پنجشنبه، 13 آذر 1399 | 2020 Thursday 03 ,December  
گزارش میدانی گیل نگاه از اولین روز اجرای طرح ترافیک در رشت:
نگاه ایران/ مریم صابری: امروز مرکز شهر رشت با اجرای طرح ترافیکی روز متفاوتی را تجربه کرد؛ هیچ خودروی شخصی بدون کارت تردد اجازه ورود به میدان شهرداری را نداشت.  طبق تصمیم شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی از ساعت 6:30 صبح الی ۲۲ شب ورود خودروهای شخصی به خیابان های شریعتی، امام خمینی (ره) (از سه راه حاجی آباد) و سعدی (از سه راه معلم) ممنوع بود و در صورت تردد خودرو ها توسط دوربین های هوشمند مرکز ترافیک جریمه می شدند.(گزارش تصویری) در گوشه و کنار خیابان های منتهی به میدان شهرداری همه از این طرح صحبت می کردند. «حسِ کار شناسی» که کمتر ایرانی از آن بی بهره است نیز باعث می شد هر کسی نسخه ای برای شهر بپیچد. یکی می گوید کار خوبی است شهر خلوت تر شده و مرکز شهر کمی آرام تر شده است و دیگری از مشکلات احتمالی برای فروشنده های بازار می گوید. هر چند بعضی از افراد سالمند از اجبار برای پیاده روی نگرانند اما تعدادی از آن ها هم می گویند خیابان های ۲۶ مهر1394 رشت برایشان یادآور سال های جوانیشان است که تعداد اتومبیل ها در آن بسیار کم و آرامش در مرکز شهر برقرار بود. اما تجربه خیابان علم الهدی هم برای بسیاری خوشایند بود و از آن به عنوان نماد مدرنی از شهر رشت و قابل مقایسه با خیابان دیگر کلانشهرهای ایران و بعضی از کشورهای همجوار یاد می شد. حالا آن ها که خاطره خوشی از علم الهدی دارند از کار در حال انجام در خیابان امام ، شریعتی و سعدی نیز دفاع می کنند اما بعضی از فعالان اقتصادی نیز از شرایط چندان راضی نیستند و می ترسند که با این «ورود ممنوع» برای خودروهای شخصی، مشتریانشان هم به خیابانی بروند که خودروها اجازه رفتن داشته باشد. برخی از منتقدان این طرح هم عدم وجود پارکینگ برای خودرو ها را از مشکلات اصلی این کار می دانند؛ طبق برآوردهای که از سوی شهرداری انجام شده است در حال حاضر بیش از هزار و ۸۰۰ جای پارک در محدوده طرح ترافیک وجود دارد و آنطور که فرامرز جمشید پور معاون برنامه ریزی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت می گوید، با چند سرمایه گذار برای ایجاد پارکینگ جدید به ویژه پارکینگ های طبقاتی در مسیر طرح ترافیک نیز رایزنی های لازم صورت گرفته است. به گفته جمشید پور با احتساب ظرفیت پارک های حاشیه ای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ جای پاک خودرو در محدوده طرح ترافیک وجود خواهد داشت و افرادی هم که به هر دلیلی قادر به پیاده روی در مسیرهای مورد اشاره نیستند می توانند با خودروهایی که به صورت رایگان در مسیر طرح ها توسط شهرداری تعبیه شده است تردد نمایند.   آرامش برای شهر وارد یکی از کفش فروشی های خیابان شریعتی می شوم. از فروشنده که مردی جوان است درباره طرح اجرا شده می پرسم. می گوید:« طرح اجرا شده خوب است اما به شرطی که فکری برای جوانب آن هم شده باشد.» وی می گوید: این کار نباید فقط با گذاشتن چند مانع پلاستیکی تمام شود بلکه باید برای ایجاد پارکینگ هم راهکارهای مناسب در نظر گرفته شود. این فعال اقتصادی که صاحب یکی مغازه دیگر در خیابان سعدی هم هست ادامه می دهد: از چند روز قبل در خیابان سعدی هم با مانع های پلاستیکی میدانی برای دور زدن ماشین ها تعبیه کرده اند. وی این کار را اصلا مناسب خیابان های رشت نمی داند و می گوید که در این مواقع باید به ظاهر امور هم دقت شود. وی تاثیر مثبت این اقدام شهرداری را کاهش ترافیک عنوان می کند و می گوید: «آرامش در خیابان حاکم شده است.» اجرای طرح ترافیک رشت   مشتری های شهرستانی یک فروشنده پارچه در خیابان شریعتی اما چندان دلخوشی از اجرای طرح نداشت و معتقد بود با این کار زیبایی شهر از بین رفته است. وی این طرح را چندان نیاز اساسی برای شهر نمی داند و نگران مشتریان شهرستانی خود است. وی به نگاه ایران می گوید: بسیاری از مشتری های فروشگاه من از شهرستان می آیند و وقتی نتوانند با ماشین وارد شریعتی شوند سبب ضرر و زیان من خواهد شد. این فروشنده در ادامه خطاب به شهردار تلاش می کند اینبار منفعت جمعی شهروندان را هم در نظر بگیرد در نتیجه با لحنی عصبانی می گوید: چرا شهردار به جای اجرای این طرح برای ساماندهی آب های سطحی این خیابان کاری انجام نمی دهد؟   خطر ورشکستگی کسبه یکی از پرده فروشان مسیر طرح ترافیک نیز درباره این طرح به نگاه ایران می گوید: مخالف عمران و آبادانی شهر نیستم. اما ما با اینکار فقط ترافیک را منتقل کرده ایم وبا کم کردن چند مترمربع سبب فشرده تر شدن ترافیک در جای دیگر شده ایم. وی می گوید این طرح در ابتدا چندان به نفع کاسب ها نخواهد بود و اجرای این طرح منجر به ورشکستی بسیاری از کاسبان خواهد شد. این فروشنده با مطرح کردن این سوال که آیا در شهرهایی مانند تبریز، مشهد و شیراز هم همین کار انجام شده بیان می کند: چرا از اهالی بازار و صنف نظر خواهی نشد؟ البته وی در ادامه صحبت های خود می گوید اگر این طرح گسترش پیدا کند و در خیابان ها امکانات بیشتری مانند حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود اجرای آن قابل دفاع خواهد بود.   شهرداری که تلاش می کند شهر را تغییر دهد یکی از مشتریان این مغازه اما می گوید که صاحبان صنوف مختلف نباید فقط نفع خود را هنگام اجرای پروژه های مختلف در نظر بگیرند. او که مکانیک خودروهای سنگین است می گوید درباره طرح شنیده و اتفاقا خوشحال است که بعد از سال ها شهرداری پیدا شده که تلاش می کند کمی چهره شهر را تغییر دهد. او با خنده ادامه می دهد که متاسفانه بسیاری از مردم تنبل شده اند و حاضر نیستند حتی مسیرهای کوتاه را هم پیاده روی کنند و بسیاری از خیابان های رشت تبدیل به محلی برای «دور دور کردن» ماشین ها شده و شهر تبدیل به پارکینگی متحرک شده است. سعید ۴۷ ساله هم که کنار دستگاه عابربانکی در  این خیابان منتظر نوبتش است به نگاه ایران می گوید برای اجرای این طرح قطعا ابتدا مشکلاتی مانند پارکینگ و ترافیک وجود خواهد داشت اما به گفته او این کمترین هزینه ای است که ساکنان یک شهر برای تغییر و توسعه محل زندگیشان باید بدهند. ناهید هم که اهل لاهیجان و در رشت شاغل است می گوید هرچند به خاطر مسیر پیاده شرایط برایش دشوار شده اما با لبخند می گوید ما که حاضر نیستیم برای سلامتی خودمان کاری انجام دهیم شاید تصمیماتی مانند این ما را مجبور به کمی پیاده روی کند.   جراحی در قلب بازار گیلان لوستر فروشی، مقصد بعدی من بود که یک راننده تاکسی با فروشنده آن در حال گفتگو درباره همین طرح بود. راننده تاکسی خط شهرداری به جانبازان با اشاره به تجربه امروزش در خیابان های رشت گفت که امروز تردد در خیابان شریعتی به راحتی امکان پذیر است او از مدیران امر درخواست کرد که راهی هم برای حل ترافیکی که از میدان صیقلان شروع می شود هم پیدا کنند. فروشنده لوستر هم با بیان اینکه شریعتی و امام قلب بازار و اقتصاد گیلان هستند این کار را به یک جراحی شبیه می کند که ابتدا باید وسایل و ابزار عمل فراهم می شد و بعد تصمیم به جراحی گرفته می شد او هم نگران عدم حضور مشتری مانند قبل و کاهش درآمد خود بود. در عین حال او کار انجام شده در خیابان علم الهی را مثبت می دانست: به نظر من اگرخیابان شریعتی هم به مانند علم الهدی کاملا سنگ فرش شود شرایط بهتری ایجاد می شود. در جریان این گزارش با تعدادی از شهروندانی که مسیر هرروزه شان خیابان های منتهی به شهرداری بود هم همکلام شدیم. تعدادی از آن ها از جریان کار بی اطلاع بودند و وقتی با خیابان های خلوت مواجه می شدند و توضیحات کوتاه افراد دیگر را می شندیدند با گفتن: «مثل علم الهدی؟» به راه خود ادامه می دادند. بعضی از آن ها هم از مشکلات جسمی خود و اینکه چگونه خریدهای خود را تا ایستگاه منتقل کنند ابراز نگرانی می کردند که با مشاهده سرویس رایگان برای شهروندان انگار دغدغه دیگری برایشان وجود نداشت. در بین شهروندان هم مانند صاحبان صنوف سه خیابانی که طرح در حال اجرا در آن است افرادی با نظرات مختلف وجود دارند. از کسانی که تنها نفع شخصی خود را می بینند تا بی اعتمادی از سرانجام مناسب کار و خوشحالی از تغییر شهر و به گفته بعضیشان «اروپایی شدن» رشت بود. زهرا دختری ۲۷ ساله در این باره به نگاه ایران توضیح داد که هر روز باید از سبزه میدان تا نزدیک بازار روز را پیاده می رفت تا سوار اتوبوسی شود که او را به محل کارش می رساند. او نگران بود که تعداد ون های در نظر گرفته شده از سوی شهرداری برای جابجایی رایگان این حجم از مسافر در مسیرهای ورود ممنوع برای اتومبیل های شخصی کافی نباشد و افرادی مانند او روزانه دقایق زیادی را باید معطل و منتظر ماشین بمانند. شهروندان، رانندگان تاکسی و حتی بعضی از ماموران پلیس اما از نکته ای دیگر هم گله داشتند. به گفته آن ها اطلاع رسانی کاملی قبل از اجرای طرح در شهر صورت نگرفت. اجرای طرح ترافیک رشت2 مشکل فقط روزهای اول است؛ باید تحمل کنیم یک فروشنده لوازم آرایشی بهداشتی در خیابان امام خمینی هم با مقاسیه این کار با طرح پیاده راه سازی خیابان علم الهدی آن را مثبت ارزیابی می کند. وی در گفت و گو با نگاه ایران با بیان اینکه مطمئنا در چند روز اول مشکلاتی برای فروشنده ها و حتی مردم ایجاد خواهد شد می گوید: باید قبول کینم که اگر می خواهیم تغییری در شهر ایجاد شود باید برخی از مشکلات را تحمل کنیم. این فروشنده در آخر می گوید: البته در این کار شهروندان از شهرداری انتظار دارند با اضافه کردن پارکینک و دیگر امکانات رفاهی شرایط بهتری برایشان فراهم کنند. یک فروشنده وسایل و ماشین آلات کشاورزی در خیابان سعدی اما یکی از ناراضیان این طرح است و فقط به این جمله بسنده می کند که «اگر می خواستند کار کنند چرا فکری برای اگوی شهر انجام ندادند؟» او در پاسخ به این سوال که آیا خیابان های مرکزی شهر جای مناسبی برای کالاهایی مانند آنچه در مغازه او و اطراف عرضه می شود، سکوت کرد. در همین حال گفت و گوهای انجام شده با تعدادی از فروشنده های لباس و اغذیه در سه خیابانی که طرح در آن ها اجرا شده نشان می دهد که آن ها از طرح ترافیک و پیاده راه سازی رضایت دارند و آنچه باعث نگرانی تعدادی از آن ها می شود طولانی شدن اجرای پروژه و فرا رسیدن فصل بارندگی و سرما است. این شهروندان از شهردار درخواست کردند با نظارت همه جانبه باعث اتمام به موقع پروژ در آینده شود. اجرای طرح ترافیک رشت4 اما افرادی که اصطلاحا مویی در کارشان سپید کرده اند نگران آن هستند که شرایط بازار از این وضعیتی که به بد توصیف می کنند، بد تر نشود؛ برای همین به تغییراتی که پیرامونشان در حال اتفاق هست کمی با تردید نگاه می کنند. شهردار در روزهای آینده قطعا می تواند منتقدان این طرح را با خود همراه کند در این بین نیز شهرداری با فراهم کردن حمل و نقل عمومی، اتمام سریع تر کار پیاده راه سازی و افزایش تعداد پارکینگ ها می تواند در همراهی شهروندان با خود موفق تر عمل کند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code