سه شنبه، 12 فروردین 1399 | 2020 Tuesday 31 ,March  
نگاه ایران: کارشناسان معتقدند چه چربی خونتان بالا باشد چه نباشد، نباید هر روز تخم مرغ بخورید. با این حال، مصرف این ماده غذایی به دلیل اهمیتش در تامین برخی مواد معدنی لازم برای بدن لازم است. پس چه مقدار از آن را باید در سبد تغذیه قرار داد؟
به گزارش سلامت آنلاین، حتما از گوشه وکنار شنیده اید که تخم مرغ چربی خون را بالا می برد و نباید لب به آن زد. اما برخلاف این گفته ها نیازی نیست خودتان را از این ماده غذایی مفید محروم کنید. واقعیت این است که بیشترین میزان چربی خون توسط کبد تولید می شود. اگر تخم مرغ سالمی گیرتان بیاید با یک ماده غذایی معجزه گر طرف هستید. چون منبع فوق العاده پروتئین های حیوانی است و تمام اسیدهای آمینه ای که بدن قادر به تولیدشان نیست را داراست. این اسیدهای آمینه نیز برای عملکرد سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری هستند. علاوه بر این تخم مرغ منبع فسفر و لوتئین است که به پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری کمک می کنند. ۱-هر هفته چند عدد تخم مرغ؟ شما نباید هر روز تخم مرغ بخورید و مصرف ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ در هفته کافی است. می توانید این ماده غذایی فوق العاده را برای صبحانه میل کنید. پروتئین های موجود در تخم مرغ باعث سیری طولانی مدت می شوند و شما را تا موقع ناهار سیر نگه می دارند. در نتیجه از ریزه خواری و پرخوری در امان می مانید. بهتر است تخم مرغ را به صورت عسلی یا آب پز میل کنید. ۲-حاوی اسیدهای چرب مفید هر تخم مرغ حاوی ۶ گرم چربی است که ترکیب این چربی ها مفید ارزیابی می شود. واقعیت این است که اگر مرغی تغذیه طبیعی داشته باشد یا با تخم کتان حاوی امگا ۳ ها تغذیه شود تخم مرغ آن فاقد اسیدهای چرب ترانس بوده و نسبت امگا۳ آن به امگا ۶ مناسب خواهد بود. خوشبختانه این چربی ها برای سلامت بدن و دستگاه قلب و عروق خوب است. ۳-چه نوع تخم مرغی انتخاب کنیم؟ امروزه با زندگی مدرنی که خود را به کلانشهرها تحمیل کرده است حق انتخاب موادغذایی طبیعی از مصرف کننده ها سلب شده است. سلامت و ارزش غذایی تخم مرغ به تغذیه مرغ بستگی دارد. اگر مرغ در هوای آزاد زندگی و غذای خود را از سبزیجات، حشرات کوچک و غیره تامین کند یا اینکه آن را با تخم کتان سرشار از امگا ۳ تغذیه کنند تخم هایی می گذارد که میزان پروتئین و اسیدهای چرب متعادلی دارد. ارزش غذایی این نوع تخم مرغ نیز بالاست. اما اگر مرغ به طور افراطی با آرد ذرت (حتی ارگانیک) تغذیه شود کیفیت و ارزش غذایی تخم مرغ آن فرق خواهد کرد. در این صورت تخم مرغ حاوی امگا ۶ بیشتر بوده و میزان امگا ۳ آن کافی نخواهد بود و این مساله برای سلامت بدن چندان مناسب نیست. بنابراین توصیه می کنیم در صورت امکان از تخم مرغ های به اصطلاح محلی و ارگانیک استفاده کنید. ۴-خطرات واقعی تخم مرغ سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین هایی است که برخی باعث ایجاد واکنش های آلرژیک جدی می شوند. از این گذشته آلرژی نسبت به تخم مرغ شامل ۳۰ درصد آلرژی های غذایی است. از طرف دیگر مصرف زیاد و افراطی تخم مرغ می تواند روی سلامت استخوان ها تاثیر منفی بگذارد. در واقع اسید به استخوان ها آسیب می زند. زیاده روی در مصرف تخم مرغ که سرشار از اسیدهای چرب است می تواند روی pH خون تاثیر گذاشته و استخوان ها را حساس و آسیب پذیر کند. ۵-میزان کلسترول تخم مرغ تخم مرغ حاوی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کلسترول است اما این چربی جزو چربی های خاص و لازم برای بدن است. در واقع کلسترول تخم مرغ ترکیبی ضروری برای غشای سلولی بدن است و بدون آن هضم چربی ها و تولید هورمون هایی که در تمام عملکردهای بدن نقش دارند دچار مشکل می شود. از سال ۱۹۹۹ و دو پژوهشی که روی دو حرفه مربوط به سلامتی (۵۱۵۹ پزشک مرد و ۱۲۱۷۰۰ پرستار) به مدت ۱۸ سال روی یک گروه و ۸ سال روی گروه دیگر انجام شد نشان می دهد که مصرف تخم مرغ خطر بروز بیماری های قلبی وعروقی را افزایش نمی دهد مگر اینکه فرد دچار بیماری دیابت باشد. نتایج پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۸ و روی ۲۱۲۳۷ شرکت کننده و به مدت ۲۰ سال انجام شد نشان می دهد که در بین کل افرادی که به دلیل بیماری های قلبی جان خود را از دست داده اند فقط عده کمی افرادی بوده اند که هر هفته ۷ عدد یا بیشتر تخم مرغ مصرف کرده اند.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code