| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:/صابر غیرتمند سیاهمزگی دانش آموخته عمران جاده ها مهم ترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به حساب می آیند. رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه های مناسب چندین برابر می شود و دروازه های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد. شهرستان شفت متأسفانه از نظر رشد و توسعه صنعتی، اقتصادی و گردشگری روند خوبی را طی نمی کند. یکی از راه های برون رفت از این بحران احداث جاده ی شفت به زنجان است. جاده ای که می تواند امیدها را به شهرستان بازگرداند. کاهش 200 کیلومتری برای سفرهای بین استانی مردم گیلان و به ویژه غرب استان برای رفتن به زنجان باید از شهرهای امامزاده هاشم، رودبار، منجیل، لوشان، قزوین، تاکستان و ابهر بگذرند. یعنی طی کردن مسافتی در حدود 300کیلومتر؛ در حالی که اگر از مسیر شفت به زنجان بروند این مسافت به زیر 100کیلومتر کاهش پیدا می کند و این یعنی صرفه جویی در زمان،هزینه و انرژی. این جاده می تواند دارای جاذبه های گردشگری و تفریحی فراوانی برای مسافران باشد. قطعا عبور از میان جنگل ها و مراتع سرسبز منطقه ی بزرگ سیاهمزگی چشم هر بیننده ای را خیره می کند که این مهم به صنعت گردشگری شهرستان شفت رونق ویژه ای می بخشد. نکته ی دیگر در احداث این جاده وجود دامداران فراوان در ییلاقات منطقه ی سیاهمزگی و طارم زنجان است که در صورت داشتن راه مناسب می توانند محصولات لبنی و دامی خود را به سهولت به فروش برسانند. این موضوع همچنین انگیزه تازه ای برای خانواده های دامداران هم ایجاد می کند که به دلیل دشواری های کار و عدم عرضه و تقاضای مناسب عطای دامداری سنتی را به لقایش بخشیده اند. جاده ای که از 7 سال پیش کد دار شده است پروژه جاده ملاسرا- شفت- زنجان در سال 89 در صفحه ی 263 برنامه وبودجه کد دار شده است. مسیری که باید در استان گیلان بهسازی شود از سه راه ملاسرا شروع و شهر شفت، احمدسرگوراب، نصیر محله، شالما، لَپَوَندان و مجموعه روستاهای ناحیه سیاهمزگی (علیسرا، توسه و خُرمکِش) را شامل می شود و بعد از آن باید جاده ی کوهستانی احداث شود. هر چند مشکلاتی پیش روی احداث این جاده وجود دارد ولی مردم استان های گیلان و زنجان از مسئولین انتظار دارند تا نهایت سعی و تلاش خود را برای احداث این شاهراه حیاتی انجام دهند. به جز هزینه و ردیف های اعتباری برای انجام کار، یکی از مهم ترین دغدغه های این پروژه بحث های محیط زیستی است و این که باید تعدادی درخت در مسیر قطع شود و همچنین شماری از فعالان محیط زیست هم نگران هجوم مسافران به ییلاقات بکر سیاهمزگی و تکرار داستان تخریب، ویلاسازی و انباشت زباله در منطقه هستند. حفظ محیط زیست منافاتی با توسعه ندارد اما با توجه به تجربیات متعدد از این دست در همین ابتدای کار می توان به گونه ای راه را آغاز کرد که اگر درختی قطع شود چند درخت در همان محدوده کاشته شود و درباره عدم هجوم به مناطق بکر هم قوانین سفت و سختی در نظر گرفت. بحث زباله هم قطعا معضلی حل ناشدنی نیست و می توان با فرهنگ سازی و پایش های دائمی فرهنگ گردشگران را تغییر داد. چون بیشترین میزان جاده در کشورهای توسعه یافته احداث شده است. مناطقی که قطعا از جنگل و مناطق بکر زیادی برخوردارند و بدون شک حساسیت های حفظ محیط زیست برای آن ها پررنگ تر از ایران است. یعنی می توان با احداث این جاده، الگوی نوینی را در کشور در زمینه همزیستی مسالمت آمیز توسعه و حفظ داشته های طبیعی ثبت کرد. جاده شفت به زنجان به عنوان پروژه ای ملی آن قدر بزرگ و مهم است که افراد یا گروهی نتوانند ساخت و حتی شروع ساخت آن را به نام خود ثبت کنند ولی درعین حال پروژه آن قدر برای مردم دو استان گیلان و زنجان و مخصوصاً شهرستان شفت حیاتی است که بانیان و مدیران تسریع کننده برای انجام این پروژه را از هر گرایشی که باشد هرگز فراموش نکنند. مردم شهرستان شفت منتظرند تا مسئولین دولت تدبیر و امید، امید و رونق اقتصادی در بلندمدت را به آنان هدیه دهند. نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code