| پنجشنبه، 30 فروردین 1403
نگاه ایران: مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی امروز (پنجشنبه12 مرداد) در سالن همایش های شهید مطهری منطقه آزاد انزلی برگزار شد.(گزارش تصویری) تاثیر فضای مجازی و رسانه ها بر تربیت کودکان امروز گریبان گیر جامعه شده است
به گزارش تسنیم، زهرا بدن آرا عصر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سالن همایش های شهید مطهری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: این دوره از مسابقات کتابخوانی رضوی در بخش های کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال و در دو گروه انفرادی و خانوادگی برگزار شد. سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان گیلان گفت: تعداد کل شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات کتابخوانی رضوی 22 هزار و 150 نفر بوده است که 3 هزار و 400 نفر در بخش خانواده، 3 هزار و 300 نفر در بخش نوجوان، 3 هزار و 200 نفر در بخش کودک و مابقی به صورت انفرادی در مسابقه شرکت کردند. وی با اشاره به ویژگی های متمایز هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی رضوی نسبت به دوره های گذشته افزود: در این دوره از مسابقات به مناسبت تقارن با ایام ولادت حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (س) دو عنوان کتاب با نام های "بانوی ملکوت" و "شاهچراغ" در میان منابع مسابقه قرار داشت. بدن آرا با تشریح اهداف برگزاری مسابقات کتابخوانی رضوی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این مسابقات ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی در جامعه و حمایت از نویسندگان آثار فرهنگی و مذهبی است. سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان عنوان داشت: آموزش مهارت های زندگی و همچنین ترویج تعالیم اصیل ملی و مذهبی از اهداف دیگر برگزاری چنین مسابقاتی است تا از رواج برخی آسیب های اجتماعی در جامعه جلوگیری شود. بدن آرا با اشاره به رسالت دستگاه های فرهنگی و اجتماعی در راستای رفع مشکلات اجتماعی گفت: تقابل نسل ها، فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر، تاثیر فضای مجازی و رسانه ها بر تربیت کودکان و تزلزل در تصمیم گیری از جمله مشکلاتی است که امروزه گریبانگیر جامعه شده است. وی با بیان رسالت نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان در راستای اشاعه زندگی مطالعه محور اظهار داشت: با مطالعه کتاب های منبع در این مسابقه، شرکت کنندگان با سبک زندگی اهل بیت و مهارت های مدیریت و تصمیم گیری آشنا می شوند. سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان خاطرنشان کرد: مطالعه به درک اهمیت هویت ملی و مذهبی در جامعه کمک می کند و نگاه جوانان به فرهنگ غرب را که ناشی از عدم شناخت کامل سیره اهل بیت است از بین می برد.

مشارکت در مسابقه کتابخوانی رضوی ۱۰ درصد افزایش یافت

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان گفت: امسال تعداد شرکت کنندگان کودک و نوجوان در مسابقه کتابخوانی رضوی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

 اسفندیار ضیایی عصر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: همکاری و هم افزایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان و نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان نشان از همدلی و تلاش مشترک هر دو نهاد در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی دراد. سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با ارائه گزارشی از عملکرد کانون پرورش فکری در استان گیلان گفت: امسال تعداد شرکت کنندگان کودک و نوجوان در مسابقه کتابخوانی رضوی نسبت به سال گذشته با 10 درصد افزایش همراه بوده است. وی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: زندگی اهل بیت (ع) از ناب ترین لحظات زندگی بشری است و ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ و سبک زندگی رضوی در زندگی مردم جاری شود زیرا وجود امام رضا (ع) باعث برکت در زندگی مردم ایران است. تلاش سازمان منطقه آزاد انزلی برای بهبود شاخص فرهنگی استان معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این همایش با اشاره به فعالیت های سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد انزلی در کنار انجام پروژه ها و فعالیت های اقتصادی، توجه ویژه ای به امور فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی دارد. مجید فاتحی با اعلام پروژه های فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: اجرای طرح کتابخانه سیار و همچنین افتتاح کتابخانه های ثابت زیباکنار و بیجارکی از جمله فعالیت های فرهنگی این سازمان است. معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: این سازمان در تلاش است تا در راستای بهبود شاخص فرهنگی استان بتواند مجموعه های فرهنگی را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری توسعه دهد.

توسعه سرانه مطالعه در کشور نیازمند برنامه ریزی و خلاقیت است

عضو هیئت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: افزایش سرانه مطالعه در کشور نیازمند خلاقیت و برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت است.

مهردخت وزیرپور ظهر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سالن همایش های شهید مطهری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: مسئولان و مدیران کشور در تلاش هستند تا فرهنگ کتابخوانی را در سراسر کشور توسعه دهند. عضو هیئت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به افزایش شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی رضوی گفت: تعداد شرکت کنندگان این مسابقه با افزایش 2.5 برابری همراه بوده و منابع سئوالات مسابقه به صورت مکتوب، دیجیتال، گویا و بریل در اختیار تمام شرکت کنندگان قرار گرفته است. وزیرپور با اعلام حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان در مسابقه کتابخوانی رضوی افزود: یکی از اهداف اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گسترش فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان است زیرا آنان سرمایه ها و آینده سازان کشور هستند. مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن اشاره به ریشه های تاریخی، فرهنگی و تمدن کهن گیلان خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی موفق عمل کرده است. عضو هیئت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان راه حل های موجود در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور اظهار داشت: توسعه و افزایش سرانه مطالعه در کشور نیازمند خلاقیت و برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت است.

میانگین سرانه مطالعه در کشور یک دقیقه در روز است

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: میانگین سرانه مطالعه در کشور یک دقیقه در روز است.

محمدحسین قربانی عصر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سالن همایش های شهید مطهری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: برگزاری چنین مسابقاتی سبب معرفی و شکوفایی ظرفیت های نخبگان فرهنگی گیلان می شود. نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اعلام تلاش های انجام شده در راستای بهبود شرایط تحقیق و پژوهش گفت: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به منابع تحقیق و پژوهش صورت گرفته است و بودجه مناسبی به این بخش تخصیص داده می شود. رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با انتقاد از عدم رواج فرهنگ کتابخوانی در کشور اعلام داشت: سرانه مصرف مواد آسیب رسان در کشور ما چندین برابر جهان است اما سرانه مطالعه کشور به طور میانگین یک دقیقه در روز است. قربانی با اشاره به نقش خانواده ها در ترویج فرهنگ مطالعه خاطرنشان کرد: خانواده ها با مدیریت زمان و امکاناتی نظیر فضای مجازی باید در راستای افزایش سرانه کتابخوانی تلاش کنند و فقط مسئولان را موظف به تلاش ندانند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعلام پیشرفت های کشور روسیه در زمینه های مختلف اعلام کرد: علت اصلی پیشرفت کشوری مانند روسیه، مدیریت و بهبود سرانه مطالعه، تحقیق و پژوهش در این کشور است. وی با اشاره به سهم 2 درصدی جمهوری اسلامی ایران در تولید علم دنیا گفت: نظارت خانواده ها بر استفاده جوانان از فضای مجازی و استفاده از جوانان و حتی نوجوانان توسط مسئولان در فعالیت های مختلف کشور سبب افزایش خودباوری جوانان و پیشرفت کشور می شود.

لزوم تشکیل کمیسیون کتاب و کتابخوانی در مجلس

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: ارتباط مجلس و نهاد کتابخانه ها ضعیف است و باید در راستای بهبود روابط و تشکیل کمیسیون کتاب و کتابخوانی در مجلس شورای اسلامی تلاش کرد .

سیدکاظم دلخوش عصر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سالن همایش های شهید مطهری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: نسل امروز و جهان سوم ارتباط اندکی با کتاب و کتابخوانی دارد وچنین برنامه هایی سبب بهبود شرایط فرهنگی کشور می شود. نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه قرآن کریم در میان کتب افزود: قرآن کریم جامع ترین و بهترین کتاب برای بشر است و این کتاب مقدس و آسمانی، جایگاه ویژه ای را برای مطالعه و علم آموزی در نظر گرفته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش فضاهای مجازی در کاهش سرانه مطالعاتی کشور اعلام کرد: بودجه در نظر گرفته شده جهت امور کتابخوانی در سال گذشته 10 میلیارد تومان بود که با رایزنی های انجام شده در سال 96 به 15 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. دلخوش با اشاره به تلاش مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه های عمومی در راستای برگزاری مسابقه کتابخوانی رضوی گفت: افزایش امکانات لازم جهت توسعه سرانه مطالعاتی کشور نیازمند پیگیری و مطالبه جدی تر مسئولان حوزه های مربوطه است. وی با انتقاد از ارتباط کم نهاد کتابخانه های عمومی کشور با مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارتباط میان این دو نهاد بسیار ضعیف است و باید تلاش شود تا هماهنگی های مجلس و نهاد کتابخانه ها بیشتر شود تا شاهد تشکیل کمیسیون کتاب و کتابخوانی در مجلس شورای اسلامی باشیم.