| دوشنبه، 05 مهر 1400
واکنش جمعی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان نسبت به حواشی آزمون سراسری کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی؛
       کد خبر: 122521
نگاه ایران/گروه اجتماعی: جمعی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان نسبت به حواشی برگزاری آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال 1396 در رشته ی مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی واکنش نشان دادند. در این واکنش که با انتشار نامه صورت گرفت دلیل افت رتبه ی دانشجویان دانشگاه گیلان در آزمون سراسری ارشد 96 مورد توجه قرار گرفته و علت آن نقص در برگزاری آزمون مورد اشاره دانسته شده است. در نامه ای که به نگاه ایران ارسال شده آمده است: متأسفانه آزمون سراسری کارشناسی ارشد که در سال 1396 و در رشته ی مهندسی کامپیوتر (گرایش هوش مصنوعی) برگزار شد، با نقص هایی کم سابقه همراه بود. در ادامه این متن اعتراضی آمده است: هرچند شکی نیست که عزیزان خدمت گزار در سازمان سنجشِ کشور همواره در تلاش اند تا سازوکار ورود دانش آموزان و دانشجویان به مقاطع مختلف دانشگاهی عادلانه و منظم باشد، اما متأسفانه در سال 1396، نتیجه ی عملکرد آنان در خلاف این جهت قرار گرفت و اکنون که نتایج آزمون مشخص گشته و افت رتبه ی متوسط دانشجویان دانشگاه گیلان در گرایش هوش مصنوعی بیشتر به چشم می آید، برخی از اعضای هیأت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان، فرصت را غنیمت می شمارند تا دغدغه ی خود را در باب مشکلات آزمون و حمایت خود را از دانشجویان گران قدر دانشگاه گیلان اعلام دارند. سؤالات یک درس، همگی از یک کتاب کنکور و بدون ذره ای تغییر در ادامه این نامه می خوانیم: دانشجویان مهندسی کامپیوتر در گرایش هوش مصنوعی، پس از ماه ها مطالعه و تلاش، با وضعیتی عجیب و ناراحت کننده در زمان برگزاری امتحان مواجه شدند. به شهادت بسیاری از دانشجویان، ناهماهنگی گسترده در زمان و نحوه ی برگزاری امتحان در گرایش هوش مصنوعی باعث شد تا بسیاری از آزمون دهندگان نتوانند برنامه ریزی درستی برای پاسخ دهی به سؤالات دفترچه ی خود داشته باشند. شگفت انگیزتر این مسئله ی عمیقاً تأسف آور است که تعداد زیادی از سؤالات یک درس، همگی از یک کتاب کنکور و بدون ذره ای تغییر اخذ شده بود (هرچند این مسأله تاکنون بارها ذکرشده و بر کسی پوشیده نیست، اما به ضمیمه تصویر تطبیقی سؤالات آزمون و کتاب مزبور درج شده است). یعنی لااقل در مورد این درس به خصوص، به جای شایستگی دانشجوی آزمون دهنده، گرایش او به یک مؤسسه ی آموزشی خاص، معیار قبولی او در کنکور قرار گرفت. این در حالی است که در اقدامی قابل تحسین، امسال سازمان سنجش سؤالات پیشنهادیِ اعضای هیأت علمی دانشگاه های مختلف سراسر کشور را جمع آوری کرده بود. اما لااقل در این درس به خصوص، اثری از نتیجه ی این اقدام مشاهده نشد. چه کسی پاسخگوی زمان هدر رفته دانشجویان است این اعضای هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان در ادامه نامه نوشته اند:اکنون سؤال اینجاست؛ چه کسی پاسخ گوی سال هدررفته از عمر جوانی خواهد بود که وقت خود را در حوزه ی مقدس دانش صرف کرده و هدفش اعتلای دانش و فن خود و کشورش بوده است؟ چه طور می توان سرخوردگی زودهنگام او را در اعتماد به نظام آموزشی جبران کرد؟ در بخش دیگری از این نامه می خوانیم: با توجه به حسن نیت و دلسوزی ای که از سازمان محترم سنجش سراغ داریم، توقع داریم این سازمان اقدامات لازم را جهت جلوگیری قطعی از اشتباهات مشابه در سال های آینده به عمل آورد. اعضای هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان همچنین خواستار آن شده اند که سازمان سنجش چاره ای بیندیشد تا بتواند خسارت واردشده و جبران ناپذیر به جوانان مرزوبومش را، دست کم تقلیل دهد. اعضای هیأت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان در پایان این نامه نوشته اند: این فرصت را غنیمت می شماریم تا مراتب حمایت خود را از تمامی دانشجویان سخت کوشِ هم وطن و به خصوص فرزندان برومند دانشگاه گیلان در رشته ی مهندسی کامپیوتر به عمل آوریم که صرف نظر از هر نتیجه ای در آزمون امسال، دانشجویان ما همواره باعث افتخار و سربلندی ما خواهند بود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code