| چهارشنبه، 26 مرداد 1401
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با کیارستمی» فیلمی از گروه هنر و تجربه است که  عصر امروز(شنبه 7 مرداد) با حضور کارگردان این فیلم «سیف الله صمدیان» و «احمد میراحسان» منتقد سینمای ایران در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا به نمایش در آمد. در گفتگویی که پس از نمایش فیلم شکل گرفت، از میر احسان درباره نزدیک بودن شخصیتی که صمدیان از کیارستمی به نمایش درآورده است سوال شد. میر احسان که خود نیز ارتباط نزدیکی با عباس کیارستمی داشت می گوید: صمدیان تصاویری را از او گرفته است که دیگران نتوانستند و این فیلم صمدیان است نه کیارستمی. او اهمیت این فیلم را همان ویژگی مورد پسند کیارستمی یعنی فرم بیانگرایانه ای می داند که در عین سادگی، به حقیقت تقرب داشته است. میر احسان به ویژگی های مشترک عباس کیارستمی و سیف الله صمدیان اشاره می کند که با وجود تفاوت ها نقاط بسیار مهمی هستند.او یکی از این مشترکات را نگاه خیام گونه به هستی می داند. او نزدیکی صمدیان در این فیلم را بسیار شبیه به شیوه خود کیارستمی در ساخت فیلم هایش معرفی می کند. سیف الله صمدیان می گوید: با عطشی که کیارستمی به کار و به زندگی داشت رفتنش را باور نمی کنم. او درباره ساخت این فیلم می گوید  که احمد کیارستمی با او تماس گرفته است که برای جشنواره فیلم ونیز نیاز به یک فیلم به روز هستند و با توجه به راحتی کیارستمی در برابر دوربین صمدیان در طول 25 سال گذشته او بهترین گزینه است. از طرفی آلبرتو باربرا رئیس جشنواره فیلم ونیز با او تماس گرفته  است و بزرگترین ریسک زندگی حرفه ای اش یعنی چاپ عنوان فیلمی که ساخته نشده است و یک ماه تا زمان اکرانش مانده است در کاتالوگ این جشنواره را عنوان کرده است. صمدیان می گوید هم از لحاظ حرفه ای و هم از لحاظ عاطفی ملزم به ساخت این فیلم شده است. این فیلم مصاحبه محور نیست و تنها برشهایی از زندگی عباس کیارستمی را هنگام کار، نگاه کردن به اطراف و زندگی را شامل می شود. «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با کیارستمی» صد و دوبار در کشورهای مختلف جهان اکران شده است. او علت نام گذاری این فیلم را هفتاد و شش سال و 14 روز زندگی کیارستمی در این جهان می داند و آن یک روز را برای بازگشت او اضافه کرده است. صمدیان که 38 سال است دوربین فیلم برداری اش را کنار نگذاشته است می گوید موضوع فیلم هایش کیارستمی و امثال او نبوده اند بلکه موضوع انسان معاصر است که در بین 5 پدیده مختلف (سیاست، مذهب، موسیقی، سینما و فوتبال) محاصره شده است. او این سالها به ثبت این حوزه ها در کشورهای مختلف دنیا پرداخته است. این عکاس و فیلمبردار معتقد است که پروژه هایش احتیاج به سناریو، دکوپاژ و حتی پژوهش ندارند چرا که لحظه ای از زندگی هستند. او می گوید جمله «بسیاری از مردم نگاه می کنند اما عده ی کمی می بینند» زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. صمدیان معتقد است کیارستمی از آنهاییست که می دید. او بیان می کند عادت کنید که هر لحظه مثل کودکی که همه چیز جهان برایش شگفت انگیز است نگاه کنیم. صمدیان می گوید کیارستمی کارگر بالفطره خلقت و طبیعت بود. او 20 ساعت در شبانه روز کار می کرد و عطش غریبی برای تولید داشت. احمد میر احسان درباره کیارستمی می گوید: او دلش  می خواست نقاش بزرگی شود اما نتوانست؛ با امکاناتی که داشت سعی در جبران آن کرد و به وسیله عکس کاری کرد که شگفت انگیز است. میر احسان به مجموعه باران کیارستمی اشاره می کند و می گوید نمونه هایی که یک هنرمند امپرسیونیست رویایش رسیدن به این نقطه است و کیارستمی با دیجیتال به آن دست پیدا کرده است. اکران مستمر فیلم های گروه هنر و تجربه در رشت از مهرماه مرتضی یوسف پور، رئیس انجمن سینمای جوان رشت هم در حاشیه این برنامه به نگاه ایران گفت: این نشست هفتمین برنامه از سلسله برنامه های گروه هنر و تجربه در رشت است. یوسف پور توضیح داد بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید طرحی توسط حجت الله ایوبی، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد برای به نمایش درآمدن فیلم هایی که با هزینه کم ساخته می شوند و فضایی برای دیده شدن ندارند اجرا شد. او عنوان کرد با توجه به فعالیت های بیش از سه سال و نیم این گروه، هنوز در رشت به طور رسمی فضایی برای نمایش آن بوجود نیامده است. یوسف پور ادامه داد: انجمن سینمای جوان گیلان ناچار به برگزاری اکران های ویژه است که در تعریف آن حضور عوامل فیلم وجود دارد. و لازمه اکران های ویژه برنامه ریزی با عوامل فیلمهایی است که انتخاب می شوند. انجمن سینمای جوان گیلان با گروه هنر و تجربه به نتیجه رسیده اند که متولی اجرای فیلم های این گروه در رشت، انجمن سینمای جوان باشد. رئیس انجمن سینمای جوان رشت ادامه داد که در انتخاب فیلم ها قابلیت بالا از نظر هنری لحاظ می شود که با استقبال خوب مردم مواجه می شود. او افزود: برای خوب نبودن اوضاع سالن و صدا شرمنده مردم هستیم اما استقبال همیشه زیاد بوده است و سربلند بوده ایم. یوسف پور با تشریح نشست ویژه بعدی این گروه در 29 مرداد ماه با فیلم «پرسه در حوالی مه» وعده داد که پرده سالن رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا به این منظور تعویض گردد. او  ابراز امیدواری کرد که از مهرماه سال جاری به طور مستمر هفته ای 4 اکران در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا صورت پذیرد و یکی از اکران ها هر هفته به صورت ویژه با حضور عوامل فیلم باشد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code