سه شنبه، 29 مهر 1399 | 2020 Tuesday 20 ,October  

نگاه ایران: مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت : افزون بر 33 درصد حمل ونقل دریای کاسپین توسط ناوگان این شرکت صورت می گیرد.

 کاپیتان مهرداد باقری نژاد عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 95 یک میلیون و 935 هزار و 595 تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی دریای خزر جابه جا شد که این عدد حاکی از بهره وری 20 برابری نسبت به تناژ ناخالص ناوگان کشتیرانی دریای خزر است .

وی با یاداوری این که کشتیرانی دریای خزر بعنوان تنها ناوگان ملی در منطقه خزر سال 71 با سه فروند کشتی به ظرفیت 10 هزار و 800 تن آغاز به فعالیت کرد افزود:اکنون تعداد کشتی های شرکت به 23 فروند با 95 هزار تن تناژ ناخالص رسیده است . وی خاطرنشان کرد : کشتیرانی دریای خزر با وجود چالشهایی نظیر کاهش کرایه حمل کالا، افزایش عوارض بندری و تعرفه ها و افزایش نرخ سود و حاملهای انرژی در سال گذشته با ورود به بازارهای جدید ، کنترل هزینه ها ، افزایش بهره وری نیروی انسانی شرایط حاکم از منظر اقتصادی در منطقه را پشت سر گذاشت و عملکرد مثبتی نسبت به مدت مشابه سال 94 ارائه کرد . باقری نژاد تصریح کرد : شرکت به لحاظ جمع فعالیت صادرات ، واردات و ترانزیت بهبود دو درصدی را نسبت به سال مشابه و از نظر سهم بازار خزر بالغ بر 33 درصد رشد فعالیت نشان داد. مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اظهار داشت : سهم ناوگان این شرکت از بازار حمل و نقل بنادر شمالی ایران از 28 درصد در خصوص کالاهای وارداتی در سال 94 به 31درصد در سال 95 ارتقاء پیدا کرد و در خصوص کالاهای صادراتی نیز نرخ سهم کشتیرانی دریای خزر از بازار این دریا از 44 درصد به عدد 45 درصد افزایش داشت. وی با اشاره به این که 90 درصد از سهم کانتینری بازار شمال ایران در اختیار ناوگان کشتیرانی دریای خزر است افزود: این شرکت در بخش حمل کانتینری نسبت به سال مشابه سال 95 ، 39 درصد رشد داشت . باقری نژاد ، رشد 18 درصدی سود شرکت در سال 95 نسبت به سال ماقبل ،افزایش بهره وری نیروی انسانی کادر خشکی از 23.3 نفر به ازای هر شناور به 5.1 نفر به ازای هر شناور را یکی از این موفقیتها بر شمرد . وی تصریح کرد : شرکت با توجه به مازاد ظرفیت حمل در منطقه و در نتیجه افت کرایه های حمل ، با ورود به بازارهای جدید از جمله کراس تریدینگ ، افزایش حمل کانتینری ، استفاده از کشتی های استیجاری ، ترانزیت کالا ، حمل از در به در ، اخذ خدمات نمایندگی کشتی های سایر پرچم ها ، ورود به مقوله احیای جاده ابریشم در راستای کریدور شرق به غرب برای وصل بازارهای چین به اروپای مرکزی و شمالی ورود کرد. مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود : به واسطه نوع فعالیت شرکتها توانستیم اثر کاهش کرایه های حمل ، افزایش قیمت حاملهای انرژی و سوخت و افزایش عوارض بندری و تعرفه ها را پوشش بدهیم . وی یاداور شد: بر اساس امارهای مالی مورد تائید سازمان بورس و حسابرس قانونی و تصویب شده در مجمع عمومی سالیانه شرکت در سود عملکرد 18 درصد رشد داشتیم . باقری نژاد ارزش سهام این شرکت را یکهزار و 80 میلیارد ریال و سهامدار اصلی را کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عنوان و اضافه کرد :10 درصد از سهام نیز در بازار سرمایه در اختیار غیر قرار گرفت که شرکتهای اقماری کشتیرانی هستند . وی اهداف راهبردی این شرکت را توسعه و نوسازی ناوگان و افزایش سهم از بازار عنوان و تصریح کرد : انتظار داریم بر اساس نقشه راه در سالهای اتی 50 درصد از سهم بازار خزر را بدست آوریم . باقری نژاد اظهار کرد : مقوله بعدی افزایش سود اوری به واسطه افزایش بهره وری در نیروی انسانی ،کاهش و کنترل هزینه ها ودر نهایت ارتقای رضایتمندی صاحبان کالا است. وی از جمله مزیتهای کشتیرانی دریای خزر را سابقه طولانی این شرکت ، بهره مندی از بالاترین استاندارد در ناوگان بر اساس کنوانسیونهای منعقد شده بین دولت ایران و سازمان جهانی دریانوردی و رعایت تمام الزامات کنوانسیون عنوان کرد . مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر بحث جداسازی کالا با هدف ایمنی کنترل کیفیت کالا از محل بارگیری تا تخلیه ، بازرسی های مداوم ناوگان بر اساس کنوانسیون رعایت موارد ایمنی و رعایت الزامات مربوط به محیط زیست را از دیگر مزایای این شرکت برشمرد. وی با اشاره به اهمیت بحث حاکمیتی گفت :رژیم حقوقی دریای خزر هنوز بین پنج کشور پیرامونی تعیین نشده و زمانی می رسد که این کشورها نسبت به تعریف سهم بندی از دریا باید بنشینند و مذاکره کنند . باقری نژاد خاطرنشان کرد: یکی از عوامل کمک کننده به این که یک کشور حاکمیت خود را در منطقه تثبیت کند به حرکت در اوردن ناوگان ملی است . وی افزود: معتقدیم فارغ از بحث اقتصادی بخش حاکمیتی باید حمایت خود را از ناوگان کشتیرانی تداوم ببخشد چرا که هرچه تعداد سفرهای دریایی با کشتی های دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران بیشتر باشد به تثبیت حق حاکمیتی کشور در این دریاچه کمک خواهد کرد . باقری نژاد با تاکید بر این که تمام شناورهای با پرچم ایران باید مورد حمایت قرار گیرند خاطرنشان کرد: این حمایتها به افزایش حمل و نقل کالا در خزر توسط شرکتهای کشتیرانی داخلی و در نتیجه کسب موقعیت بهتر نسبت به رقبای خارجی کمک می کند . وی با اشاره به این که کشورهای روسیه اذربایجان قزاقستان حمایت بسیاری را از ناوگان خود دارند متذکر شد: به منظور این که ناوگان ملی توانایی رقابت پذیری را داشته باشد چاره ای جز حمایت بخش حاکمیتی نیست . کشتیرانی دریای خزر سال 71 با سه فروند کشتی و 10 هزارو 800 تن ظرفیت حمل و نقل کالا شروع به کار کرد و اکنون تعداد کشتی های شرکت به 23 فروند با 95 هزار تن تناژ ناخالص رسیده است .

ناوگان ملی کشتیرانی دریای خزر نیازمند حمایت است

مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل پیشین کشتیرانی دریای خزر گفت : ناوگان ملی کشتیرانی دریای خزر نیازمند حمایت است .

علی اکبر غنجی در حاشیه مجمع عمومی شرکت کشتیرانی دریای خزر در مصاحبه ایرنا در بندرانزلی اظهار داشت : ادامه نقش آفرینی شرکت کشتیرانی دریای خزر در تولید ناخالص ملی جز با حمایت های حاکمیتی امکان پذیر نیست. وی این حمایتها را در بحث مالیات ، کمک سازمانهای حاکمیتی بازرگانی در سوق دادن حمل نقل به سمت این شرکت ، نقش آفرینی و استفاده از نظرات کارشناسان در برنامه ریزی کلان استان و بخشهای سرمایه گذاری با توجه به اهمیت توسعه دریا محور عنوان کرد. غنجی افزود: کشتیرانی دریای خزر با وجود کاهش حمل و نقل و نوسانات کرایه حمل و افزایش هزینه سوخت نشان داد خود را با نوسانات کاملا تطبیق می دهد و از نظر سازمان بورس از تغییرات قابل قبولی برخوردار است. به گفته وی این یک پیام برای مدیران گیلان از جمله استاندار محترم ،مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر و دریانوردی دارد و آن این که از ظرفیت و نظرات مدیران شرکت برای برنامه ریزی در سرمایه گذاری های مرتبط با بخش بندری دریایی استفاده کنند . غنجی با بیان این که کشتیرانی دریای خزر تنها شرکت حمل و نقل منطقه است که خود را در فرابورس ثابت نگه داشته و در منطقه آزاد انزلی کار افرینی می کند افزود: این خوب نیست که روند مالیاتی این شرکت به چالش کشیده شود. به گفته وی این شرکت هر انچه درامد دارد از محل پولی است که سرمایه گذار اورده و چالشهای مالیاتی به معنای فراری دادن سرمایه گذار است . غنجی با اشاره به این که کشتیرانی دریای خزر اولین شرکت ایرانی بود که بعد از فروپاشی شوروی فعالیت در بنادر شمالی را آغاز کرد خاطرنشان کرد:حدود 80 درصد دریانوردان ما ایرانی هستند و تا انتهای سال 97 کاملا ایرانی می شود . وی با بیان این که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در معادلات اقتصادی جهانی تاثیرگذار و یک برند جهانی است متذکر شد: انتظار می رود کشتیرانی دریای خزر بعنوان ناوگان ملی فعال در حوزه خزر بیشتر مورد توجه قرار گیرد . غنجی یاداور شد: کشتیرانی دریای خزر با حمل و نقل بیش از یک میلیون و 900 هزار تن کالا در مقایسه با پارسال حدود 14 درصد رشد داشته است . کشتیرانی دریای خزر بعنوان تنها ناوگان ملی در منطقه خزر سال 71 با سه فروند کشتی به ظرفیت 10 هزار و 800 تن آغاز به فعالیت کرد . اکنون تعداد کشتی های شرکت به 23 فروند با 95 هزار تن ظرفیت تناژ ناخالص رسیده است . این شرکت با خطوط منظم حمل و نقل دریایی در زمینه حمل و نقل کالاهایی از قبیل اهن الات ، غلات ، تخته ، محموله های فله صنعتی ، کک ، سیمان ، کلینکر ، سنگ اهن ،کالاهای عمومی کانتینر و خودرو از بنادر شمال کشور به بنادر خارجی و به عکس فعالیت دارد . کشتیرانی جمهوری اسلامی سهامدار اصلی شرکت کشتیرانی دریای خزر است .

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code