سه شنبه، 06 آبان 1399 | 2020 Tuesday 27 ,October  

نگاه ایران/ ناصر وحدتی پژوهشگر و خواننده موسیقی فولکلور گیلان نگاهی به فیلم زمانی دیگر کارگردان ناهید حسن زاده بازیگر اصلی مجید پتکی هنر به ویژه ادبیات موسیقی و سینما در رشد و شکوفایی جهان در صدسال اخیر نقشی اساسی ایفا کرده است. سینما گران برجسته جهان آنجا که حکومت ها و صاحبان سرمایه به حقوق زحمت کشان بی اعتنا بودند، به داد آن ها رسیدند. الیا کازان در بارانداز و بسیاری دیگر از برجسته های عالم سینما در ژانرهای متفاوت دردهای جامعه را کاویده اند و انسان بی توجه و مستکبر مقابل را سر عقل آورده اند با هجمه ای که موضوع فیلم در کل جامعه پدید می آورد. در فیلم شرافتمند «زمانی دیگر»، کارگردان فیلم (ناهید حسن زاده) پدری را از میان میلیون ها پدر هم درد این زمانه جلوی دوربینش می برد و تو را گرفتار همان درد مشترک می کند که او بین تعصب و انسانیت باید یکی را برگزیند. دختر او از یک سرباز حامله و بچه دار می شود هیچ اثری هم از او نیست همان ابتدای فیلم وقتی دختر در کادری بسته مقابل دری سیاه منتظر ملاقات پدر پسرش است اله مان پیدا نشدن سرباز را فیلم ساز رقم میزند. پس این پدر که برای حقوق از دست شده اش تازه از حبس درآمده مورد تجاوزی دیگر واقع شده کدام راه را باید انتخاب کند تعصب و دریدن گلوگاه زندگی یا شتایش هستی و زندگی؟؟!! ما از بکار گیری نافرجام تعصب در فیلم در بسیاری از پلان ها شاهد هستیم. همان ابتدا که پدر بعد از بی بردن موضوع بی رحمانه به دخترش حمله می کند و در را برویش قفل میزند بچه ی دخترش را بالای پرتگاهی می برد تا پرت کند. دخترش را کشان کشان به مسلخی پرت روی برف و پرتگاه می برد تا او را بکشد. در همه ی این سه پلان اصلی اگر تعصب موفق می شد فیلم در هیچ فستیوالی موفق نمی شد و فیلم ساز به درجه ی تحسین از تفکرش نایل نمی آمد. اما در این کشاکش و در انتهای فیلم وقتی اصلی ترین پلان فیلم که همانا نشستن دختر بر ترک دوچرخه پدر را می بینم و این هنگام فیلم به پایان می آید. یک شاهکار در سینمای ما رقم می خورد فیلم برعکس تعدادی از فیلم هایی که برای فستیوال های خارج از کشور ساخته شده اند، فستیوالی نیست. خانم حسن زاده یک ماما هستند که فقط برای ایفای یک نقش شرافتمندانه در زندگی یش سینما را برگزیده تا نه به پول برسد. گاهی بعضی منتقدین در مورد یک اثر برجسته هنری سفسطه می کنند و با تحلیل های من درآوردی نظرشان را موکول می کنند به دیدن چندباره یک اثر و این در شرایطی است که در مورد سینما بیشتر این نگاه در رابطه با موج نوی سینمای فرانسه صدق داشت. اما فیلم «زمانی دیگر» ناهید حسن زاده با انتخاب فصل سرد، لوکیشن ناهموار و سخت محله منزل بیج در پیچ محل زندگی همان ابتدا به بیننده تفهیم میکند که تو شاهد یک اتفاق تلخ در فیلم هستی. ٢٨ شهریور ١٣٩٦ ناصر وحدتی   نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code