| جمعه، 07 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: به مناسبت هفدهم مرداد ماه مراسم تکریم و تجلیل از اصحاب رسانه با حضور تعدادی از مدیران مسئول، سردبیران و سرپرستی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، در این مراسم کیوان محمّدی رئیس سازمان در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار با تأکید بر لزوم توجه ویژه به فرهنگ گفت: متأسفانه در جامعه ما آنگونه که باید به فرهنگ احترام گذاشته نمی شود و اگر هر ضربه ای وجود دارد از همین ناحیه است.

وی با بیان اینکه اگر می خواهید ببینید که یک جامعه توسعه یافته است باید نحوه برخورد آن جامعه با افراد فرهنگی را ارزیابی کنید افزود: اگر معلمی در چند شیفت کار کند و باز هم درگیر مسائل اقتصادی خود باشد، جامعه نمی تواند توسعه پیدا کند چراکه جامعه باید از معلم در خصوص کار، اخلاقیات، احترام به محیط زیست و سایر موارد بیاموزد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان اضافه کرد: وقتی ببینیم که در جامعه ای معلمان دارای مشکل هستند لایه های بعدی نظیر هنرمندان، اصحاب رسانه و ... نمی توانند اثر گذاری چندانی داشته باشند چراکه اساس، قوی نبوده است.

وی با بیان اینکه اخلاق در بسیاری از مسائل جامعه تاثیر گذار است، تصریح کرد: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی اخلاق مقوله ای بسیار حائز اهمیت است چون بسیاری از تدوین برنامه ها مستلزم شفافیت و مصادیق درست می باشد.

محمّدی با تأکید بر اینکه باید پیشینه فرهنگی استان برای نسل جوان به طریق بصری بازگو شود گفت: نخستین روزنامه در استان گیلان به نام "خیرالکلام" به چاپ رسیده و این امر از نظر تاریخی بسیار مهم است و باید این مصادیق را با ساختن نمادهایی و یا نامگذاری میادین به جوان گیلانی بازگو کنیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود بر فرهنگ سازی در بخش محیط زیست تأکید کرد و افزود: رسانه ها در تحقق این مهم نقش اساسی دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با اشاره به جمع آوری سنبل آبی اذعان داشت: بدین منظور  بودجه ای اختصاص یافت و دستگاهی وارد گردید که اکنون در گمرک انزلی است. این دستگاه قابلیت بریدن علف های هرز از مرداب ها را دارد. این موارد به جهت حفظ محیط زیست و حداقل خسارت به منابع طبیعی استان است. وی  در خصوص حل مشکلات بیمه خبرنگاران گفت: در این زمینه باید تعاملی صورت گیرد. اصحاب رسانه پیگیر موضوعات مربوط به بیمه باشند و ما را در جریان جزئیات کار و مشکلات پیش رو در مراحل مختلف قرار دهند. ما هم تا حد ممکن در  حل این موارد خواهیم کوشید و یا آن موارد را انتقال خواهیم داد.

محمّدی از نقد سازنده رسانه ها سخن گفت وافزود: اتهام زنی مورد پسند و پذیرش هیچ کس نیست و ما هرگز خوشنود نخواهیم بود که یک فرد رسانه ای با هر نوع گرایش سیاسی و حزبی درگیر شکایت و دادگاه شود. آرزو کنیم که خبرنگاران ما آنقدر حرفه ای باشند که بدانند چگونه باید مسائل را بیان کنند که درگیر موارد حقوقی نشوند. وی در زمینه بحث استخدام در استان عنوان کرد: استخدام به آن معنای حرفه ای در استان غیر ممکن است تنها در دو مورد در استان آنهم بنا به ملاحظات و ضرورت های سیاسی و اجرایی و خواست مدیران ارشد اتفاق افتاده که توانسته اند مجوزهای های قانونی لازم را از مرکز به صورت قراردادی أخذ نمایند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان خواستار انعکاس اخبار پروژه های مهم و سنگین استان شد و ادامه داد: خبرنگاران در خصوص پروژه های بزرگ به  حرف های مدیران بسنده نکنند بلکه بروید و با تهیه گزارش پیگیر باشید. اکنون نیروهای زحمتکش در پروژه راه آهن که کار ساده ای نیست در حال فعالیت هستند. ۵ نقطه کور برای رسیدن به مرحله بهره برداری راه آهن وجود دارد که  اگر مشکل این نقاط حل شود این پروژه تا پایان سال آماده خواهد بود.

محمّدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ورود نسل جوان به عرصه رسانه گفت: از لحاظ کمی بسیاری از جوانان وارد عرصه خبرنگاری شده اند. من به نسل جوان اعتماد دارم و معتقدم با توجه به حضور واقع گرایانه در همه عرصه ها از جمله حیطه خبر راهشان را پیدا می کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به آیه شریفه قرآن در خصوص قلم (قسم به قلم وآنچه می نویسد) گفت: دست اهل قلم را باید بوسید چون هر اتفاق مثبتی که در جامعه می افتد مرهون این قلم و نوشته هاست و از آنجایی که خداوند هم به قلم سوگند یاد کرده است اهل قلم نیز باید مراقب نوشتار خود باشند. قطعاً دستی که در جهت منافع مردم باشد پیروز خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنده بارها تکرار کرده ام که به آزادی قلم و اندیشه اعتقاد دارم. هیچ کس نمی تواند از قلم در جهت تهمت و افترا استفاده کند. شاید تهمت، فضا و موجی به دروغ و غیر واقع ایجاد کند اما پایدار نیست. وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها نقاط ضعف و قوت مدیران را بیان کنند. ما از نقد سازنده استقبال می کنیم.

 گفتنی است در ابتدای این جلسه علیرضا محمّدی گرفمی سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ضمن خوش آمد گویی و نبریک روزخبرنگار و همچنین گرامی داشت یاد و خاطره شهدای عرصه خبر به ویژه شهید محمود صارمی و شهید محسن خزایی، از سرپرستان، مدیران مسئول و سردبیران مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری حاضر در جلسه خواست تا به بیان دیدگاه های خود بپردازند که در ادامه هریک از این عزیزان به بیان مشکلات و دغذغه ها،  راهکارها و همچنین سوألات خود در خصوص موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صنفی و... پرداختند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code