مسئولان صورت گیرد. چنانچه از تحقیقات مردم نگاری شهرهای استان گیلان بر می آید، به تقریب هیچ آئین و سنتی از اهالی این منطقه ( از تولد و دندان در آوردن نوزاد تا ازدواج و بارداری و از مناسک مذهبی تا آیین های ملی و از بیماری تا سوگواری ) بدون وجود غذای خاص آن مراسم رسمیت نداشته است ؛ در این رابطه باورها و اعتقادات فراوانی در زندگی مردم مشاهده می شود . مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار تعامل فرهنگ دوستان استان برای تدوین سیاستی نوین در حیطه معرفی و اهتمام هرچه بیشتر و بهتر خوراک اصیل گیلان در سراسر کشور شد و گفت:مقوله گردشگری غذایی (گاسترونومی)در گیلان باید با جدیت و بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی پی گرفته شود. رضا علیزاده در مراسم تقدیر از فعالان حوزه غذاهای محلی بمناسبت پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری افزود: گردشگری خوراک یکی از اشکال گردشگری فرهنگیست که می تواند به جاذبه مطلوبی برای انگیزه سفر گردشگران فرهنگی تبدیل شود . وی با بیان اینکه خوراک بعنوان یک نماد فرهنگی همراه با پیشینه تاریخی، می تواند موجب جذب سایر اقوام باشد؛از مقوله خوراک بعنوان عامل تعیین کننده تفاوتهای فرهنگی و همچنین تقویت کننده روابط قومیت ها یاد کرد. علیزاده ، معرفی و جذب گردشگران به غذاهای بومی و محلی گیلان رایکی از مهمترین اهداف شرکت در جشنواره اخیر سفره ایرانی،فرهنگ گردشگری در استان گلستان عنوان کرد . وی از مسئولان خدمات دفاتر مسافرتی خواست برنامه ریزی تورهای گردشگری خویش را با اهتمام به گاسترونومی یا گردشگری غذا ارتقا بخشند. علیزاده آموزش نیروی انسانی و اشاعه علمی با محوریت خوراک را مهم تلقی و تصریح کرد: امروز موضوع پژوهش بر محور خوراک در جهان مورد تاکید است؛لذا بهره گیری از دانش روز و تنوع بخشی در عرصه غذا یک ضرورت ارزنده تلقی خواهد شد. در هجوم گردباد غذاهای مدرن با ثبت جهانی، رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، با عطر غذای مادربزرگان گیلانی دنبال کسب فرصت های نوین گردشگری بین المللی است. خوراکهای محلی یکی از مطبوع ترین جاذبه های گردشگری گیلان است که طعم طبیعت در درونش رسوخ کرده و باقلاقاتوق و میرزا قاسمی از ،ساده ترین و خوشمزه ترین ابداعات آشپزی این خطه سرسبز است و بس؛ و دیگر نمی گوییم از مطنجن مرغابی (مرغابی،رب انار ،مغز گردو و ...) ،شیرین قرمه ، ماهی مالاتا ، ترش کباب ، واویشکا ، آلومسما ، سیرقلیه ، ترش شامی ، چخرتمه و ... گیلان با 170 نوع غذای محلی بعنوان یکی از استان های غنی در زمینه گردشگری فرهنگی بویژه تنوع غذایی مطرح است که این موضوع می تواند بعنوان یکی از گونه های گردشگری تخصصی غنی در بحث گردشگری مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.