| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
به بهانه افتتاح دومین جشنواره کدو در شهر رشت؛
       کد خبر: 139603
نگاه ایران/کیوان بهمنش ما در زندگی روزمره خویش،با اصطلاحاتی مواجه هستیم  که ابعاد آن گاهی برایمان به خوبی مشخص نیستند مثل کیفیت، امنیت، دوست داشتن و... مثلاً  زمانی که عنوان می کنیم  من یک ماشین باکیفیت، غذای  باکیفیت و یا فیلم باکیفیت  می خواهم شاید کیفیت  ازنظر هر یک از ما ابعادی مختلفی داشته باشد . بنابراین باید هریک از این واژه ها در قاموس رفتاری ما بازتعریف شوند و یا به واژه های کوچک تری که البته قابل اندازه گیری هستند شکسته شوند. یعنی کیفیت شکسته شود به آنچه ما از کیفیت انتظار داریم مثلاً در مورد کیفیت خودرو ما دقیقاً چه خودروئی را در سطح منابع و امکاناتی که در اختیارداریم باکیفیت می دانیم؟ مشخص است که هر یک از ما حتی در مورد یک موضوع واحد مانند خودرو می توانیم ابعاد کیفیتی متفاوتی را بیان کنیم و انتظار داشته باشیم. به قول  پیتر دراکر اندیشمند بزرگ قرن جاری  :" هر چیز را که نتوان اندازه گرفت نمی توان کنترل کرد و هر چیز را که نتوان کنترل کرد نمی توان مدیریت کرد " این مقدمه به این دلیل بیان شد که گریزی داشته باشیم به اولین حضور شهردار منتخب رشت در یک رویدادی که دومین دوره آن در شهر رشت برگزار می شود . رویدادی به نام ؛ دومین جشنواره کدو در پیاده راه فرهنگی رشت ! جشنواره ای که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و با مشارکت شهرداری منطقه ۲ در میدان – شهر مرکزی رشت برای دومین سال متوالی برگزار می شود.(گزارش تصویری جشنواره را اینجا شماهده کنید) جشنواره ای که یکی از برنامه های عملیاتی شارمند سابق رشت در مسیر استراتژی بسیار خوب او درراه برند سازی شهر رشت دومین سال عمر خود را سپری می نماید . پرسمانی که از دکتر نصرتی شهردار منتخب شهر رشت به چرایی حضور او در افتتاح این جشنواره می خواهیم با او در میان گذاریم این است : جناب دکتر، دومین جشنواره کدو را در شهر رشت مشاهده کردید ؟ کیفیت برگزاری این جشنواره را دیدید ؟ آیا کیفیت برگزاری این جشنواره در سطحی بود که شهر جانمان رشت را به هدف برند سازی هدایت نماید؟ جناب دکتر، در مسیر بسیار سخت استراتژی برند سازی، از طریق تعریف سطوح عملیاتی همچون برگزاری جشنواره هایی این چنینی ، معتقدیم که  با در نظر گرفتن منابع بسیار کم ما ، سطح بسیار نازل اجرای این عملیات و عدم حضور مخاطب اصلی هدف برند سازی نه تنها ما را و شهر ما را به هدف برند سازی نمی رساند بلکه برگزاری این نوع جشنواره ها در سطح نازل این چنینی دردی از دردهای عقب افتادگی این شهر از شهرهای درجه یک را درمان نخواهد کرد. جناب دکتر باید بدانید استراتژی، طرح و برنامه اقدام عملیاتی می خواهد! وگرنه هیچ استراتژی خوبی درست اجرا نخواهد شد. جناب آقای نصرتی شهردار منتخب، معتقدیم؛  اینکه مدیر محترم روابط عمومی سـازمان شهرداری، از روی لیست تلفن خویش مدیران و مسئولین و دوستان آشنایان را به این جشـنواره دعوت کنند و چند رسـانه و خبرنگار و عکاس و تعدادی مردم علاقه مند خبردار شده از رسانه ها و نیز تعدادی رهگذر عادی که نه می دانند برندینگ و اقتصاد شهری و پویاسازی اقتصاد شهری و … چیسـت و نه دغدغه ای غیر از گرفتاری های روزمره خویش رادارند و خلاصــه کلام ۵۰۰ نفر آدم را گرد هم بیاوریم و یک مجری طنزپرداز و یکی دو وکیل مجلس و مدیرکل و میوه و شـیرینی و شـربت و … آیا واقعاً رشت ما برند خواهد شد و ما از طریق این برنامه های دم دستی و غیرعملیاتی به هدف استراتژیک خویش دست خواهیم یافت !؟ جناب آقای دکتر حال که از نزدیک دومین جشنواره کدو را در شهر ما مشاهده فرمودید ، لطفاً از مجریان این جشنواره پروتکل عملیاتی این جشنواره را شامل چشم انداز برگزاری این جشنواره ، اهداف و راه کارهای اجرایی و سطوح مخاطبینی که این جشنواره باید داشته باشد و نیز شاخص های ارزیابی این جشنواره را طلب نمایید !؟ همچنین می توانید از مجریان این جشنواره بعد از دو سال از عمر برگزاریان سؤال نمایید تهدیدها و فرصت ها و نقاط ضعف و نقاط قوت برگزاری این جشنواره را در سال اول تعریف کرده اند و آیا آنها را در دومین سال برگزاری آن لحاظ نموده اند و یا اصولاً نباید به این مسائل کاری داشته باشیم و یک کاری انجام می دهیم تنها برای نوشتن در بیلان سالانه سازمان ما و اصولاً هیچ شاخصی را برای کارهای این چنینی تعریف نمی کنیم که حال بیاییم شاخص ها را محاسبه کنیم و ببینیم درجه موفقیت ما از برگزاری این جشنواره ها چه بوده است !؟ از دوستان ما که سالیان سال منابع مالی شهر در اختیار آنها بوده است سؤال نمایید پروتکل عملیاتی این جشنواره کجاست و چگونه تدوین شده است ؟ مثلاً این برنامه عملیاتی باید به ما بگوید که برای کدام سفارت خانه ها فایل پرزنت این جشنواره را ارسال نموده ایم  و از آنها صمیمانه و مشفقانه دعوت کردیم که شهروندان خویش را به حضور در  این جشنواره ها تشویق نمایند ! مگر ما بارها پز نداده ایم که با فلان شهر در فلان کشور عقد خواهرخواندگی بسته ایم ؟ آیا جنابعالی در دومین جشنواره کدو اثری از این میهمانان دیدید؟ آیا پروتکل عملیاتی تعریف نموده ایم  برای دعوت این مهمانان؟ چه آپشن های مسافرتی و توریستی را می توانیم برای آنها تعرفه کنیم که حضور و تکرار حضور آنها در این جشنواره ها ما را به استراتژی برند سازی برساند  !؟ نقش جامعه هتل داری و مدیریت گردشگری را آیا در این جشنواره ها دیده ایم ؟ آیا اصلاً این بخش ها را در برگزاری این جشنواره ها به بازی گرفته ایم؟ برنامه عملیاتی ما  برای جلب نظر مسافرین و مهمانان داخل کشور از طریق موسسات توریستی داخلی چه بوده که می آییم برای سال دوم جشنواره کدو را برگزار می نماییم ؟ چه داریم در قالب یک بسته مسافرتی به آنها عرضه کنیم که یک آپشن مسافرتی قبال توجه باشد برای آنان ؟ چقدر از جشنواره های معروفی مثل گلاب گیری کاشان بنچ مارک ( الگوبرداری ) کرده ایم ؟ برای اینکه دوباره آنها را به این شهر راغب به سفر کنیم طرح و برنامه عملیاتی ما چیست ؟ در کنار این جشنواره چه آپشن های توریستی دیگری طرح ریزی کرده ایم ؟ نقش و کارکرد دعوت از شـهرهایی که پز عقد قرارداد خواهرخواندگی با آنها را بارها و بارها رسانه ای کرده ایم چیست ؟ چه برنامه عملیاتی در این سطح داشته ایم ؟ سیاست گذاری ما برای گردشگری شهر از چه جنسی است؟ و چه برنامه هایی را در دستور کارداریم و برای پیاده سازی شان؟ و سؤال نهایی اینکه در این شهر گویی ما از آخر شـروع می کنیم و اول پروژه را شـروع می کنیم بعد برایش سیاست گذاری ! بارها برای دوستان مدیریت شهری شهر رشت عنوان نموده ایم، یکی از این شـهرها که می شـود به خوبی از آن الگو گرفت شـهر تاریخی کاشـان اسـت که امروزه یک برند جهانی شـده اسـت با به کارگیری مزیت های بومی و محلی و تاریخی خویش ! جناب دکتر یقیناً می دانید، متولیان امر گردشگری کاشـان توانسته اند با استفاده از توان علمی تخصصی مشاورین متخصص در حوزه مدیریت اسـتراتژیک و با استفاده از مزیت های جغرافیایی و تاریخی، معماری اصیل ایرانی، خانه های تاریخی، مساجد، بازار، تپه های باسـتانی، صنایع دستی، آیین ها و مراسم خاص مانند؛ گلاب گیری و قالی شویان و بسـیاری جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی دیگر، صنعت گردشگری خود را متحول سازند. مشاورین استراتژیک شهر کاشان ، سال های پیش بر اساس مدل ترکیبی تحلیل استراتژیک SWOT و مدل برنامه ریزی اسـتراتژیک QSPM، به بررسـی یافته های مطالعات کتابخانه ای و نتایج یک بررسـی میدانی از طریق توزیع پرسشنامه بین گردشگران و همچنین مصاحبه با کارشناسان حوزه گردشگری پرداخته اند. تحلیل های حاصل از مدل SWOT به آنها نشان داد، که شهر کاشان علی رغم برخورداری از ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه نمونه گردشگری در سطح ملی و بین المللی، دارای عارضه هایی همچون ؛ تعدد تصــمیم گیران، ضــعف مدیریتی، فقدان ثبات در مدیریت گردشــگری منطقه و همچنین نامناسـب بودن زیرساخت های محیطی و کالبدی اسـت؛ و آنها بر اسـاس آن یافته ها ، جداول اولویت بندی استراتژی های انتخاب شده QSPM تهیه نمودند و از میان آنها استراتژی توسعه گردشگری فرهنگی-تاریخی شهر کاشان را تدوین نمودند و برای آن استراتژی ها، برنامه اقدام عملیاتی ترسیم نمودند !و اما ما برای استراتژی های خوب این شهر چه کرده ایم ؟ آری جناب دکتر، لطفاً کارتان را از درس های آموخته ای که از جشنواره ای که دیده اید آغاز نمایید . این جشنواره درس های آموخته بسیار خوبی برای شما خواهد داشت . نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code